کد خبر: ۴۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
سنت شکنی یارانه نقدی برای دهک های محروم جامعه
با اجرایی شدن قانون بودجه ۱۳۹۶، سنت چندین ساله پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی شکست و برخی از گروه‌های هدف، اولین یارانه امسال را همراه با رقمی بالاتر دریافت خواهند کرد.
افزایش مبلغ یارانه نقدی فروردین ماه
از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا در آمده تاکنون و طی پرداخت ۷۳ مرحله یارانه نقدی رقم قابل پرداخت برای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ بوده که بدون هیچ تغییری در این سال‌ها پرداخت شده است.
این در حالی است که دولت‌ها هیچ‌گاه برای افزایش این مبلغ اقدام نکردند و حتی در مواردی از سوی مدیران اقتصادی اعلام شد که مبلغ اصلی برای پرداخت کمتر از ۲۰ هزار تومان بوده، اما تا ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است  که موجب ایجاد بار مالی سنگینی شده بود. اما طی بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها در قالب قانون بودجه ۱۳۹۶ در مجلس ماده‌ای در بخش مصارف آن گنجانده شد که باید مبلغ پرداختی به برخی خانوارها را افزایش می‌داد.
این در حالی است که در بخش مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه، طبق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه، موضوع افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار مورد توجه است.
بر این اساس در قانون بودجه از مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومانی که برای مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده حدود ٤٠٠٠ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده‌اند.
ستاد هدفمندی یارانه‌ها در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود از اجرایی شدن این بخش از تبصره هدفمندی یارانه‌ها خبر داده، به‌طوری که قرار است از روز ۲۶ فروردین‌ماه یعنی همزمان با پرداخت هفتادوچهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی، سهم خانوارهای مورد هدف یعنی مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی افزایش یافته و در کنار یارانه  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. بنابراین همراه رقم مرسوم یارانه که به ازای هر نفر از افراد این خانوار واریز می‌شود متناسب با تعداد آنها مبلغی نیز به‌طور مازاد پرداخت می‌شود.

مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مکانیزم افزایش مقدار یارانه افراد کم‌درآمد را که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند اعلام کردند. این افزایش در 5 ردیف برای خانوارهای بعد «یک نفره» تا «پنج نفره و بیشتر» را ترسیم کرده است.

این افزایش به نحوی تنظیم شده که مجموع مستمری و افزایش یارانه پرداختی برای خانوارهای یک نفره معادل 16 درصد و برای خانوارهای 5 نفره، 50 درصد «حداقل دستمزد وزارت کار (930 هزار تومان)» قرار گیرد. با این حساب یارانه افراد با توجه به بعد خانوارها نسبت به قبل از 6/ 2 تا 1/ 3 برابر افزایش می‌یابد که این تغییر با توجه به بعد خانوارها است.

بر این اساس، پیش از این خانوارهای یک نفره 53 هزار تومان از محل دستگاه اجرایی و 45هزار تومان نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها دریافت می‌کردند، اما به استناد این ماده قانونی، 95 هزار تومان نیز به منابع یارانه خانوارهای یک نفره افزوده می‌شود و مجموع دریافتی آن به 193 هزار تومان افزایش می‌یابد. برای خانوارهای دو نفره مجموع مبلغ دریافتی با افزایش یارانه 189 هزار تومانی به 340 هزار تومان خواهد رسید. برای خانوارهای سه نفره نیز افزایش یارانه نقدی 253 هزار تومان عنوان شده که با این رقم مجموع دریافتی آنها 460هزار تومان بوده است. در خانوارهای 4 نفره افزایش یارانه‌ها معادل 337 هزار تومان و مجموع دریافتی 598 هزار تومان است.

همچنین برای خانوارهای 5 نفره و بیشتر، افزایش یارانه‌ها معادل 465 هزار تومان و جمع دریافتی برای خانوار 5 نفره معادل 690 هزار تومان است. همچنین مجموع تعداد خانوارهای تحت‌حمایت بهزیستی و کمیته امداد بیش از 2 میلیون و 100 هزار خانوار هستند که از این رقم 53 درصد خانوارهای تک نفره، 27 درصد خانوارهای دونفره، 11 درصد خانوارهای سه نفره، 5 درصد خانوارهای 4 نفرو ه و 3 درصد خانوارهای 5 نفره و بیشتر را شامل می‌شود. با این ارقام به‌نظر می‌رسد که جمعیتی حدود 5 میلیون نفر از افزایش یارانه‌های نقدی منتفع ‌شوند.

با این وجود دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها جزییاتی از تعداد کسانی که قرار است براساس این ماده قانونی مبلغ بیشتری را دریافت کنند منتشر نکرده اند، این‌که مجموعا چه تعداد و مبلغی بر هزینه هدفمندی یارانه‌ها افزوده خواهد شد چرا که این پرداختی باید با کاهش هزینه در بخش‌های دیگر به ویژه حذف تعداد یارانه‌بگیران پردرآمد همراه باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار