کد خبر: ۴۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوْال خبرنگاری درباره وضعیت پرونده حمید بقائی معاون دولت دهم و محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم، گفت: پرونده بقائی مفتوح و درحال رسیدگی است.
پرونده احمدی نژاد و بقائی هنوز مفتوح است
سخنگوی قوه قضائیه گفت:همه دستگاه ها، قوا و آحاد مردم موظف هستیم سال ٩٦ تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی تحقق بیشتری پیدا کند و شعار سال تولید داخلی و اشتغال بیش از پیش محقق شود.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در یکصد و دهمین نشست خبری با تبریک سال نو و ایام ماه رجب و تسلیت به بازماندگان سیل اخیر در چند استان کشور ، افزود: قوه قضاییه وظایفی در این خصوص دارد و باید با قوه مجریه و مقتنه ارتباط بیشتری برقرار کند.
محسنی اژه ای از جمله عوامل تاثیرگذار در تولید را بانک ها عنوان کرد و گفت: اگر بانک ها بدرستی تسهیلات بدهند ، می تواند در تولید اثرگذار باشد.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به همکاری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بانک ها در بحث آسیب زدایی ابراز امیدواری کرد بانک ها قدم بهتری بردارند.
وی اضافه کرد: سرپرست دادسرای جرایم پولی و بانکی چندین نشست با بانک مرکزی در سال ٩٥ برگزار و مشکلات را احصاء و آسیب شناسی کرده است تا در تکرار نشدن این آسیب ها در سال ٩٦ بتواند کمک کند.
محسنی اژه ای یکی از عوامل موثر را رفع موانع تولید برشمرد و گفت: با رفع موانع قانونی در تولید می توان در تولید بیشتر موفق بود و یکی از مسائلی که تولیدات داخلی را زمین زد قاچاق است که در این باره جلسات مختلفی در سال گذشته از سوی دادستانی کل کشور، معاونت اجتماعی، سازمان بازرسی و معاون اول قوه قضاییه با مسئولان اتاق بازرگانی و افراد فعال در بخش خصوصی جلساتی برگزار کرده است.

* حدود ٨٠٠ مورد اشکال از سوی بازرسی به دولت گزارش شد
وی اضافه کرد: گاهی برای گرفتن یک جواز و قرارداد موانعی ایجاد می شود و از این رو از اتاق بازرگانی بعنوان متولی بخش خصوصی خواسته شده این موانع را رفع کند.
به گفته سخنگوی قوه قضاییه ، گاهی فردی می خواهد تسهیلاتش بگیرد افرادی در بانک و خارج از بانک به شرط پرداخت وجهی از آن به آنان حاضرند تسهیلات ارائه کنند و یا طرف دو ماه فرایند گرفتن جواز را طی می کند و در آخر از او می خواهد در ٥ درصد قرارداد او شریک شوند.
اژه ای با بیان اینکه دادستان کل کشور و رییس سازمان بازرسی با حضور در بنادر و گمرکات با مسئولان از نزدیک صحبت کرده اند،گفت: به لحاظ مسئله قاچاق در تولیدات داخلی علاوه بر جلسات گذاشته شده با مسئولان ذیربط، شخص ریاست قوه قضاییه جلسه ای با حضور همه مسئولان ذیربط برگزار و همه دادسراها را موظف به تهیه گزارش مبنی بر زمان و کیفیت رسیدگی کرده است.
محسنی اژه ای اظهار کرد: حدود ٨٠٠ مورد اشکال از سوی بازرسی به دولت در سال ٩٥ گزارش شد که رییس جمهور و معاون اول همکاری خوبی داشته اند؛ از رییس سازمان بازرسی نیز خواسته شد تا پایان کار، موضوع را دنبال کند.

*٨ هزار و ٣٠٠ میلیارد معوقه یک بانک در اختیار ٣١ نفر
معاون اول قوه قضاییه بر تاکید بر مبارزه با فساد اظهار کرد: بازپرس و ضابط باید مواظب دور زدن قانون از سوی برخی صاحبان ثروت و قدرت باشند؛ هشت هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان از معوقات بانک سرمایه ( با سود و تاخیر) فقط متعلق به ٣١ نَفَر است و این ٣١ نَفَر این مبلغ را پس نمی دهند.
محسنی اژه ای با بیان اینکه قوه قضاییه با برخورد با مفسدان اقتصادی می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در کاهش جرایم اقتصادی داشته باشد، گفت: کارخانه متهم را نمی توان خواباند چون به کارگران لطمه می خورد و در این رابطه قانون باید تجدیدنظر شود.

*گزارش دو مورد تخلف انتخاباتی در تهران
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تا کنون دو مورد تخلف انتخاباتی در تهران گزارش شده است، گفت: به همین منظور دادستان تهران برخی روزنامه ها را احضار کرده و به آنها تخلفاتشان را تذکر داده است.
وی تخلف این روزنامه ها را تبلیغات زودهنگام عنوان کرد و ادامه داد: یکی از روزنامه ها حاضر شد و پاسخ داد اما روزنامه دیگر هنوز برای پاسخگویی به دادستانی نرفته است.

* بازداشت ٨ أدمین تلگرامی به اتهام امنیتی
محسنی اژه ای درباره پرونده أدمین های تلگرامی، اظهار کرد: این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی صادر نشده است، برای همین از بیان جزییات اتهام و نام افراد معذورم.
وی ادامه داد: اتهامات متهمان، امنیتی و برخی هم انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی است.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شش تن در حال حاضر در بازداشت به سر می برند، گفت: از دو نفر دیگر ، یک نَفَر با قرار آزاد و یکی دیگر قرار او تمدید شده است.
محسنی اژه ای با بیان اینکه یک روزنامه سخنان رییس جمهور را در این باره تحریف کرده است، گفت: مرجع صالح برای رسیدگی قوه قضاییه است و وزیر اطلاعات نمی تواند در این پرونده ورود کند.

*پرونده موسسه اعتباری کاسپین در آغاز راه قضایی است
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده کاسپین گفت: این مشکلی است که بانک مرکزی باید اقدام کند ؛ این پرونده هنوز در مراحل اولیه کار است و نمی توانم دورنمای این پرونده را بدهم که چه می شود و به کجا می رسد.
وی اضافه کرد: اختلافی بین بانک مرکزی و موسسه کاسپین است که باید رفع شود و فعلا نمی توانم چیز روشنی از این پرونده بیان کنم.

*پرونده بقائی و احمدی نژاد مفتوح است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوْال خبرنگاری درباره وضعیت پرونده حمید بقائی معاون دولت دهم و محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و دهم، گفت: پرونده بقائی مفتوح و درحال رسیدگی است.
وی ادامه داد: هنوز بیگناهی یا گناه کار بودن بقائی ثابت نشده است.
محسنی اژه ای درباره پرونده احمدی نژاد هم گفت: با توجه به اینکه پرونده با سمت فرد به دادگاه رفته است، هنوز منجر به صدور حکم نشده و این پرونده در دادگاه مفتوح است.
وی در پاسخ به این سوْال که آیا در سال ٩٦ برای احمدی نژاد تعیین شعبه می شود یا نه، گفت: تا زمانی که تعیین وقت نشود نمی توانم ورود کنم.
وی اظهار کرد در قانون برای قوه قضائیه پیش بینی شده که برای رسیدگی به جرائم انتخاباتی، شعبات ویژه ای تشکیل شود تا به این موارد خارج از نوبت رسیدگی شود.
محسنی اژای اضافه کرد: همچنین برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی و برخورد با آن ستادی با ریاست دادستان کل کشور و اعضای برخی از دستگاه های دولتی تشکیل شده است که با وجود این ستاد در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، در پیشگیری از 40 درصد تخلفات موثر بوده است.
معاون اول قوه قضائیه همچنین در مورد یکی از وظایف قوه قضائیه درباره انتخابات گفت: این قوه یکی از چهار مرجع مربوط به استعلامات کاندیداهای ریاست جمهوری است که به شورای نگهبان باید پاسخ بدهد و تا امروز هر آنچه که سوال کرده بودند قوه قضائیه به همه استعلام های هیات های نظارت و اجرایی پاسخ لازم را داده است.



* درباره پرونده های مدیران دو تابعیتی
محسنی اژه ای درباره پرونده های مدیران دو تابعیتی نیز گفت: برخی از مسئولان وزارت اطلاعات در این رابطه می گویند این افراد در سنوات گذشته بوده اند که با آنها برخورد کرده ایم و به مسئولان دولتی و خود آنها اعلام کردیم و از سمت خود کنار گذاشته شدند.
وی ادامه داد: مسئولان وزارت اطلاعات در پاسخ به دادستانی کل کشور اعلام داشته اند که این افراد دو تابعیتی کارمند رسمی دولت نبوده اند و در حد مشاور فعالیت داشتند و همچنین برخی از دو تابعیتی ها در شرکت های خصوصی وابسته به دولت فعالیت می کردند.
سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: اخیرا هم دادستان کل کشور لیست 53 نفره از این مدیران دوتابعیتی را به وزارت اطلاعات معرفی کرده است تا با تبادل اطلاعات با این وزارتخانه در صورتی که دو تابعیتی بودن آنها ثابت شود، از کار کنار گذاشته شوند.
وی تاکید کرد: آنچه که قانون در این مورد صراحتا گفته است مساله دو تابعیتی است که شامل گرین کارت نمی شود.

* درباره پرونده پزشک شوشتری
معاون اول قوه قضائیه درباره پرونده پزشک شوشتری نیز گفت: در این پرونده مساله خصوصی مطرح بوده و مساله ترور در میان نبوده است.
وی ادامه داد: در این پرونده ضارب دستگیر شده و در مرحله دادسرا به اقدام خود اقرار کرده است و پرونده در حال رسیدگی است و باید مراحل نهایی آن طی شود.

* پرونده سعید مرتضوی
سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده سعید مرتضوی گفت: این پرونده در دو بخش مربوط به پرونده کهریزک و سازمان تامین اجتماعی است و هنوز در مرحله تجدیدنظر حکمی برای آن صادر نشده است.

* پرونده یکی از بدهکاران بانکی
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد رسول دانیال زاده یکی از بدهکاران بانکی و اینکه آیا پرونده دیگری برای وی در قوه قضائیه مطرح است، گفت: وی در ابتدای امر یک مورد اتهامی داشت ولی با گزارش های بعدی در استان گیلان هم برای وی پرونده ای مفتوح شده بود، این پرونده ضمیمه پرونده تهران شد و پرونده در مرحله دادسرا است و حکمی صادر نشده است.

* برخورد قاطع با عاملان مواد مخدر، آدم کش ها و جرائم سازمان یافته
سخنگوی قوه قضائیه گفت: کسانی مدعی دفاع از حقوق بشر هستند که آدم وقتی حرف های آنها را می شنود خجالت می کشد، ترامپ برخلاف همه موازین حقوق بشر، علیه یک کشور اقدام نظامی می کند و حتی صدای یکی از مدافعان حقوق بشر هم بلند نمی شود.
وی ادامه داد: قوه قضائیه درباره برخورد با عاملان موادمخدر و آدم کش ها و جرائم سازمان یافته هیچ گونه نرمشی از خود نشان نمی دهد.
محسنی اژه ای با اشاره به برخی از آمارهای حمل موادمخدر گفت: اخیرا دو نفر در بندرعباس به نام های بهروز شیرین زبان و محمد نور فلاح به اعدام محکوم شدند که جرم آنها حمل دو هزار و 350 کیلوگرم تریاک، 220 کیلوگرم حشیش و سه هزار و 900 کیلوگرم هروئین بوده است که باید حساب شود که این مواد چندین هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کام مرگ کشانده است و باعث جدایی خانواده های زیادی از هم شده است.
معاون اول قوه قضائیه همچنین ادامه داد: دو نفر دیگر در کرمان به نام های عبدالحمید حسین دهی و فرامرز کوهکن به جرم کشف یک هزار و 609 کیلوگرم تریاک محکوم به اعدام شدند و همچنین در کرج از یک قاچاقچی 345 کیلوگرم تریاک و 176 کیلوگرم مرفین کشف شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار