کد خبر: ۴۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران از تصمیمات جدید گمرک برای حمایت از تولید استقبال و رئیس اتحادیه تولید و فروش پوشاک هم تقدیر کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی دولت بر لزوم حمایت از تولید داخلی و اشتغال، تصمیمات مهمی را در مبارزه با قاچاق و ساماندهی واردات کالاهای پر مصرف گرفته است.
گمرک جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین اقدام، ورود کالاهای مشابه تولید داخل مانند پوشاک، کیف، کفش، میوه و خشکبار و اقلامی از این قبیل را به صورت ملوانی و گذرمرزی ممنوع اعلام کرد.
همچنین با توجه به موافقت‌های انجام شده با دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، گمرک ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد کشور مستقر می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این گمرک تنها در مبادی خروجی مناطق آزاد مستقر بود و گمرک نظارتی بر واردات کالا از مبادی ورودی این مناطق نداشت.
گمرک اهرم مبارزه با قاچاق پوشاک

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولید و فروش پوشاک تهران با اشاره به جلسات فعالان صنعت پوشاک با مسئولان گمرک اعلام کرد : گمرک یکی از اهرم‌های مبارزه با قاچاق پوشاک است که استفاده از این اهرام می‌تواند در حداقل رسانی قاچاق پوشاک بسیار مؤثر باشد.

شیرازی با تأکید بر نقش گمرک در کاهش قاچاق پوشاک گفت: گمرک همواره یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری و مبارزه با قاچاق بوده است. کل اقدامات و سیاست‌های کشور در مبارزه با قاچاق را می‌توانیم یک بسته در نظر بگیریم که نقش گمرک در این بسته بسیار پررنگ است. در عین حال که اقدامات هیچ یک از سازمان‌ها به تنهایی اثرگذار نیست.
رئیس اتحادیه تولید و فروش پوشاک تهران تصمیمات جدید گمرک را در حمایت از پوشاک ایرانی دانست و گفت : باید برای خرید پوشاک ایرانی فرهنگ‌سازی انجام شود. مردم و مسئولان باید با تکیه بر خود اتکایی ایران در تولید، زمینه‌های رشد تولید ملی را مهیا کنند.
وی با تقدیر از تصمیم جدید مبنی بر اینکه دیگر وزن ملاک سنجش واردات پوشاک نیست، گفت: با توجه به تصمیمات جدید از این پس پوشاک با ملاک ثوب یا عددی وارد می‌شود.

شیرازی به عملکرد رئیس محترم گمرک در بخش بازرگانی و تولید اشاره و تصریح کرد: سوابق دکتر کرباسیان در وزارت بازرگانی و بخش‌های تولید در حمایت گمرک از بخش تولید مؤثر است.
این فعال صنعت پوشاک همچنین اعلام کرد؛ تعرفه راهکار مناسبی برای حمایت از تولید ملی نیست و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
برنامه‌های مهم گمرک برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاکبه گزارش صبح تهران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، گمرک ایران اعلام کرد: در جلسه‌ای با حضور اعضای انجمن صنایع نساجی ایران و به ریاست رئیس کل گمرک ایران قرار شد گمرک ایران حسابرسی پس از ترخیص را درخصوص برخی برندها اجرایی می‌کند تا مشخص شود پوشاک موجود در بازار برخی برندهای معروف آیا پس از طی تشریفات کامل گمرکی وارد کشور شده است یا بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و با دور زدن قانون تا در اولین فرصت نسبت به جریمه‌های سنگین این برندها اقدام شود.
همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است صرفاً پس از ثبت برند انواع پوشاک توسط نمایندگی نسبت به ثبت سفارش اقدام کند.
جلوگیری از نصب تابلوهای تبلیغاتی برای شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند از دیگر تصمیم های این جلسه است که می‌تواند در کاهش سوءاستفاده از برندهای معروف پوشاک مؤثر باشد.
شماره بارکد (GTIN) و شناسه کالا به منظور شفافیت هر چه بیشتر واردات پوشاک اجرایی خواهد شد و نمایندگی‌ها مکلف به ثبت قیمت رسمی ارائه شده از شرکت مادر هستند که صحت آن به تأیید مقامات صلاحیت‌دار کشور مبدأ (اتاق بازرگانی) و رایزن جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدأ رسیده باشد و هنگام دریافت گواهی ثبت نمایندگی از مرکز اصناف (قبل از واردات کالا) باید شناسه لازم را در سامانه TSC دریافت و به گمرک اجرایی ارائه کنند.
یکی دیگر از تصمیم های مهم در این جلسه آن است که ثبت سفارش پوشاک باید به نام دارنده گواهی فعالیت نمایندگی باشد و در هنگام اظهار پوشاک به گمرک مشخصات کالای وارداتی و نشان تجاری پوشاک ثبت شود.
ارزش انواع پوشاک با برندهای مربوط باید در سامانه TSC گمرک ایران برمبنای هر ثوب تعیین و اعلام شود.
با توجه به پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک انتظار می‌رود با همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان و نهادهای حاضر در این جلسه روند کاهش قاچاق پوشاک خارجی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی سرعت بیشتری بگیرد.
گمرک ایران پیش از این نیز در بخشنامه های جداگانه ای ؛ ورود پوشاک از محل رویه های ملوانی ، گذر مرزی یا با درخواست سازمان ها یا در پوشش مصوبات کارویژه مرز را ممنوع اعلام کرده بود.
همچنین گمرک ایران در بخشنامه دیگری به گمرکات اعلام کرد در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر شود و پس از اقدامات لازم نسبت به ارزشگذاری کالاهای وارده به مناطق آزاد اقدام و بر اساس ارزش اعلامی گمرک وفق مقررات مناطق آزاد نسبت به اخذ عوارض اقدام کند که یکی از محورهای اصلی این بخشنامه پوشاک است.
همچنین مقرر شد در مناطق آزاد بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی پوشاک وارداتی از ترکیه صرفا به صورت تجاری و بدون اعمال هر گونه تخفیف منطقه و رعایت شرایط عمومی صادرات و واردات کشور و سایر مقررات و بخشنامه های مربوطه و نیز داشتن گواهی مبدا و همچنین حمل مستقیم از کشور ترکیه ، پس از انجام تشریفات گمرکی نسبت به ترخیص پوشاک اقدام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: