کد خبر: ۴۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
در پی لغو معامله تاریخی مخابرات ایران
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، می‌گوید: با وجود اینکه سازمان خصوصی‌سازی بارها به این شرکت زمان داده، ولی توسعه اعتماد مبین بدهی‌های خود را سر موقع نپرداخته و این باعث شده که سازمان خصوصی‌سازی تصمیم به فسخ قرارداد واگذاری با این شرکت بگیرد.
سیدجعفر سبحانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، اظهار کرد: از آن‌جایی که شرکت توسعه اعتماد نوین نسبت به پرداخت بدهی‌هایش به دولت و سازمان خصوصی‌سازی عمل نکرده، سازمان خصوصی‌سازی مطابق قانون حق دارد قراردادش با این شرکت را فسخ کند.

وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی در دفعات زیاد به شرکت توسعه اعتماد مبین فرصت داد که بدهی‌های خود را پرداخت کند، ولی متاسفانه این شرکت از فرصت داده شده استفاده نکرد و در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی مجبور شد از گزینه فسخ قرارداد استفاده کند.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: بدهی این شرکت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و پس از نهایی‌شدن مراحل فسخ قرارداد و مراحل برگشت سهام شرکت به حساب دولت، برای برگزاری دوباره مزایده اقدام خواهد شد.

وی درباره اینکه چرا پس از گذشت چندین سال این قرارداد لغو شده، گفت: ۵-۶ سال قبل در پرداخت بدهی‌های این شرکت مشکلی وجود نداشت، ولی در دو سه سال اخیر در این موضوع مشکلاتی به وجود آمده و آن‌ها در پرداخت بدهی‌شان کوتاهی می‌کنند. البته سازمان خصوصی‌سازی با آن‌ها همراهی زیادی کرد، ولی متاسفانه  کار به جایی رسیده که به نظر می‌رسد آن‌ها مایل به حل این موضوع نیستند وگرنه ما به سمت فسخ قرارداد نمی‌رفتیم. سازمان خصوصی‌سازی برای حفظ منافع دولت مجبور است از ابزارهای خود استفاده کند.

سبحانی درباره جایگاه‌های سوختی که به تازگی مزایده‌شان برگزار شده نیز، گفت: از ۴۰ جایگاهی که به مزایده گذاشته شدند، برای ۲۵ جایگاه مشتری آمد که این ۲۵ جایگاه در ۱۱ استان بودند. در مجموع برای این ۲۵ جایگاه ۲۶۲ پاکت پیشنهاد قیمت به سازمان خصوصی‌سازی رسید. برای بعضی از جایگاه‌ها یک پاکت، برای بعضی پنج پاکت و حتی برای یک جایگاه ۴۸ پاکت ارسال شد. ولی به‌طور میانگین تقریبا برای هر جایگاه حدود ۱۰.۵ برابر، پاکت پیشنهاد قیمت رسید. این در حالی است که در واگذاری‌های ۱۵ شهریور هفت برابر پاکت پیشنهاد قیمت آمده بود. این موضوع نشان می‌دهد مزایده‌های ۲ روز گذشته با استقبال بیشتری مواجه شده است.

وی ادامه داد: تمامی خریداران و متقاضیان از بخش خصوصی واقعی بودند. جمع ارزش ریالی ۲۵ جایگاه به قیمت پایه، حدودا ۱۴۰ میلیارد تومان بود، اما به طور میانگین پاکت‌های پیشنهاد قیمت حدودا ۳۰ درصد از قیمت پایه بالاتر بودند.

سبحانی درباره اینکه چرا جایگاه‌های سوخت از پتانسیل خوبی برای متقاضیان برخوردارند، اظهار کرد: قیمت‌های جایگاه‌ها به حدی است که بخش زیادی متقاضی می‌توانند داشته باشند چرا که جایگاه‌های سوخت از یک میلیارد تومان تا ۲۰۰ میلیارد تومان وجود دارند. از طرفی این بار قیمت جایگاه‌ها را طوری تعیین کردیم که به نفع خریداران بود.

وی گفت: احتمالا اوایل بهمن‌ سری سوم واگذاری جایگاه‌های سوخت انجام خواهد شد. ماه‌های پایانی سال برای سازمان خصوصی‌سازی پررونق و متراکم است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار