کد خبر: ۵۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
اوراق مشارکت در واقع نوعی تامین مالی و قراردادی است، که بین سرمایه‌گذار و موسسات ، شرکت‌ها و بانک ها بسته می‌شود و سرمایه‌گذار در قبال سرمایه‌ای که وارد کرده، مقداری سود ثابت بدست می‌آورد.


برای بسیاری از افراد "اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری"، یکی از آن مواردی است که بار ها و در جاهای مختلف شنیده اند، اما شایدکمتر کسی ویژگی های دقیق و مفصل آن را بداند.

 اوراق مشارکت در واقع نوعی تامین مالی و قراردادی است، که بین سرمایه‌گذار و موسسات ، شرکت‌ها و بانک ها بسته می‌شود و سرمایه‌گذار در قبال سرمایه‌ای که وارد کرده، مقداری سود ثابت بدست می‌آورد.

پرداخت سود در اوراق مشارکت معمولا بصورت یک‌ماهه، سه‌ماهه یا شش‌ماهه است و تضمین پرداخت سود توسط سازمانی که اوراق را منتشر کرده انجام می‌شود. به بیانی دیگر این نوع سرمایه‌گذاری نوعی از حساب پس‌انداز است، در حساب پس انداز بلند مدت، شرایط مشابه گواهی سپرده است و در هر دو محصول امکان برداشت زودتر از سر رسید وجه وجود دارد، فقط نرخ سود به نرخ سود قبل از سررسید تغییر خواهد کرد.
اما چرا اوراق گواهی سپرده گزینه  ای مطمئن به نظر می رسد؟
در شرایطی که موسسات مالی غیر مجاز با سوء استفاده از کمبود های قانونی و به راحتی با سودهای غیر منطقی و کاذب رقابتی خطرناک برای جذب سپرده ها به راه می اندازند. سپرده گذاران باید به دنبال راهی امن برای سرمایه گذاری باشند.
اما در این میان عوامل دیگری نیز دخیل است که می تواند باعث محبوببیت و مطلوبیت بیشتر این اوراق شود. یکی از این عوامل قابلیت ضامن شدن این اوراق در بانک ها برای دریافت وام است. صاحبان این اوراق سپرده می توانند با گرو گذاشتن آن از بانک ها تسهیلات مختلف دریافت کنند. با گرو گذاشتن این اوراق دیگر نیازی به جست و جو برای پیدا کردن ضامن جهت دریافت وام نیست. این ویژگی روند اخذ وام را تسریع می کند. این مسئله برای بانک ها نیز مطلوب تر است. بانک ها به دلیل قابل نقد شدن این اوراق تمایل بیشتری به گرو گرفتن این اوراق به نسبت ضمانت چند ضامن حقیقی و حقوقی دارند.
شاید برخی ثابت و تضمینی بودن سود را از معایب اوراق مشارکت به شمار آورند، ولی گروهی دیگر این مسئله را به عنوان یک مزیت نگاه می‌کنند. این دیدگاه دقیقاً به ریسک‌پذیری افراد در یک سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود.
برای شخصی که ریسک‌گریز است، سرمایه‌گذاری با سود ثابتی که از سود حساب های بانکی بیشتر است و هیچ نگرانی بابت از دست دادن آن نیست جذابیت دارد. همچنین ثبات و تضمین سود و در امان ماندن از نوسانات بازار می تواند معیاری مهم برای بسیاری از سرمایه گذاران باشد.
در همین راستا بانک آینده اقدام به فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری(عام) یک ساله کرده است. این اوراق یک ساله و با نرخ سود 16% سالانه به صورت روزشمار و معاف از مالیات ارائه می شود. به این اوراق سود ماهانه تعلق می گیرد و با نرخ 14% قبل از سر رسید قابل بازخرید است. این اوراق در واحد های100 هزار تومانی ارائه می شود. فروش این اوراق از روز دوشنبه یازدهم دی ماه در 165شعبه بانک آینده در سراسر کشور آغاز شده و تا تاریخ یکشنبه هفدهم دی ماه به مدت 6 روز کاری ادامه خواهد داشت. در حال حاضر و با توجه به تغییرات انجام شده در قوانین بانکی این محصول یکی از محصولات دارای سود مناسب و ریسک پایین سرمایه گذاری است که امکان نقد شدن در هر زمان را دارا می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این اوراق می توانید به شعب بانک آینده و تارگاه آن به نشانیwww.ba24.ir  مراجعه نمایید.


نام:
ایمیل:
* نظر: