کد خبر: ۴۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: ورود مجدد بانک‌های ایران به سیستم مالی دنیا پس از امضای توافقنامه برجام.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به ورود مجدد بانک‌های ایران به سیستم مالی دنیا پس از امضای توافقنامه برجام گفت: این نکته را نمی‌شود کتمان کرد که با اجرایی‌شدن برجام فضای امید، اعتماد و همکاری در فضای اقتصادی جهانی نمایان شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایبِنا، علی اشرف افخمی در یادداشتی با عنوان «ورود مجدد به سیستم مالی دنیا» نوشت: برای اینکه بدانیم چقدر اهمیت دارد که تحریم‌ها برداشته شده؛ اول باید بدانیم که جایگاه ایران در منطقه کجاست و چقدر مهم است که ما مراودات بین‌المللی در حوزه‌های مختلف، صنعت؛ تجارت؛ بازرگانی و ... داشته باشیم و به تبع آن چقدر مهم است که شبکه بانکی ما بین‌المللی باشد؟
وی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: ایران دومین اقتصاد منطقه خاورمیانه است و از نظر بدهی در سطح بسیار پایینی است. همچنین اقتصاد متنوعی هم دارد و بر خلاف کشورهای منطقه که فقط دارای تولید نفت و گاز هستند؛ ایران در کنار نفت و گاز در زمینه‌های معدنی از جمله سیمان، فولاد و نساجی در موقعیتی ممتاز است. ایران همچنین دارای موقعیت استراتژیکی در منطقه است و می‌تواند به عنوان «هاب»، بین منطقه خاورمیانه و اروپا در مقیاس گسترده‌تر در سطح جهانی ایفای نقش کند.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه شبکه بانکی ایران با مختصات یاد شده برای چندین سال در تحریم بود، تصریح کرد: پس از اجرایی شدن برجام، سیستم بانکی هدف‌گذاری خوب و مناسبی را برای ورود مجدد در سیستم مالی دنیا انجام داد، تا پس از ١٠ سال تحریم بتواند با تجدید ساختار بر اساس استانداردهای جهانی خود را با نظام بانکی جهانی هماهنگ نماید؛ بر همین اساس هم نظام پولی کشور از پرداخت هزینه تحمیلی ١٠ درصدی انتقال پول که قبل از اجرایی شدن برجام باید پرداخت می‌کرد، رها شده واین امر سبب صرفه‌جویی برای کشور شد.
افخمی دستاوردهای بانک صنعت و معدن بعد از برجام را درخشان توصیف و خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن موفق شده است طی دو سال اخیر به میزان ٢ میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی برای شرکت‌های ایرانی و خارجی انجام دهد؛ در حالی که قبل از برجام نمی‌توانستیم حتی یک یورو جابه‌جا کنیم، بانک تجاری ایران و اروپا که سهامدار اصلی‌اش بانک صنعت و معدن است طی یک سال گذشته حدود ٢٠ میلیارد یورو از طریق سیستم «تارگت 2» شبکه بانک‌های اروپایی، پول جابه‌جا کرده است و همانطور که تاکید کردم این در حالی است که نظام پولی کشور از پرداخت هزینه ١٠ درصدی که قبل از برجام پرداخت می‌کرد، رها شده و دست‌کم تا دو میلیارد دلار برای کشور صرفه‌جویی شده است.
وی با بیان اینکه بانک صنعت و معدن تفاهم نامه هایی با بانک های اروپایی داشته که پس از عملیاتی شدن درباره آنها اطلاع رسانی خواهد شد، نوشت: ما در حوزه بانکی بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ بیش از دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو خط اعتباری گشایش کردیم؛ بر همین اساس است که می‌توان تاکید کرد بانک صنعت و معدن با اندوخته‌ای از دانش و تجربه 60 ساله با حمایت دولت محترم، گام‌های استواری را در مسیر «پیشرفت و توسعه» کشور برداشته و مصمم است که با اتکاء به خداوند سبحان این مأموریت را ادامه دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر: