کد خبر: ۳۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
در سالگرد برجام اعلام شد
دو سال قبل با امضای برجام پس از مذاکرات طولانی بین تهران و گروه 1+5، ایران موفق شد ضمن تثبیت حقوق هسته ای خود، قطعنامه لغو تحریم های یکجانبه و گسترده اتحادیه اروپا، آمریکا و همچنین سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را از تصویب شورای امنیت این سازمان بگذراند. سالگرد توافقنامه هسته ای با اظهارات جالب توجهی رو به روشده است.
کورش شرفشاهی - دو سال قبل با امضای برجام پس از مذاکرات طولانی بین تهران و گروه 1+5، ایران موفق شد ضمن تثبیت حقوق هسته ای خود، قطعنامه لغو تحریم های یکجانبه و گسترده اتحادیه اروپا، آمریکا و همچنین سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را از تصویب شورای امنیت این سازمان بگذراند. سالگرد توافقنامه هسته ای با اظهارات جالب توجهی رو به روشده است. اگرچه برخی نسبت به این توافق، نظر مساعدی ندارند و عده ای نیز در تلاش برای تخریب آن هستند، اما بیشتر جهانیان از این مهم استقبال می کنند. به نوعی که رییس جمهوری آمریکا به مناسبت سالگرد امضای توافقنامه هسته ای بین ایران و 1+5 با انتشار بیانیه ای ضمن تاکید برپایبندی کامل ایران به همه تعهدات خود درقالب این توافقنامه، برجام را گواه زنده ارجحیت وپیروزی دیپلماسی دردستیابی به اهداف سیاسی دانست. در تارنمای کاخ سفید آمریکا آمده است که باراک اوباما در این بیانیه تاکید کرد که در فاصله یک سال گذشته، پایبندی ایران به همه تعهدات خود درقبال این توافقنامه به اثبات رسیده و مورد تایید آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیزقرار گرفته است. رییس جمهوری آمریکا در این بیانیه مدعی شده که در این فاصله توافقنامه مذکور با توقف برنامه های هسته ای ایران از درگیری های بیشتر جلوگیری کرده و امنیت بیشتری برای این کشور بوجود آورده است. در بیانیه مذکور تصریح شده که ایران با گذشت یک سال از امضای این توافقنامه 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را به خارج منتتقل کرده، دوسوم از سانتریفیوژهای خود را از کار انداخته، رآکتورهای تولید پلوتونیوم خود را پرکرده وبه شدید ترین برنامه های بازرسی و راستی آزمایی که تاکنون دررابطه با یک برنامه هسته ای به توافق رسیده، تن داده است. اوباما درادامه گفته است که در نتیجه همین همکاری ها، همه مسیرهای دستیابی ایران به سلاح های هسته ای مسدود شده و آمریکا نیز تعهدات خود را مبنی برلغو همه تحریم های مرتبط با برنامه های هسته ای ایران اجرا کرده و تازمانی که ایران به این توافقنامه وفادار بماند آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند خواهد بود. رییس جمهوری آمریکا گفته است که توافقنامه برجام بخوبی نشان می دهد که یک دیپلماسی اصولی قادربه فراهم آوردن چه دستاوردهایی در مسیر جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای خواهد بودواضافه کرده است که تمایل آمریکا به تعامل مستقیم با ایران سبب گشوده شدن درهای گفتگو و سوق دادن جامعه جهانی به سوی اتحاد وتعامل مستمری شده که حاصل آن این توافقنامه تاریخی بوده است. اوباما در نهایت به این نکته نیز اشاره کرده است که گرچه هنوز اختلافات جدی زیادی میان ایران وآمریکا وجود دارد اما آمریکا و جهان در سایه این توافقنامه به امنیت بیشتری دست پیدا کرده اند.

کارآمدی بین المللی برجام ثابت شد

از سوی دیگر نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین نیز در سالگرد آغاز اجرای توافق هسته ای بین ایران و 1+5 اعلام کرد: اکنون کارایی، قابلیت اجرا و پذیرفته شدن برجام به عنوان یک توافق بین المللی برای تمامی طرف های مذاکره کننده ثابت شده است. ولادیمیر ورونکوف گفت: طرف های مساله هسته ای ایران در مدت اجرای برجام توانستند از بروز هر گونه بحران جلوگیری کنند، بنا بر این کارایی و قابلیت توافق بین المللی امضا شده بین ایران و 1+5 ثابت شده است. ورونکوف افزود: از آغاز اجرای برجام، همه موارد خوب پیش رفته و هیچ مناقشه ای به وجود نیامد، البته این روند تا آخر هنوز هماهنگ نشده است. این مقام روسی در باره مسائل مختلف مربوط به اجرای برجام گفت: طرف ایرانی بارها خواستار آن شده تا روند لغو تحریم ها بویژه از سوی طرف آمریکایی سرعت بگیرد که این مساله و تمامی مسائل دیگر مورد بحث قرار می گیرد و راه حل هایی برای دستور کار یافت می شود.ورونکوف در باره نشست تخصصی پیش رو برای ارزیابی اجرای مراحل برجام در وین نیز گفت: موضوع اصلی نشست کمیسیون مشترک برجام (29 تیرماه) مسائل مربوط به اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین است.وی افزود: موضوع دوم نیز آب سنگین است که روسیه در مورد خرید آن تصمیم گیری می کند و در زمان حاضر علاقه مندی برای گفت و گو در این مورد وجود دارد، البته بحث خرید یک محموله مطرح است.

تعهد به دیپلماسی، جهان را امن تر می سازد

از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا یک سال پس از توافق هسته ای ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: تعهد به دیپلماسی جهان را امن تر می سازد. کری با اذعان به اینکه هنوز چالش و تنش بین تهران و واشنگتن در سطح بالایی قرار دارد، اظهار کرد: رضایتمندی، بخشی از این توافق و معامله است. وی اضافه کرد: عده ای عنوان می کنند که تنش های آمریکا با ایران از بین رفته در حالیکه توافق هسته ای تنها در مورد برنامه هسته ای ایران بود. وزیر خارجه آمریکا افزود: موارد دیگری برای ایجاد نگرانی بین تهران و واشنگتن از جمله فعالیت های ایران در یمن و سوریه ایجاد شده است.حمایت ایران از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و کمک به این کشور و ادامه آزمایش های موشکی ، تاثیر مرگباری بر توافق هسته ای گذاشته، اما اینکه این توافق در طولانی مدت بتواند روابط تهران و واشنگتن را ترمیم کند دور از انتظار نیست.

برچسب ها: اوباما ، دیپلماسی ، آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار