کد خبر: ۳۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷
انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آینده آمریکا، خودروسازان و سایر تولیدکنندگانی که به تجارت آزاد با مکزیک متکی هستند را تحت فشار قرار داده و آنها را با ریسک هزینه‌های بالاتر مواجه کرده است.
به گزارش ایسنا، خودروسازان همچنین ممکن است از بی‌ثباتی بازارهای مالی که باعث کاهش اعتماد مصرفی در آمریکا و سایر بازارهای بزرگ خواهد شد، ضرر کنند آن هم در شرایطی که رشد فروش خودرو در آمریکا کند شده است.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی و همچنین توافق هسته ای ایران را لغو کند و اظهار کرده بود این دو توافق یکی از بدترین توافقهایی هستند که تاکنون انجام گرفته اند.

ترامپ تهدید کرده است برای حفظ مشاغل آمریکایی، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی را مورد بازبینی قرار دهد و برای خودروهایی که از مکزیک وارد می شوند، تعرفه وضع کند.

این پیام حمایت گرایانه مورد اقبال رای دهندگان در ایالتهایی مانند پنسیلوانیا و اوهایو قرار گرفت و به پیروزی ترامپ در انتخابات هفته گذشته کمک کرد.

زمانی که فورد برنامه‌اش برای انتقال تولید خودروهای کوچک به مکزیک را اعلام کرد، ترامپ وعده داد این خودروساز را برای تغییر تصمیمش تحت فشار قرار دهد.

خودروسازان آلمانی هم از هر گونه محدودیتهای تجاری جدید آمریکا با مکزیک آسیب خواهند دید. غولهای خودروسازی آلمان نسبت به پیامدهای بدنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر فعالیت تجاری و کسب و کار آنها ابراز نگرانی کرده اند. انجمن VDA که نماینده فولکس واگن، دایملر و سایر خودروسازان و تامین کنندگان است، در بیانیه ای اعلام کرد این واهمه وجود دارد که آمریکا تحت رییس جمهور جدیدش مانند چین تنها به اقتصاد داخلی متمرکز شود که به جریان تجارت بین المللی آسیب خواهد زد.

پیروزی غیرمنتظره ترامپ بر گروه‌های خودروسازی مانند ب ام و که سرمایه گذاری سنگینی در تولید مکزیک برای صادرات به بازار آمریکا داشته اند، لطمه خواهد زد و همچنین تهدیدی برای سرمایه گذاری رنو و پژو سیتروئن در ایران خواهد بود.

ب ام و در ژوئن کار برای ساخت یک کارخانه در سن لوئیس پوتوسی مکزیک را آغاز کرد و اعلام کرد ۲.۲ میلیارد دلار برای تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو تا سال ۲۰۱۹ سرمایه گذاری خواهد کرد.

سه ماه بعد برند آئودی فولکس واگن یک کارخانه با ظرفیت تولید مشابه را نزدیک پوئبلا افتتاح کرد. در این کارخانه ۱.۳ میلیارد دلاری، شاسی بلند برقی و بنزینی تولید خواهد شد.

طبق گزارش شرکت آی اچ اس اتوموتیو، تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید خودرو در مکزیک، یک چهارم از کل خودروهایی که در آمریکا به فروش می روند را تامین خواهد کرد. دایملر هم قصد دارد مونتاژ خودروهای مرسدس بنز را در سال ۲۰۱۹ در کارخانه یک میلیارد دلاری مکزیکی که با رنو-نیسان شریک است، آغاز کند.

به گفته سخنگوی دایملر، این شرکت ۲۲ هزار کارمند در آمریکا دارد و قصد دارد یک گفت و گوی سازنده را با دولت جدید داشته باشد.

خودروسازان و سایر شرکتهای اروپایی امیدوار بودند هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات پیروزی شود تا موانع باقی مانده برای سرمایه گذاری بیشتر در ایران حل شود.

بانکداران می گویند موسسات مالی همچنان نگران نقض تحریمهای آمریکا هستند و به همین دلیل تمایلی به مشارکت در قراردادهای همکاری جدید با ایران نشان نمی دهند و پیروزی ترامپ هم به نگرانیهای آنها افزوده است. اما رنو و پژوسیتروئن که خودروهای برند پژو، سیتروئن و دی اس را تولید می کند، سرمایه گذاری و تولید در ایران را که زمانی بازار آن را در اختیار داشتند، افزایش داده اند.

پژوسیتروئن که دو سرمایه گذاری مشترک با شرکای ایرانی را اعلام کرده است، برای ۱۵ درصد از فروش جهانی خود به ایران متکی است در حالیکه رنو سرمایه گذاری در تولید داخلی را در سپتامبر رونمایی کرد.

چند هفته پیش کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن ابراز امیدواری کرده بودند وعده ترامپ برای لغو توافق هسته ای ایران هرگز عملی نشود.

در این بین ماتیاس مولر، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن در مونیخ اظهار کرد امیدوار است انتخاب ترامپ به ضرر بیشتر این شرکت نباشد زیرا این خودروساز سرگرم مذاکره برای حل و فصل رسوایی آلایندگی دیزلی در آمریکاست.

ارزش سهام فولکس واگن روز چهارشنبه گذشته پس از اعلام نتایجه انتخابات آمریکا، ۲.۳ درصد، ب ام و ۱.۹ درصد و دایملر ۱.۸ درصد در معاملات روز چهارشنبه کاهش پیدا کرد که فراتر از کاهش ۱.۴ درصدی بخش خودروی اروپا بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار