کد خبر: ۴۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
حسینی خبر داد:
رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت با بیان اینکه امسال تقریبا حجم صادرات فرآورده‌های نفتی با محصولات پتروشیمی رقابت می‌کند، توضیح داد: درسال‌های گذشته ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات داشت که دو تا سه میلیارد آن متعلق به فرآورده‌های نفتی بود، اما در هشت ماهه امسال حدود ۴.۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده و تقریبا برابر همین میزان فرآورده‌های نفتی صادر شده است.
حمید حسینی با تاکید بر این‌که صادرات نفت با صادرات فرآورده‌های نفتی متفاوت است در مورد صادرات نفت توسط بخش خصوصی، اظهار کرد: با وجود این‌که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تنوع‌سازی در صادرات فرآورده‌های نفتی تاکید شده است، اما از آنجایی که سازوکاری که حاکم بر فروش نفت بوده تغییری نکرده و هنوز شرکت نفت اصرار دارد قراردادهای نفتی را مستقیما با مصرف‌کننده نهایی کرده و امضاء کند اتحادیه نمی‌تواند در بخش صادرات نفتی نقشی ایفا کند.
وی ادامه داد: اگر روزی نفت مانند سایر فرآورده‌ها در بازار بورس به معامله گذاشته شود و محدودیت‌ها برداشته شده باشد، بخش خصوصی می‌تواند در این بخش نقشی ایفا کند، اما وزارت نفت علاقه‌مند نیست که نفت در بازار معامله شود و اصرار دارد حتما با پالایشگاه‌ها قرارداد داشته باشد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت در ادامه درباره‌ی صادرات فرآورده‌های نفتی توضیح داد: فرآورده‌های نفتی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش نخست فرآورده‌هایی هستند که واحدهای پالایشگاهی، بخش خصوصی یا واحدهای پتروشیمی محصولاتی تولید کرده و از طریق بورس یا غیربورس به فروش می‌رسانند که عمدتا اعضای اتحادیه در آن درگیر هستند و این محصولات را می‌خرند و صادر می‌کنند.
حسینی با بیان این که بخش دیگر  فرآورده‌های نفتی متعلق به شرکت ملی نفت است، اظهار کرد: در این فرآورده‌ها هم اعضای اتحادیه فعال هستند و محصولات مانند مازوت، گازوئیل، نفتا، گاز مایع و غیره صادر می‌کند، اما اظهارنامه شرکت نفت صادر می‌شود و اثری از بخش خصوصی در آن نیست.
وی در مورد حجم صادرات فرآورده‌های نفتی، گفت: امسال تقریبا حجم صادرات فرآورده‌های نفتی با محصولات پتروشیمی رقابت می‌کند. درسال‌های گذشته کشور حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات داشت که دو تا سه میلیارد آن متعلق به فرآورده‌های نفتی بود، اما در هشت ماهه نخست سال حدود ۴.۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده و تقریبا برابر همین میزان فرآورده‌های نفتی شامل قیر، هیدروکربور، پارافین و... صادر شده است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت ادامه داد: در هشت ماهه ابتدای سال جاری حدود دو میلیون تن  هیدروکربور حلال‌ صادر شده است که یک محصول ترکیبی است که بخش خصوصی معیانات گازی را  از شرکت نفت خریداری می‌کند و با ترکیب کردن میعانات گازی با سایر فرآورده‌ها، فرآورده‌های مشابه  بنزین و گازوئیل تولید می‌کند و به کشورهایی مانند افغانستان و عراق صادر می‌کنند و تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار فرآورده در این زمینه صادر شده است.
حسینی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به ۱۵ میلیارد دلار برسد.
وی در مورد کشورهایی که به آنها محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی صادر می‌شود، توضیح داد: این موضوع بستگی به نوع فرآورده دارد. برای مثال قیر به کشورهای آفریقایی و آسیایی و حلال‌ها و هیدروکربورها به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت در پایان با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی در بازار ایران بعد از برجام، گفت: پس از برجام تعداد شرکت‌های خارجی در بازارهای ایران افزایش پیدا کرد که رقیبی برای صادرکنندگان محسوب می‌شود و بخشی از بازار را از دست ما برآوردند و رقابت شدیدی در این زمینه ایجاد شده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: