کد خبر: ۳۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
با توجه به دیدگاه های آیت الله هاشمی شاهرودی؛
نشست اطلاع‌رسانی و رسانه مبتنی بردیدگاه آیت‌الله هاشمی شاهرودی دردانشگاه عدالت با حضورمتخصصان،اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه برگزارشد.
به گزارش تجارت آنلاین، دراین نشست که با محوریت دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی شاهرودی درزمان تصدی مسئولیت دستگاه قضا برگزارشد 3 نفرازمتخصصان ارتباطات و مدیران رسانه به تشریح دیدگاه‌های خود درخصوص اطلاع‌رسانی و رسانه پرداختند.صدری ‌نیا متخصص حوزه علوم ارتباطات به تبیین وجوه مختلف ارتباط ازدیدگاه قرآن پرداخت.
درادامه دکتراصغر نعمتی با اشاره به انتشارکتاب رسانه واطلاع‌رسانی، با محوریت دیدگاه‌های آیت‌الله شاهرودی گفت: ازمنظرديني اطلاع‌رساني کارکردي وسيع تر از جامعه معاصر دارد و به خاطر اين تفاوت نگرش تناقض‌هايي درعمل، ميدان مي‌يابند که چون کارنظري را بعنوان پشتوانه با خود ندارند حل نشده باقي مانده و فربه تر مي‌شوند.
وی درادامه افزود: کار پيامبران انتقال پيام از معبود به مردم است. اين پيام بايد به گونه اي منتقل شود که جان مخاطب را تسخير کند و از او يک موجود مومن بسازد. تاريخ همه اديان اين گونه شکل گرفته است.
 به همين دليل براي مومنان اطلاع رساني بيطرف و خنثي وجود ندارد وهر پيامي ‌بايد حامل ارزش هاي مکتبي و پيام حاکميت ديني به مخاطبان باشد و وظيفه مخاطبان هم ورود به ميدان امربه معروف ونهي ازمنکراست تا اين پيام ها بدون مانع تحقق يابند.
نعمتی همچنین با اشاره به فصول مختلف این کتاب گفت:جای جاي کتاب ازمشکلات نظام رسانه اي گفته شده و شيوه کنوني نقد مي‌شود.
 چرا که نظام اطلاع رساني برپایه باورهاي سکولاربنا شده‌اند وخود را نسبت به هيچ ارزش مکتبي متعهد نمي‌بيند. بعد ازانقلاب تلاش کمی براي پي افکندن پایه های جديد صورت گرفته است و بين قوه قضاييه که به نمايندگي ازحاکميت ديني عمل مي‌کند و ساختار شرطي شده رسانه اختلافات سليقه رخ مي‌دهد وگاهي اختلافات حاد و تند مي‌شوند.
وی ادامه داد:حضرت آيت ا... شاهرودي سعي مي‌کند به صورت مبنايي دلايل اين شکاف‌ها را بيان کند و نشان دهد دشمنان اسلام از بسط ارزش هاي ديني جلوگيري مي‌کنند و سعي برآن دارند عملکرد حاکميت ديني را متضاد با حقوق بشر و آزادي‌هاي قانوني به ویژه درحوزه زنان نشان دهند. تلاش ايشان براي نشان دادن نقاط اصطکاک دو نيروي متضاد کاري درخوراست. چرا که محل اصلي نزاع را تعيين مي‌کنند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: اخلاق رسانه ای امروز گمشده وحلقه مفقوده رسانه هاست درچنین فضایی تلاش برای حاکمیت اخلاق دررسانه، زمینه ساز پیشگیری از بسیاری از چالش های قضایی و حقوقی است.
باید تلاش کنیم تا منبطق با باورهای دینی به رسانه ای برسیم که نهایت اخلاق را متبلور و متجلی کند. به طور يقين اخلاق دررسانه، راهي مطمئن براي صيانت و پاسداشت ازحرفه روزنامه‌نگاران و در نهايت حفظ حريم اخلاق درجامعه است، براي نهادينه كردن اخلاق درحوزه اطلاع‌رساني و رسانه به اجراي قانون تنها و يا نظارت سازماني خارج از حوزه رسانه نمي‌توان بسنده كرد، بلكه راحت‌ترين راه ورود و حضور روزنامه‌نگاران، نويسندگان و خبرنگاران متعهد واخلاق مداردراين عرصه است، افرادي كه ازنظرشخصيتي، خلق و خوي وآداب فردي واجتماعي، ممتاز و صاحب ادب و متانت باشند. دکترنعمتی درپایان افزود: کتابي که ‌امروزبه صورت اجمالي در موردش سخن گفتيم می تواند آغازگر مباحثی جدي پيرامون چگونگي سازگاري نهاد رسانه با يک حاکميت ديني باشند.اين سازگاري آسان نيست و تعمق طولاني و گفت و گوهاي بسياري مي‌طلبد تا اين بحث به فرجام بکشد.
 قدر مسلم اين کتاب کمک بسياري به ما براي ورود به اين ميدان پرمخاطره می کند. به همين دليل قدرش را مي‌دانيم و بايد در معرفي اش بکوشيم و اما برگرديم به كتاب و مروري داشته باشيم به موضوعات موكد در آن.گفتنی است مدیر مسئول سایت خبری ـ تحلیلی عصر ایران ازدیگر سخنران مراسم نقد و بررسی کتاب مذکور بود که با تشریح وضعیت رسانه‌ها پرداخت و تاکید کرد: امروز در دوران گذار از رسانه‌های سنتی به مدرن و از فضای رسانه‌ای مونولوگ به دیالوگ هستیم.
وی با تبیین روانشناختی گرایش مردم به شبکه‌های اجتماعی افزود: اعتماد کلید واژه‌ای مهم دراین چرخش رسانه‌ای است. در پایان این مراسم دکتردیندارمعاون آموزش دانشگاه عدالت نیزبه چالش‌های پیش‌روی رسانه‌های سنتی پرداخت وگفت: رسانه‌ای که نیاز‌های مردم را نادیده بگیرد ازسوی مخاطبان ترد شده و کم‌کم به بوته فراموشی سپرده می‌شود. دراین شرایط رسانه‌ای ماندگار خواهد بود که به رضایتمندی و نیاز‌های مخاطبان توجه نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار