کد خبر: ۳۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
سقوط بهاي نفت زندگي ميليون ها نفر را به مخاطره انداخت
به دنبال بازگشايي چند ساعته مرز کلمبيا و ونزوئلا، دهها هزار ونزوئلايي براي خريد دارو و مواد غذايي راهي کلمبيا شدند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، هفته گذشته نيز با بازگشايي چند ساعته مرز دو کشور، شمار زيادي از اتباع ونزوئلا به سوپرمارکت‌هاي کلمبيا هجوم بردند که اين بدتر شدن وضع زندگي ميليون‌ها ونزوئلايي را نشان مي‌دهد که از سال 2014 و به دنبال سقوط بهاي نفت، اقتصاد آنها دچار افول شده است.وزارت امور خارجه کلمبيا با انتشار بيانيه اي اعلام کرد دست کم 35 هزار نفر از اتباع ونزوئلا روز شنبه طي بازگشايي هشت ساعته مرز، وارد کلمبيا شدند.
هفته گذشته نيز در جريان بازگشايي 12 ساعته مرز حدود 35 هزار ونزوئلايي وارد کلمبيا شدند. نيکلاس مادورو رئيس جمهور ونزوئلا، در اوت ۲۰۱۵ و به دليل تيراندازي شبه‌نظاميان کلمبيايي به نيروهاي مرزباني ونزوئلا دستور بستن مرز را صادر کرد. در اين تيراندازي سه نيروي مرزباني ونزوئلا زخمي‌شدند.
 بنا بر اعلام دولت ونزوئلا، پيش از بسته شدن مرز روزانه بيش از ۱۰۰ هزار نفر از دو گذرگاه مرزي بين دو کشور تردد مي‌کردند.اين رقم در حال حاضر به حدود سه هزار نفر رسيده است که بيشتر آنها دانشجو و افراد بيمار هستند.
در پي تشديد بحران کمبود شديد مواد غذايي و دارو در ونزوئلا، نيکولاس مادورو، رئيس جمهور اين کشور اعلام کرد در چارچوب طرح دولت براي مبارزه با بحران اقتصادي، ارتش بنادر اصلي کشور را تحت کنترل مي‌گيرد.پيشتر مادورو دستور داده بود که ارتش هماهنگي توليد و توزيع مواد غذايي را با نظارت بر دو کارخانه فرآوري مواد غذايي و بنادر بر عهده بگيرد. ونزوئلا از دي‌ماه سال گذشته به وضعيت اضطراري اقتصادي مواجه شده است. حدود ۹۶ درصد از بودجه ونزوئلا وابسته به درآمدهاي نفتي است و کاهش بهاي جهاني نفت طي يک و نيم سال اخير، اين کشور را با بحراني شديد مواجه کرده است.به گزارش الجزيره، ونزوئلا بالاترين نرخ تورم در جهان را دارد که بيش از 700 درصد است و باعث آدم ربايي ، قتل و اغتشاش گشته و باعث شده تا اين کشور به يکي از کشورهاي خطرناک در جهان تبديل شود به طوريکه کاراکاس بالاترين آمار قتل در جهان را به خود اختصاص داده است. ونزوئلا که در گذشته مقصدي براي مهاجران بود حال با فرار شهروندانش به ديگر کشورها مواجه شده است. ونزوئلا همچنين با مشکل کمبود شديد انرژي مواجه است به طوري که قطع مکرر برق باعث نارضايتي گسترده عمومي‌در اين کشور شده است.
 راهکارهاي مقطعي دولت از جمله سه روز مرخصي اجباري کارمندان در هفته و تعطيلات هفتگي مدارس نيز نتوانسته اين مشکل را برطرف کند.منتقدان مي‌گويند کمبود انرژي نيز همانند ساير مشکلات کشور به دليل سوء مديريت اقتصادي و ناکارآمدي دولت است. پيشتر نيز افراد ناراضي از مادورو با امضاي طوماري خواستار عزل وي شده بودند.
خشونت سياسي عليه احزاب مخالف نيز شدت گرفته است. دراين بين جنايت به سطحي رسيده که پليس قادر به توقف مردم از دزدي و کشتار براي يك کيسه غذا نيستند. مخالفان مادورو معتقدند برگزاري رفراندوم باعث کناره گيري وي از رياست جمهوري و تنها راه صلح آميز و قانوني براي جلوگيري از خونريزي و بحران است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار