کد خبر: ۴۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
پاسخ دبیر انجمن برنج به یک سئوال؛
دبیر انجمن برنج گفت:«افزایش قیمت برنج ربطی به ممنوعیت واردات برنج ندارد. این افزایش قیمت در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز و اصفهان اتفاق افتاده است.»
چرا برنج گران می‌شود؟!
بهمن سال گذشته وزیر کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت در جهت حمایت از تولید داخل، نامه‌ای بدین مضمون نوشت:« پیرو مصوبه کاهش تعرفه واردات ۸ کالای اساسی، حساس و ضروری، واردات برنج تا ابتدای مرداد ماه سال آینده امکان پذیر است و بعد از این مدت شامل ممنوعیت واردات در فصل برداشت خواهد بود.» حجتی تاکید کرده بود که برای حمایت از  کشاورزان و تولید داخلی، ثبت سفارش برنج آزاد نیست ، همچنین از آخرین روز تیرماه حتی یک کیلوگرم برنج به کشور وارد نخواهد شد.
براساس این گزارش،اخذ چنین تصمیمی در راستای حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی گرفته شده و کارشناسان بر این باورند این تصمیم بهترین راه حلی است که دولت می توانست برای حمایت از تولید برنج داخلی به کار بگیرد. از سویی،عامه مردم معتقدند از آنکه که کیفیت برنج داخلی بهتر از برنج وارداتی است ، اگر میزان تولید داخل افزایش یابد، تقاضا برای برنج وارداتی کاسته شده و در نتیجه حجم واردات کم خواهد شد. برنج به دلیل نیاز شدید مردم از محصولاتی است که دولت خرید آن را به صورت تضمینی انجام می دهد.
در ماههای گذشته، موضوع افزایش قیمت برنج در راستای ممنوعیت واردات برنج بارها مطرح شد. مخالفان بر این باورند که با کاهش میزان واردات ، سبب کاهش عرضه شده و به همین ترتیب قیمت برنج در بازار افزایش می یابد. اما در مقابل گروهی از کارشناسان بر این باورند نرخ برنج خارجی به نوسانات نرخ دلار در بازار بستگی دارد و به همین دلیل در گذشته نرخ برنج خارجی افزایش پیدا کرد.
در همین خصوص جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج  در گفت و گو با خبرآنلاین گفت:« افزایش قیمت ربطی به ممنوعیت واردات برنج ندارد. این افزایش قیمت در شهرهای بزرگی مانند تهران، شیراز و اصفهان اتفاق افتاده و در مراکز تولید افزایش قیمت نداریم. در مراکز تولید افزایش قیمت رشد طبیعی و نرمال دارد. به طوری که با توجه به افزایش قیمت نهادهای تولید در سال جاری ممکن است شاهد افزایش قیمت ها باشیم که این افزایش  طبیعی است. »
وی افزود:«برنج از شمال تا به تهران می رسد یک قیمت نجومی پیدا می کند که وقتی با مراکز تولید مقایسه می کنید ،می بینید که قیمتها غیر منطقی است. چرا باید برنجی که اسفند پارسال در شمال 7 هزار تومان بوده، زمانی که به تهران می رسد 11 هزار تومان به فروش برسد؟ این افزایش نزدیک 40 درصدی ناشی از عدم نظارت و کنترل است . حال آنکه این افزایش قیمت در شهرهای شمال نیست.»  
شایق با بیان اینکه برای حمایت از تولید باید اقدامات اساسی صورت بگیرد،عنوان کرد:«گام نخست این است که بیش از نیاز برنج وارد کشور نشود، دوم جلوی قاچاق مازاد بر سهمیه وارداتی گرفته شود.»
دبیر انجمن برنج با تاکید بر اینکه وقتی برنج به تهران می رسد، تنها گران نمی شود، بلکه به آن ناخالصی نیز اضافه می شود،گفت:«در این فاصله خرده های آن بیشتر می شود. در واقع دیگر این برنج ،آن برنجی که از شمال می آید نیست.در واقع این برنج ها هم گران می شوند و هم ناخالصی آن افزایش پیدا می کند. »


نام:
ایمیل:
* نظر: