کد خبر: ۴۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
در دنیای امروز برای بدست اوردن بازارهای جدید و باقی ماندن در فضای کسب و کار نیاز است که صنایع به فناوری های جدید بویژه در حوزه فناوری اطلاعات تجهیز شده و بالاترین فناوری را در محیط کاری خود بکار گیرند.
مهدی گودآسیائی کارشناس ارشد حوزه فناوری اطلاعات گفت: صنعت بیمه نیز بعنوان یکی از صنایع دنیای امروزی است که در صورت دور بودن از  تکنولوژی‌های جدید نمی تواند  نقش موثری در تولید ناخالص ملی کشور  داشته و ضریب نفوذ آن نیز رشد نخواهد کرد. فناوری اطلاعات از  تلاقی  علوم رایانه‌ای ، الکترونیک، پردازش داده ها، ارتباطات و مخابرات حاصل  می شود.  در سالهای اخیر، در سیستم های بزرگی همچون بانک ، شاهد به کارگیری فناروی اطلاعات در وسعت بزرگی بوده و هستیم  که نهایتا به تحول گسترده ای در  بازار پول  منجر شده است،  لذا در صنعت بیمه نیز این تحول ضروری است. فناوری اطلاعات باعث افزایش توانایی شرکت‌های بیمه‌ و نهایتا منتج به افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری خواهد شد. 
در سال های نه چندان دور برخی از فعالان صنعت بیمه در ایران ، نه تنها به افزایش فناوری در این صنعت  خوش بین  نبودند بلکه  پیشرفت و گستردگی فناوری اطلاعات و مفاهیم تازه و جدید اقتصادی را نیز زمینه بروز و حضور ریسک های جدید  و البته مضر برای این صنعت می دانستند . 
حال آنکه ، این بینش،  سبب عقب ماندن صنعت بیمه از دیگر صنایع مالی مانند پول و سرمایه شده است تا جایی که ضریب نفوذ بیمه در ایران در محدوده  2 درصد باقی مانده‌است واین در حالی است که ضریب نفوذ بازار پول حدو 90درصد و ضریب نفوذ بازار سرمایه 20 درصد  رسیده است،  حال آنکه تحقق کامل فناوری  با توجه به ساختار حاکم بر صنعت بیمه (که شامل: شناسایی و ارزیابی ریسک، پذیرش و انتقال آن، صدور بیمه نامه و دریافت حق بیمه می باشد)،  سبب گسترش ،تامین و افزایش بهره وری و همچنین حفظ رضایت و مطلوبیت بیمه در اقتصاد کشورمی شود .در دنیای امروز تمام شرکت‌های بیمه گری بزرگ دنیا از انوع فناوری برای بقای خود در فضای کسب و کار و جذب مشتریان جدید بهره می برند  و حتی خرید بیمه نامه از طریق دستگاه های خودپرداز نیز بسهولت قابل انجام می باشد و با توجه به  سازوکارهای دقیقی که برای آن صورت گرفته، نگرانی از بابت ریسک بیمه نامه های الکترونیکی وجود ندارد.  
هرچند نباید نادیده گرفت که در ابتدای دهه 90 شمسی سامانه نظارت و هدايت الكترونيكي بيمه (سنهاب ) به منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکتهای بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط بیمه مرکزی تعریف  گردید والبته  در هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم، با رویکردی جامع گرایانه به آن پرداخته شد و هدفی وسیع تر تحت عنوان تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکتهای بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرارگرفت. مدیران ارشد صنعت بیمه  با پیاده سازی و تکمیل سنهاب سعی داشتند که  تحولی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کنند والبته  تا حدودی نیز در این امر موفق بودند . 
  اقداماتی که تا کنون در صنعت بیمه در این خصوص عملیاتی شده است عبارتند از :1- خدمات الکترونیک صنعت بیمه در سایت بیمه مرکزی  ودر قالب استعلام بیمه نامه(سنهاب)،2- سامانه ثبت اطلاعات، نظارت و اطلاع رسانی شبکه فروش،3- سیستم الکترونیک ارسال بردرو(ویژه شرکت های بیمه )،4-سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه گذاران ،5-سیستم استعلام بیمه خودرو(ویژه نمایندگان و شعب)،6-سامانه آمار و اطلاعات صنعت بیمه،7-سیستم استعلام بیمه خودرو(شخص ثالث و بدنه) و8- سامانه آموزش الکترونیکی سیستم مدیریت یادگیری .  
در نتیجه با وجود زیر ساخت های ارتباطی و مخابراتی و بهره گیری از آن می توان در بخش خدمات بیمه ای اطلاعات را بصورت برخط ارسال نمود. وبا بهره گیری از  سامانه جامع ویکپارچه بیمه ای  و با وجود داده های اطلاعاتی قوی از رشته های بیمه و مشتریان این صنعت، داده کاوی، تحلیل های آماری، بررسی ریسک، توانگری مالی شرکت ها و … براحتی وبا دقت بالاانجام داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: