کد خبر: ۵۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
از پدیده ای نوظهور آرایشگاه های زیرزمینی در تهران چه می دانید؟
ایجاد سالن‌های آرایش مختلط در پایتخت، معضل اجتماعی جدیدی است. در تهران به وفور گزارش داریم که مردان کارهای آرایشی را برای زنان انجام می‌دهند و بعضا باندهای فسادی هستند، که با رهبریت آرایشگاه‌ها دنبال می‌شود و حتی دختران را به خارج از ایران هم می‌فرستند.
گزارشی از فعالیت آرایشگاه‌های مختلط در پایتخت!
ایجاد سالن‌های آرایش مختلط در پایتخت، معضل اجتماعی جدیدی است. در تهران به وفور گزارش داریم که مردان کارهای آرایشی را برای زنان انجام می‌دهند و بعضا باندهای فسادی هستند، که با رهبریت آرایشگاه‌ها دنبال می‌شود و حتی دختران را به خارج از ایران هم می‌فرستند.
به گزارش تجارت آنلاین از خانه ملت، وقتی زنگ درب منزلی شیک و نوساز را زدم، آقایی آیفون را برداشته و بعد از اطمینان از هماهنگی‌هایی که پیش از این برای ورود صورت گرفته بود، دعوت به داخل کرد. بوی لوازم آرایش، بدون نیاز به راهنما، مسیر رسیدن تا سالن ارائه خدمات را رمزگشایی می‌کرد. اما برخورد با صحنه‌ای که حضور آرایشگر مرد، برای هنرنمایی روی موهای زنی که با خونسردی بر صندلی تکیه زده، و صفی از زنان در سالن انتظار را نمایش می‌داد، به یکباره مرا سر جایم میخکوب کرد، و برای لحظاتی فراموش کردم، در کدام نقطه از کره زمین قرار دارم.
آرایشگر که متوجه معذب شدن مشتری تازه وارد خود شده بود، سعی کرد با رویی گشاده به اتاقی خلوت دعوتم کند، جایی که تمام وسایل رفاهی اعم‌از بازی‌های رایانه‌ای و بهره‌مندی از خدمات اینترنت رایگان، برای حصول اطمینان مشتریان به این فضا، برای آن در نظر گرفته شده بود. اینجا بود که آرایشگر ضوابط این محیط مبنی بر عدم انتقال اطلاعات از وجود این فضا به افراد ناآشنا را، متذکر شد. این اولین سالن آرایش مختلط فعال در تهران نیست، بلکه تعداد زیادی از جوانانی که به کسب این نوع هنر روی آورده‌اند، به طمع درآمد بیشتر، که از برانگیختن حس کنجکاوی در مخاطبان که به دلیل جذابیت این گونه فضاها، از دریافت خدماتشان استقبال می‌کنند، به ایجاد سالن‌های آرایش زیرزمینی روی آورده‌اند.

*منبع قابل استناد برای اطمینان از وجود آرایشگاه‌های مختلط در تهران
علیرضا جمشیدی رییس تعزیزات حکومتی، اواخر سال گذشته گفته بود: «طبق تحقیقی که صورت گرفته است، ده هزار آرایشگاه غیرمجاز در حال فعالیت هستند، و در تهران به وفور گزارش داریم که مردان کارهای آرایشی را برای زنان انجام می‌دهند، و بعضا باندهای فسادی هستند، که با رهبریت آرایشگاه‌ها دنبال می‌شود، و حتی دختران را به خارج از ایران هم می‌فرستند. این اتفاقات خاموشی است که، دختران جوان را هدف قرار داده‌اند، بنابراین باید نظارت جامعی بر نحوه فعالیت آرایشگاه‌ها وجود داشته باشد، امیدواریم طی طرحی که به صورت کشوری برگزار می‌شود، بتوانیم این مشکل را کمرنگ‌تر کنیم و اگر نیاز به برخورد بود، برخورد جدی انجام دهیم.»
این خبر در حالی صحت و سقم وجود سالن‌های آرایش مختلط را تایید می‌کند، که تاکنون اقدام اساسی برای تعطیلی این مراکز انجام نشده، تاجاییکه شاهد گسترش آنها در پایتخت هستیم.
قانونگذاران واکنش متفاوتی نسبت به توسعه سالن‌های آرایش مختلط در تهران داشتند، کما اینکه برخی این اخبار را غیرموثق و تعدادی نیز غیرقابل کنترل دانستند، اما عده‌ای دیگر معتقدند، در جامعه اسلامی نباید تحت هیچ شرایطی مجالی برای شکل‌گیری این قبیل جرایم یافت شود.

*سالن‌های آرایش مختلط غیر قابل کنترل است
سهیلا جلودارزاده در این مورد گفت: بی تردید آرایشگاه های دارای مجوز مرتکب چنین تخلفی نمی شوند چراکه بر اساس قانون آرایشگاه های زنانه و مردانه باید از هم جدا باشند و مسئول نظارت بر اجرای این قانون نیز اداره اماکن نیروی انتظامی است که می تواند به دلیل عدم اجرای قانون با متخلفان برخورد لازم را انجام دهد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: البته مشکلاتی نیز در مسیر برخورد با این سالن های آرایش متخلف وجود دارد، به این دلیل که، آنها در فضای بسته که حریم شخصی افراد محسوب شده، فعالیت می‌کنند، و بر اساس قانون نیز نمی‌توان به منظور بررسی وضعیتشان به این فضاها ورود پیدا کرد.

*علل فعالیت آرایشگران مرد برای ارائه خدمات به زنان باید ریشه‌یابی شود
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم‌اکنون باید این موضوع از این نظر بررسی شود که، علت ایجاد این نوع آرایشگاه‌ها چه بوده است، چراکه ما در کشور هم به اندازه کافی آرایشگاه‌های زنانه داریم، و هم آرایشگرهای زن در نحوه ارائه خدمات متبحرتر هستند، بنابراین دلیل منطقی برای ورود آرایشگران مرد به این امر وجود ندارد.در ادامه احمد بیگدلی فعالیت این مراکز را خلاف شرع و اخلاق دانست و افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم، که این قبیل مسائل، نه از لحاظ قانون و نه عرف جامعه پسندیده نیست، ضمن اینکه در اسلام هم دیده شدن بدن یک نامحرم به ویژه زنان توسط مردان گناه محسوب می‌شود.

*عدم توجه به مطالبات جوانان راه بروز تخلفات را باز کرده است
در ادامه معصومه آقاپورعلیشاهی با ابراز تردید از موثق بودن این خبر افزود: اگر این خبر موثق باشد، نمی‌توان پذیرفت در کشوری که نظام جمهوری اسلامی بر آن حاکم بوده، این قبیل اقدامات خلاف قانون و شرع صورت بگیرد، همچنین بر اساس پیشینه تاریخی و فرهنگ ایرانی، این مورد پسندیده نبوده و معضل بزرگی محسوب می‌شود.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون مسئولان در این رابطه باید به پرسش‌هایی مبنی‎ بر اینکه آیا ما شرایط لازم برای اشتغالزایی یا استفاده از خدماتی در جهت بهره‌مندی از اوقات فراغت جوانانمان را فراهم کرده‌ایم، یا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات اثرگذاری انجام داده‌ایم، پاسخ دهند، چراکه همه این عوامل دست به دست هم داده، و باعث شده جوانان به بیراهه روند، که نتیجه آن نیز روی آوردن به اقداماتی از این قبیل است.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم، که جوانان سرشار از انرژی هستند، بنابراین باید برای تخلیه این انرژی، از طریق اشتغالزایی و پرداختن به اقدامات اقناع‌کننده‌ای که خالی از هر نوع انگیزه برای مبادرت به اقدامات غیرقانونی باشد، تدابیری اتخاذ کرده و در جامعه نشاط ایجاد کرد.
اما وکلای ملت، آسیب‌های اجتماعی جدید را مهم‌ترین موضوعی دانستند، که مسئولان باید در جهت بستن مراکزی که، می‌تواند روند شکل‌گیری آن را تسهیل کند، برنامه‌ریزی کنند.

*راه‌اندازی آرایشگاه‌های مختلط حاصل آسیب‌های اجتماعی است

سهیلا جلودارزاده در این رابطه گفت: نفس ایجاد آرایشگاه‌های مختلط را نمی‌توان آسیب اجتماعی دانست، بلکه می‌توان آن را پدیده‌ای دانست، که به دنبال شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی از قبیل دین‌گریزی و تجددگرایی، تحت تاثیر فرهنگ غرب ایجاد شده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید انجام اقدام خلاف قانون در سالن‌های آرایش مختلط تنها به بدحجابی ختم شود، اما اگر این نوع ارائه خدمات در آرایشگاه‌های دارای مجوز صورت بگیرد، به ترویج فرهنگ غیراسلامی منتهی خواهد شد.
آسیب های اجتماعی همچون ایجاد خانه‌های فساد و طلاق که بنیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند، کمترین معضلات ناشی از ایجاد آرایشگاه‌های مختلط است، بنابراین این نوع آرایشگاه‌ها به خودی خود زمینه‌ساز بروز ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.
در ادامه بیگدلی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که در پی ایجاد سالن‌های آرایش مختلط صورت می‌گیرد افزود: به طور قطع حضور زنان در این مراکز تنها به دریافت خدمات آرایشی ختم نشده، و به اقدامات خلاف شرع و قانون دیگری نیز منتهی خواهد شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآورشد: حفظ حریم بین زن و مرد در هر شرایطی باید رعایت شود، چراکه بی‌تردید عدم توجه به این مهم، مشکلات بعدی اعم از ایجاد خانه‌های فساد را نیز به همراه خواهد داشت، و به طور قطع آسیب جدی به بنیان خانواده‌ها می‌رساند، که کمترین آن افزایش معضل طلاق در جامعه خواهد بود.

*استقبال از سالن‌های آرایش مختلط باید مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد
آقاپورعلیشاهی در خصوص تهدیدهایی که به دنبال ایجاد سالن‌های آرایش مختلط برای جامعه وجود دارد تاکید کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم، که در بدترین شرایط این اتفاق افتاده باشد، به جای اینکه برای نحوه برخورد با این مراکز چاره‌اندیشی شود، باید ابتدا وجود این جرایم در جامعه مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد، ضمن اینکه دلایل تمایل زنان برای حضور در این مراکز و استفاده بیش از اندازه آنها از لوازم آرایشی را نیز باید بررسی کرد.
قانونگذاران در تعیین سهم مجلس و سایر دستگاه‌های مربوطه، که باید مسیر ممانعت از بروز این قبیل جرایم را مشخص کرده، و برای حل آن تدابیری بیندیشند، از اداره اماکن نیروی انتظامی، وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی اعم از وزراتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و دستگاه قضایی به عنوان متولیان اصلی مبارزه با این قبیل مفاسد یاد کردند، که باید یا از برخورد قهری و یا اقدامات آموزشی در این خصوص استفاده کنند، ضمن اینکه معتقدند برای تحقق این مهم معاونت اجتماعی وزارتخانه‌ها باید فعالتر عمل کنند، همچنین رسانه ملی باید در زمینه اطلاع‌رسانی از آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند به دنبال حضور در سالن‌های آرایش مختلط ایجاد شود، وارد میدان شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار