کد خبر: ۳۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
اصناف نگران یک تصمیم هستند
یکصد و یازدهمین جلسه هیات عالی نظارت در اردیبهشت ۹۵ تشکیل شد که در این جلسه ادغام اتحادیه های همگن به تصویب رسید
کورش شرفشاهی - یکصد و یازدهمین جلسه هیات عالی نظارت در اردیبهشت ۹۵ تشکیل شد که در این جلسه به تصویب رسید به منظور ساماندهی اتحادیه های صنفی با فعالیت های مشابه و همگن، افزایش بهره وری، تقویت بنیه مالی و کارآمدی بیشتر آنها، مقرر گردید کمیسیون های نظارت، چنانچه اتحادیه های صنفی از مشخصات و ویژگی های داشتن فعالیت های صنفی مشابه و همگن، نداشتن بنیه مالی کافی برای ایفای وظایف قانونی، نداشتن حداقل نصاب مقرر برای تشکیل اتحادیه برخوردار هستند، حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به ادغام و چابک سازی آنان و پیش بینی تمهیدات لازم در امر نظارت اتحادیه های جدید بر اعضاء، اقدام و نتیجه را به دبیرخانه هیات عالی نظارت گزارش کنند. اما این مصوبه هنوز به جایی نرسیده و مشخص نیست کدام اتحادیه ها می بایست ادغام شوند. اما واکنشهای مثبت و منفی بسیاری در این رابطه وجود داشته است.

تابع قانون هستیم

در این رابطه رییس اتحادیه بارفروشان گفت: به دلیل اهمیت موضوع ادغام اتحادیه های همگن باید نظر نمایندگان اصناف در ادغام اتحادیه‌ها لحاظ شود. سیدمحسن محمودی افزود: اعضای صنف بار فروشان قانونمند و تابع حمایت از قانون هستند و امیدواریم در اجرای ادغام اتحادیه‌های همگن به صورت کارشناسی عمل شود. وی ادامه داد: امیدواریم ادغام های جدید به گونه‌ای باشد که وضعیت اتحادیه های شامل اجرای طرح مطلوب تر شود و احساس رضایتمندی را برای اعضا به همراه داشته باشد. محمودی تصریح کرد: اتحادیه بار فروشان تهران با اتحادیه میوه فروشان تداخل صنفی دارد و اگر قرار بر ادغام باشد، باید تمام شرایط اعضای هر دو اتحادیه و خواسته هایشان مد نظر قرار گیرد. وی اظهار کرد: در حال حاضر اتحادیه بار فروشان تهران بیش از سه هزار عضو دارد و قطعا تعداد اعضای اتحادیه میوه فروشان نیز بیش از اتحادیه ما است ؛ از این رو ادغام اتحادیه های صنفی مشابه و همگن باید به گونه‌ای باشد که مشکل خاصی برای اعضای اتحادیه ها به وجود نیاید.

ادغام با رعایت شرایط رسته های صنفی

همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آب میوه تهران گفت: هنوز به طور کامل جزییات اجرای طرح ادغام اتحادیه های همگن مشخص نیست و نمی توان نظر درستی را در خصوص اجرای طرح داد. اسکندر آزموده افزود: طرح اجرای ادغام اتحادیه های همگن اگر با برنامه ریزی درست همراه باشد و به گونه ای تمامی شرایط اتحادیه ها رسته های صنفی آن مد نظر قرار گرفته شده باشد می‌تواند آثار مثبتی را به همراه داشته باشد و اگر بدون برنامه ریزی عمل شود، قطعا نتایج مثبتی را به همراه نخواهد داشت. وی تصریح کرد: ادغام اتحادیه های تولیدی و توزیعی همراه با مشکلاتی بود و برخی از خواسته های طرفین مدنظر قرار نگرفت که امیدواریم در اجرای طرح ادغام اتحادیه ها شاهد مشکلات این چنینی نباشیم. آزموده تاکید کرد: ابتدا باید از اتحادیه‌های صنفی که دارای اعضای کمتری هستند، شروع کرد و نتایج آن را بررسی کرد و در صورت موفق بودن اجرای طرح آن را به سایر اتحادیه ها تعمیم داد.

ادغام باعث چابک سازی

از سوی دیگر رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو گفت: به عنوان یک فعال صنفی موافق ادغام اتحادیه های مشابه و همگن هستم، چون چابک سازی سبب بهبود روند فعالیت های صنفی و تسهیل در اجرای قوانین صنفی خواهد شد. علیرضا راسی با بیان اینکه ادغام اتحادیه های همگن تاثیر بسیار مهمی را در فعالیت های صنفی خواهد داشت، افزود: ادغام و کوچک سازی همچنین سبب سهولت در انجام کارهای اتحادیه و روابط بین اعضای آن خواهد شد. وی تصریح کرد: در راستای اجرای قوانین اتاق اصناف ایران، اتحادیه های مشمول از اجرای صحیح قانون پیروی می‌کنند و تمایل به ادغام اتحادیه های همگن را دارند. راسی افزود: به عنوان یک فعال صنفی موافق اجرای طرح ادغام هستم و نکته مهمی که باید در این راستا مدنظر قرار گیرد، اجرای کارکارشناسی شده و دقیق است چرا که نتیجه مطلوب را به همراه خواهد داشت.

ادغام نیازمند شناسایی و دسته بندی

در همین رابطه رئیس اتحادیه آهنسازان گفت: ادغام اتحادیه ها باید همراه با برنامه ریزی درست باشد و رسته‌های صنفی برای ادغام نیازمند شناسایی و دسته بندی هستند. حبیب اله بشارتی افزود: رسته‌های صنفی به صورت کارشناسی نشده زیر مجموعه اتحادیه ها قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که برخی از رسته های صنفی هیچ گونه ارتباطی با اتحادیه مربوطه ندارند و برای ادغام ابتدا باید رسته های صنفی را ساماندهی کرد. وی تصریح کرد: به عنوان مثال رسته‌های صنفی تانکرسازی آب، سازندگان فرغون های بنایی و علایم سینه زنی زیر مجموعه اتحادیه آهنگران اتومبیل هستند که هیچ گونه همخوانی با اتحادیه ندارند و برای اجرای ادغام درست باید رسته‌های صنفی کارشناسی شده و در زیر مجموعه اتحادیه مربوطه فعالیت کند. بشارتی افزود: اتحادیه آهنسازان با اتحادیه مصنوعات فلزی، کابینت سازان و لوازم آشپزخانه تداخل صنفی دارد که در سال های گذشته به در قالب یک اتحادیه فعالیت داشتند. وی تعداد اعضای فعال اتحادیه آهنسازان را ۶۰۰ واحد صنفی برشمرد و اظهار کرد: در اجرای طرح اتحادیه های همگن باید جایگاه واحدهای تولیدی و خدماتی برای توسعه فعالیت های گسترده فراهم شود.

ادغام اتحادیه های زیر ۳۰۰ عضو

از سوی دیگر رئیس اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان تهران گفت: در قانون نظام صنفی آمده که اتحادیه های زیر ۳۰۰عضو ادغام شوند چرا که این اتحادیه ها به دلیل اینکه اعضای کمتری دارند قادر به اداره کردن اتحادیه نیستند به همین دلیل اگر ادغام شوند، شرایط بهتری را خواهند داشت. جواد درودیان نقوسیان افزود: در مصوبه جدیدی که از سوی هیات عالی نظارت مطرح شده است، اتحادیه هایی که دارای ۲ تا ۳ هزار عضو هستند نیز شامل اجرای طرح ادغام می شوند که به عقیده اینجانب این ادغام با مشکلاتی همراه خواهد بود .وی با بیان اینکه ادغام اتحادیه هایی که دارای بیش از ۲ هزار عضو هستند ضرورتی ندارد، تصریح کرد: به این دلیل که این اتحادیه ها به تنهایی بهتر می توانند اعضای خود را اداره کنند و رسیدگی بهتری را برای اعضای تحت پوشش خود داشته باشند . درودیان نقوسیان افزود: مساله مهمی که وجود دارد بحث اداره کردن اتحادیه ها بعد از ادغام است که در حال حاضر هر اتحادیه دارای چارت مشخص و ساختمان و تشکیلات مجزاست و مشخص نیست اتحادیه ها بعد از ادغام به چه صورت باید اداره شوند و کدام اتحادیه تحت پوشش اتحادیه دیگر می رود .وی تعداد اعضای صنف اتحادیه پیراهن دوزان وپیراهن فروشان تهران را ۲ هزار و ۷۰۰ واحد برشمرد و تصریح کرد: این اتحادیه با اتحادیه خیاطان دارای تداخل صنفی است.

برچسب ها: ادغام ، اتحادیه ها ، همگن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار