کد خبر: ۳۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
استاندار تهران با بیان اینکه واگذاری‌های اصل ۴۴ در کشور فاجعه بود، گفت: در حال حاضر ۹۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که این رقم وحشتناک است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدحسین هاشمی استاندار تهران امروز در ششمین نشست منطقه‌ای توسعه مشارکت عمومی ـ خصوصی جهت واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بخش غیردولتی که با حضور مسؤولان استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و سمنان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از شعارها از اوایل انقلاب اسلامی، جلوگیری از صادرات کالاهای تک‌محصولی بوده که نه تنها به آن نچسبیدیم، بلکه روز به روز بیشتر شده و 70 درصد بیشتر بودجه عمومی به درآمدهای نفت متصل شده است.

استاندار تهران به سیاست‌های موفق کشور نروژ به عنوان دارنده نفت اشاره کرد و گفت: این کشور تمام درآمدهای نفتی کشور خود را در صندوقی ذخیره کرده و برای در تأمین هزینه‌های کشور استفاده نمی‌کند.

وی تأکید کرد: وقتی می‌توان برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده تلاش کرد، چرا باید خام‌فروشی کنیم، از شروع استخراج نفت تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان کشور درآمد داشته، اما آن چیزی که باعث افتخار شده است سرمایه‌گذاری 23 میلیارد دلاری در بحث ذوب آهن فولاد مبارکه و معادن بوده که نقش مهمی در صادرات، اشتغال، رشد و رونق اقتصادی ایفا کرده است.

هاشمی واگذاری‌های اصل 44 را فاجعه دانست و افزود: این روش واگذاری‌ها چیزی نبود که می‌خواستیم، اگر درست عمل می‌شد، انقلاب اقتصادی رقم می‌خورد، اکنون موضوع مهمی به نام اقتصاد مقاومتی مطرح است، تا با نظارت‌ها دچار انحراف مانند واگذاری‌های اصل 44 نشویم.

استاندار تهران با بیان اینکه 25 هزار میلیارد تومان وام‌های زودبازده در دولت گذشته پرداخت شد که همان زمان گزارش‌ها نشان داد 67 درصد منابع هدر رفته است و به بدهی‌های سیستم بانکی افزوده شد، تصریح کرد: البته قبل از آن نیز یک‌هزار میلیارد تومان در زمان دولت اصلاحات تسهیلات درنظر گرفته شد، بنابراین تسهیلات باید به واحدهایی ارائه شود که ارزش افزوده و رونق در کشور ایجاد کند. در حال حاضر در استان، کمیته نظارتی بدین منظور تشکیل شده تا پس از تأیید طرح‌ها، روند پیگیری تسهیلات آن دنبال و هر سه ماه یکبار گزارش اجرای آن ارائه شود.

وی به فازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصاد مقاومتی پرداخت و با بیان اینکه قطعاً باید اثرات اجتماعی اجرای اقتصاد مقاومتی را در کوتاه‌مدت درنظر داشت، گفت: برجام برای کشور نعمت بود و از یکسری گرفتاری‌هایی ذهن ما را دور کرد. یک شبه حل شدن مشکلات غیرممکن است، البته باید برویم و حق را بگیریم، به قول وزیر امورخارجه نیمه پر لیوان را باید نگاه کنیم و مشکل نیمه خالی را حل کنیم.

وی تصریح کرد: 980 میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که رقم وحشتناکی است و باید به سمت تولید هدایت شود.

در ادامه برنامه، رستمی رئیس امور بنگاه‌ها و شوراها و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به موضوع برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت:‌ از 40 هزار پروژه فیزیکی وجود تاکنون 150 پروژه واگذار شده که بسیار کم است و هدفگذاری شده تا هر سال حداقل 2500 پروژه واگذار شود.

وی ادامه داد: 90 درصد پروژه‌ها قابلیت اقتصادی ندارند و باید با دستورالعمل و تنقیح قوانین، قابلیت اقتصادی برای آنها ترسیم کرد. همچنین ترکی رئیس سازمان مدیریت استان تصریح کرد:‌ در تهران 1300 طرح وجود دارد که از این تعداد 481 طرح آن قابلیت جذب سرمایه‌گذاری دارد و مابقی را دولت باید برعهده بگیرد، رقم ریالی سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد تومان پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی داریم که 5 هزار میلیارد تومان آن در بخش آب و انرژی است.

وی ادامه داد: یکی از ایرادهای مربوط به واگذاری طرح‌ها به مسائل حقوقی قوانین و سرمایه‌گذاری باز می‌گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر: