کد خبر: ۵۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
حمید نجف در گفت و گو با «تجارت» تاکید کرد:
پس از به امضا رسیدن توافقنامه برجام در تیرماه 94، قراداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما میان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با سه شرکت مهم هواپیماسازی دنیا در تاریخ‌های ۲۱ آذرماه ۹۵ با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند، ۲ دی‌ماه ۹۵ با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند و ۲۱ فروردین‌ماه ۹۶ با ای تی آر برای خرید ۲۰ فروند هواپیما به امضا رسید که این ۲۰۰ فروند به هواپیماهای برجامی شهرت یافت.
گروه راه و مسکن: تاکنون ۶ فروند از ای تی آرهای ۲۰ گانه وارد ناوگان هما شده و قرار است در ساعت 10 صبح روز شنبه ( 9 دی‌ماه 96) ۲ فروند ای تی آر دیگر با رجیسترنامبرهای EP-ITG و EP-ITH با حضور مقامات ارشد صنعت هوانوردی تجاری کشور و وزارت راه و شهرسازی وارد فرودگاه مهرآباد شود. با احتساب این ۲  فروند هواپیمای ای تی آر جدید، تعداد ناوگان کوتاه برد مدرن هما به ۸ فروند می‌رسد، ضمن اینکه با احتساب ۳ فروند ایرباسی که در اواخر ۹۵ و اوایل ۹۶ به هما تحویل شد، تعداد هواپیماهای برجامی به ۱۱ فروند خواهد رسید.
 دو ای‌تی‌آر تازه‌وارد در مهرآباد
براساس این گزارش، سازمان هواپیمایی کشوری از صدور گواهینامه ثبت و اجازه پرواز دو فروند هواپیمای دیگر از نوع ۶۰۰-۷۲ ATR متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
در اینباره رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰، دارای ظرفیت ۷۰صندلی است که برای مسیرهای کوتاه برد به کار گرفته خواهد شد. در پی توافق برجام و لغو تحریم‌ها قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR۷۲ سری ۶۰۰ بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما و شرکت ایتالیایی - فرانسوی ATR به امضا رسید. نخستین هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در سال ۲۰۱۰ تحویل مشتری شد و این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان هم‌اکنون در حال پرواز است. مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به خاطر استفاده از موتورهای ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است. این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگرهای بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت ترین شرایط جوی را نیز دارد. 
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این مدل و مدل‌های قبلی سالیان زیادی است که در کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و قلب اروپا تا خاور دور مورد استفاده شرکت‌های مختلف هوایی قرار گرفته و ایران ایر در تلاش است بخشی از ناوگان کوتاه برد خود را با این هواپیماها نوسازی کند. لزوم توجه به قابلیت پرواز در هر شرایط جوی با توجه به چهارفصل بودن کشورمان حقیقتی غیر قابل انکار است و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن تمام مسایل فنی، اقتصادی و صنعتی این هواپیماها را برای ناوگان خود انتخاب کرده است. کابین خلبان این هواپیما از نوع شیشه‌ای (Glass Cockpit) است و از نظر فنی و امکانات نمایشگرها، سیستم‌های الکتریکی و سایر مسایل فنی شباهت‌هایی با هواپیمای پیشرفته ایرباس A۳۵۰ دارد که قرار است ۱۶ فروند از این‌ایرباس‌ها توسط ایران ایر خریداری شود. موتورهای ملخی که در این هواپیما به کار گرفته شده‌اند توسط شرکت پرآوازه کانادایی پرت اند ویتنی ساخته شدند و از نوع PW۱۲۷M هستند که می‌تواند قدرتی معادل ۲۷۵۰ اسب بخار نیرو برای پروازهای ایمن این هواپیما تولید کند.
 انجام پروازهای منطقه‌ای وظیفه هما نیست
براساس این گزارش، درحال حاضر صنعت هوانوردی ایران به شدت با مشکل کمبود ناوگان مواجه است و همچنین بسیاری از فرودگاه‌های کشور بدون کار کارشناسی و مطالعه هم از نظر جانمایی و هم از نظر بازاریابی در آینده و هم از نظر طراحی در ساخت احداث شده‌اند به همین جهت نیاز به ناوگان گسترده هواپیماهای کوتاه برد و پروازهای منطقه‌ای وجود دارد، لذا خرید هواپیماهایی از نوع ای تی آر برای صنعت هوایی کشور قابل توجیه است، اما  بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که خرید هواپیماهای کوتاه برد و انجام پروازهای منطقه‌ای وظیفه هما نیست و هواپیمایی ملی و تحت پرچم که قرار است تابلوی صنعت هوانوردی کشور باشد باید به سمت خرید هواپیماهای میان برد و دوربرد حرکت کرده تا هم نیاز داخل به ناوگان پروازهای بین‌المللی را تامین کند و هم رفته رفته به ایرلاین هاب منطقه برای انجام پروازهای دوربرد و جهانی تبدیل شود و بخش مهمی از بازار هوانوردی تجاری کشورهای منطقه را نیز در اختیار بگیرد، لذا سایر ایرلاین‌هایی که با هزینه هایی به مراتب پایین تر از هزینه‌های جاری هما اداره می‌شوند، باید مدیریت پروازهای منطقه ای و محلی را برعهده بگیرند و هما به اجرای رسالت اصلی خود مشغول شود.
 هما باید از تمام ظرفیت خود بهره‌برداری کند
حمید نجف کارشناس ارشد صنعت هوانوردی در پاسخ به این پرسش که به جز هواپیمایی آسمان که براساس اساسنامه خود موظف به ایجاد پروازهای منطقه‌ای و فعال نگه داشتن فرودگاه‌های مناطق محروم و کم برخوردار است، هیچ یک از ایرلاین‌های دیگر حاضر به انجام پروازهای منطقه ای و کوتاه برد داخلی نشده‌اند و علت آن کم سود بودن این گونه پروازها نسبت به ایجاد پروازهای خارجی و اروپایی است، لذا آیا سیاست و استراتژی جدید هما مبنی بر توسعه پروازهای محلی و منطقه‌ای استراتژی صحیحی است؟ در گفت و گو با «تجارت» می‌گوید: پس از اجرایی شدن برجام، شرکت هواپیمایی هما با سه شرکت هواپیماسازی بویینگ، ایرباس و ای تی آر قرارداد خرید هواپیما منعقد کرد و باتوجه به اینکه  ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به دلیل مشکل در تامین فاینانس با تاخیر  مواجه شده است، لذا شرکت هواپیمایی هما باید به نوعی از ظرفیت خود بهره‌برداری کند. هواپیماهای ای تی آر به دلیل پایین بودن قیمت راحت تر در اختیار ناوگان هوایی هما قرار گرفته است، لذا هواپیمایی هما می تواند از این ظرفیت برای انجام پروازهای منطقه‌ای و محلی استفاده کند.
این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی تصریح‌می کند: یکی از سیاست‌های دولت مبنی بر این است که مناطق کمتر برخوردار بتوانند از پروازهای محلی و منطقه ای بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه هنوز پروازهای میان برد و دوربرد برای شرکت هواپیمایی هما محقق نشده است، لذا این شرکت باید از ظرفیت و پتاسیل خود برای انجام پروازهای کوتاه برد و منطقه‌ای استفاده کند که منفعت و سود انجام پروازهای منطقه‌ای از سوی هما به  کل جمعیت کشور به ویژه مردم مناطق محروم و شهرهای کمتر برخوردار می‌رسد. به عبارتی در گذشته فرودگاه‌های احداث شده در مناطق محروم فعالیتی نداشتند که با این اقدام شرکت هواپیمایی هما این فرودگاه‌ها رونق اقتصادی پیدا کرده‌اند. 
 سیاست ایرلاین باید ارائه خدمت به  مناطق محروم باشد
نجف تاکید می‌کند: استراتژی شرکت هواپیمایی هما با توجه به اینکه هنوز امکان پروازهای میان برد و دور برد فراهم نشده است، صحیح است، البته انجام پروازهای برون مرزی هم نسبت به سیاست‌های بازرگانی ایرلاین ایران ایر است به عبارتی انجام پروازهای خارجی باید نسبت به میزان ناوگان ایرلاین باشد و  همچنین باید برای مسیرهای خارجی چه برای مسیر رفت و چه برای مسیر برگشت ظرفیت مسافر وجود داشته باشد. اما به‌طور کلی معتقدم یک شرکت هواپیمایی باید از تمام ظرفیت و پتانسیل خود برای هم انجام پروازهای داخلی و هم برای انجام پروازهای خارجی استفاده کند. به عبارت ساده‌تر سیاست ایرلاین در انجام پروازهای خارجی باید سودآوری باشد و همچنین برای پروازهای داخلی باید بیشتر متمرکز بر ارائه خدمت به مردم منطق محروم باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار