کد خبر: ۵۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
حسینیان: روزملی صادرات بهانه ای هست برای دستگاههای اجرایی، تا وضعیت صادرات را مورد بازنگری مجدد قرار دهند و برنامه های آتی را بررسی کنند

رییس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارج از کشور بانک توسعه صادرات گفت: روزملی صادرات بهانه ای هست برای دستگاههای اجرایی، دولتمردان و قانونگذاران تا وضعیت صادرات کشور را مورد بازنگری مجدد قرار دهند و برنامه های آتی را بررسی کنند
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات آقای سیدحسین حسینیان در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: روزملی صادرات بهانه ای هست برای دستگاههای اجرایی، دولتمردان و قانونگذاران تا وضعیت صادرات کشور را مورد بازنگری مجدد قرار دهند و برنامه های آتی را بررسی کنند.
حسینیان افزود: یکی از مهمترین دغدغه صادرکنندگان مربوط به سیستم بانکی است. کشورهای مختلف با ابزارهای متفاوت از جمله تسهیلات ارزان قیمت ، مشوق های صادراتی، بیمه صادرات و پشتیبانی های مختلف از صادرکنندگان در صدد حمایت از صادرات خود هستند. البته همانطورکه می دانیم تامین مالی در بخش صادرات غیر نفتی رقم بالایی نیست و صادرکنندگان توقع دارند در کنار این مقدار حمایت، نرخ های ترجیحی نیز در نظر گرفته شود
وی به منابع اعطایی صندوق توسعه ملی طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: .البته در یکی دوسال گذشته صندوق توسعه ملی منابع نسبتا خوبی در اختیار بانکها از جمله بانک توسعه صادرات قرار داده است. در سال 95 و هفت ماهه سال 96 مبالغ قابل توجهی به بخش صادرات با نرخ 11 تا حداکثر 16 درصد طی قراردادهای مختلفی در اختبار بانک توسعه صادرات قرار گرفته است.
حسینیان گفت: قرادادهای اولیه صندوق توسعه ملی یکساله و قراردادهای اخیر این صندوق به صورت دوساله در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفته است که با نرخ های مشخص طبق موازین بانک و با احتساب هزینه ها و کارمزد با نرخ 11درصد ودر برخی موارد 12درصد و 16 درصد دراختیار صادرکننده ها قرار گرفته است.
حسین حسینان این اتفاق را حرکت مثبتی در مسیر حمایت از تولید کنندگان دانست و بیان داشت: اخیرا نیز خبر دریافت منابع تلفیقی از سوی صندوق توسعه ملی در اخبار منتشر شده که می تواند حمایت بیشتری را از تولیدکنندگان به دنبال داشته باشد. با تلفیق منابع یاد شده با منابع بانک توسعه صادرات تسهیلاتی با نرخ ۱۴ درصد به تولید کنندگان و صادرکنندگان ارائه می شود که به نسبت نرخ تسهیلات بانکی معمول که در بانکهای مختلف با ۱۸ درصد ارائه می شود ۴ درصد تخفیف دارد.
حسینیان با تشریح هدف گذاریهای بانک توسعه صادرات گفت: ما در بودجه بندی تامین مالی خصوصا در بخش سرمایه در گردش با اهداف مد نظر خود رسیده ایم اما در مجموع با وجود تقاضای بالا برای دریافت تسهیلات صادراتی و محدودیت های منابع مالی که بانک دارد عملا نمی تواند نیاز صادرکنندگان را در سطح وسیع پوشش دهد. اما می توان گفت پس از رفع محدودیت های دوره تحریم و موانعی که با کارشکنی های آمریکا برای صادرکنندگان ما در بازارهای هدف صادراتی پیش آمد، امیدواری برای بهبود اوضاع صادرات کشور وجود دارد.
وی اظهار امیدواری کرد که منابع خارجی که در قالب فاینانس و ریفاینانس به کشور وارد شده است بتواند خلاهای موجود را خصوصا در حوزه تامین مواد اولیه تولید و تجهیزات رفع کند. خطوط اعتباری فرصتی است که تولید کننده ها در مدت ۴-۶ ماه بدون اینکه بخواهند منابعی را هزینه کنند ازفرصتی که بانکها برای تامین مواد اولیه شان در اختیارشان گذاشته اند استفاده کنند.
حسینیان خاطر نشان کرد همانطور که در اخبار آمده است قراردادهای تامین مالی مختلف با کشورهای اروپایی و آسیایی بسته شده و کماکان مذاکراتی برای قراردادهای جدید در جریان است.فرانسه، دانمارک، چین، اتریش، کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که قراردادهای تامین مالی مستقیم، فاینانس و ریفایناس با آنها امضا شده که برای تامین مالی پروژه های مختلف مصرف خواهد شد البته جزییات این قراردادها در اختیار رسانه ها قرار رفته است.
وی افزود: هربانکی تلاش می کند تا سهم بیشتری از این منابع را در اختیار بگیرد. خوشبختانه مبالغ این قراردادها قابل توجه است و می تواند تاثیر بسزایی در پروژه های اقتصادی کشور که با مشکل نقدینگی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات روبرو بودند داشته باشد.
حسینیان در ادامه بر ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: با وجود اخبار خوبی که در مورد تامین مالی خارجی می شنویم که کمک شایانی که به حوزه تولید و صادرات خواهد شد ضروری است به منظور تقویت بنیه اجرایی بانک توسعه صادرات شاهد افزایش سرمایه این بانک باشیم. آخرین افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ۱۰ سال قبل انجام شده و از آن زمان تا کنون هیگونه افزایش سرمایه ای را در این بانک شاهد نبوده ایم.خصوصا پس از برجام ضرورت ایجاب کرد که صندوق توسعه ملی بخشی از ارز در ختیار خود را برای تامین مالی سرمایه درگردش واحدها به ریال تبدیل کند با این کار شرکتهای صادراتی توانستند حرکت کنند.این حمایتها برای شرکتهای کوچک ومتوسط که سبقه صادراتی داشتند مفید بود.
حسینیان به صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشکلات تامین مالی پروژه های آن اشاره کرد و گفت: پروژه های خدمات فنی و مهندسی ما عموما در کشورهایی انجام می گیرد که ریسک بالایی دارند و برای تقویت صادرات در این بخش ضرورت دارد که این ریسک ها پوشش داده شود صندوق ضمانت صادرات پوشش هایی را برای ریسک پروژه های فنی و مهندسی خصوصا در عراق انجام می دهد. چرا ک مشکلاتی برای پوشش کامل ریسک ها وجود دارد که عملا امکان تامین مالی را سلب می کند. برای اینکه ضمانت نامه ای بتواند در کشورهدف صادر بشود که پوشش ریسک را بپذیرد باید ضمانت نامه پوششی از بانکهای دیگر گرفته شود. متاسفانه بخاطر یکسری کارشکنی ها بانک های مذبور ما را پوشش نمی دهند..زمانی بنا بود که منابع ارزی را برای حمایت ازخدمات فنی مهندسی در اختیار بانک توسعه صادرات بصورت سپرده بگذارند و کسانی که میخواهند ضمانت نامه بگیرند از این طریق اقدام کنند ،ولی به دلیل مشکلات ساختاری عملی نشد..کشورهای هدف ما برای خدمات فنی مهندسی شرایط خاصی دارند و عملا امکان رقابت و پکیج تامین مالی برای صادرکننده خدمات مالی ای که میخواهد در مناقصات شرکت کند وجود ندارد و یا نواقصی دارد که رقبای ما می توانند درین مناقصات برنده شوند.مادامی ک این مشکلات برطرف نشود بانک توسعه صادرات به تنهایی نمیتواند نقش خودش در تامین مالی و حمایت کننده در خدمات فنی مهندسی را بازی کند
حسینیان گفت: بانک توسعه صادرات در حد امکانات خود تسهیلات و شرایط خاصی را برای شرکت های نمونه صادراتی در سه سطح صادرکننده نمونه، دریافت کننده مدال افتخار صادرات و صادرکننده نمونه ملی در قالب تخفیف تسهیلات در نظر گرفته است این بانک همواره تلاش داشته است که نرخ تامین مالی صادرات را به حداقل ممکن برساند.این ادعایی است که به صراحت می توان بیان کرد و خود مشتریان هم اذعان دارند که نرخی که بانک اعلام میکندهمیشه همان نرخی است که مدعی آن بوده است.
رئیس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارجی بانک توسعه صادرات از رونمایی بسته ویژه برای حمایت از صادرکنندگان نمونه ملی خبر داد و گفت: بانک توسعه صادرات از یک بسته ویژه برای حمایت صادرکنندگان نمونه ملی رونمایی کرده است .البته شاید این بسته انچه که مدنظر صادرکنندگان صادرکنندگان نمونه هست نباشد وانتظارصادرکنندگان نمونه از بانک توسعه صادرات به عنوان یک بانک تخصصی که فلسفه وجودش تامین مالی صادرات و صادرکننده ها ست، بیشتر باشد.بانک توسعه صادرات در حد مقدورات و توان خود برای ارائه تسهیلات با نرخ پایین و سرعت بخشیدن به روند ارائه خدمات به صادرکنندگان تلاش می کند. شرکتهای جانبی بانک از جمله کارگزاری،شرکت تامین سرمایه و شرکت صرافی به منظور ارائه خدمات جانبی به مشتریان این بانک تاسیس شده اند.امیدواریم که بانک توانسته باشد بسته کاملی از خدمات اعم از تسهیلات ارزی و ریالی ،ضمانتهای مورد نیاز، تامین مالی از بازار سرمایه و خدماتی جابه جایی و خرید و فروش ارزبه صادرکنندگان ارائه کرده باشد. روز صادرات را به سهم خود از سوی بانک توسعه صادرات به تمام صادرکنندگان تبریک عرض میکنم و آرزوی موفقیت روز افزون برای فعالان صادراتی کشوردارم .امیدوارم مشکلات این حوزه به همت دست اندرکاران بخش صادرات کشور رفع شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: