کد خبر: ۴۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
مدیرعامل بانک پارسیان گفت: تعیین تکلیف نزدیک به 10 هزار حساب از سپرده گذاران تعاونی منحله ثامن الحجج باقی مانده است که حدود 5 هزار نفر از مشتریان آن را تشکیل می دهند.
کوروش پرویزیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: این حساب ها مربوط به مشتریانی است که ارقام بالا در تعاونی منحله ثامن الحجج سپرده گذاری کرده بودند و هیات تصفیه این تعاونی مسئول رسیدگی به این حساب ها است.
وی با بیان اینکه بانک پارسیان از سوی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در بهمن 94به عنوان بانک عامل برای تعیین تکلیف تعاونی ثامن الحجج انتخاب شده است، گفت: در مرحله جدید از تعیین تکلیف حساب های این تعاونی، از 20 تیر ماه طبق برگه های تعهدی که به مشتریان داده شده است، تعهدات بانک پارسیان اجرایی می شود.
پرویزیان اظهار داشت: ما مکلف هستیم طبق تعهدی که به سپرده گذاران در قراردادها داده ایم، باقیمانده حساب های آنها را پرداخت کنیم و از این رو تلاش ما این است که طبق زمان بندی اعلام شده، این کار انجام شود.
وی یادآور شد که سررسید برخی از این تعهدنامه ها 14 ماهه و برخی 17 ماهه بوده است که در تیرماه سررسید 14 ماهه ها فرا می رسد .
پرویزیان گفت: نحوه مراجعه مشتریان ثامن الحجج به شعب بانک پارسیان برای دریافت مابه التفاوت حساب های آنها از طریق تارنمای بانک پارسیان به اطلاع سپرده گذاران می رسد.
وی خاطر نشان کرد که تاکنون حساب هایی با موجودی کمتر از 3 میلیارد ریال تعاونی ثامن الحجج در بانک پارسیان تعیین تکلیف شده اند و رسیدگی به حساب های بالاتر با هماهنگی بانک مرکزی و هیات تصفیه انجام می شود.
مدیرعامل بانک پارسیان درباره اینکه آیا وجوه پرداختی به مشتریان ثامن الحجج از طریق فروش املاک آن تعاونی تامین می شود، گفت: امور مربوط به فروش املاک در اختیار هیات تصفیه است و بانک پارسیان تنها عاملیت تعیین تکلیف حساب ها را بر عهده دارد.
به گزارش ایرنا، تعاونی ثامن الحجج از موسسات غیرمجاز فعال در نظام پولی کشور بود که شهریور ماه 94 و به دنبال وقوع بحران و ناتوانی در بازپرداخت وجوه سپرده گذاران منحل و در بهمن ماه همان سال رسیدگی به امور تسویه مشتریان و تعیین تکلیف حساب های آن به بانک پارسیان واگذار شد.
این موسسه توانسته بود با یک دهه فعالیت در نظام پولی کشور، 550 شعبه در استان های مختلف تاسیس و مبالغ کلانی را به عنوان سپرده جذب کند.
در 16 ماه گذشته، بانک پارسیان توانسته است با استفاده از خطوط اعتباری بانک مرکزی 98 درصد حساب های مربوط به ثامن الحجج را تعیین تکلیف کند.
در این فرآیند ابتدا دارایی های تعاونی شناسایی و به ازای آن بانک مرکزی به بانک پارسیان خط اعتباری تخصیص داد و در مقابل اموال ثامن الحجج تا زمان فروش و تعیین تکلیف به رهن بانک مرکزی درآمد.
البته این تعیین تکلیف به معنی تسویه حساب با همه مشتریان نیست، بلکه بخشی از مبالغ به مشتریان پرداخت شده و بانک متعهد می شود که در یک دوره زمانی مشخص نسبت به تودیع موجودی باقیمانده در حساب ها اقدام کند.
با این اوصاف، ثامن الحجج دومین تعاونی غیرمجاز بعد از میزان به شمار می رود که توانسته سپرده گذاران را از بلاتکلیفی برهاند.
پیگیری خبرنگار ایرنا از بانک پارسیان نشان می دهد در کنار تعیین تکلیف 98 درصد سپرده های مردم نزد ثامن الحجج، این بانک توانسته 90 درصد از حساب ها را به طور کامل تسویه کند و درصد کمی از حساب های باقیمانده نیز تا تیرماه به طور کامل تسویه می شوند.
با آغار مرحله پایانی تعیین تکلیف حساب های ثامن الحجج از اوایل تیرماه، نوبت به آن دسته از مشتریانی می رسد که بیش از 3 میلیارد ریال در این موسسه غیرمجاز سپرده گذاری کرده بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر: