کد خبر: ۵۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
سکه در روزهای آینده ارزان می شود
بازار طلا و سکه در هفته گذشته دستخوش نوسانات شدیدی بود و قیمت سکه در بازار تا یک میلیون و 560 هزار تومان هم بالا رفت ولی از آخرین روز هفته گذشته با افزایش تزریق ارز به بازار و کاهش قیمت دلار، سیر قیمت‌ها نزولی شده تا همه از خود بپرسند خریداران سکه آیا فریب خورده اند؟
خریداران سکه فریب خوردند؟
قیمت دلار و سکه که هفته قبل رکورد بالایی را زده بود، بعد از بازگشت آرامش به کشور، وارد سیر نزولی شده و طبق گفته فعالان این بازار قیمت طلا و سکه باز هم ارزان می‌شود.
در پی وقایع اخیر، بازار طلا و سکه در هفته گذشته دستخوش نوسانات شدیدی بود که براساس آن، قیمت سکه در بازار تا یک میلیون و 560 هزار تومان هم بالا رفت ولی از آخرین روز هفته گذشته با افزایش تزریق ارز به بازار و کاهش قیمت دلار، سیر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز نزولی شده است.
نزولی شدن مدار قیمت‌ها در بازار طلا و سکه موجب شد تا سالن حراج بانک کارگشایی نیز امروز با استقبال سرد خریداران همراه شود چراکه طبق گفته مسعود سلیمانی امروز سالن حراج نسبتاً خالی است و ازدحام جمعیت مثل قبل نیست.
رئیس بانک کارگشایی به تسنیم گفت که در حراج امروز این بانک،‌ تمایل به خرید سکه بین حاضرین وجود ندارد؛ ولی البته این را هم اضافه کرد که در حراج امروز نیز دلال‌های سکه وجود دارند ولی دلال‌ها هم مانند قبل روی دست هم نمی‌آیند و قیمت را بالا نمی‌برند.
وی با تأکید بر اینکه آرامش به بازار سکه بازگشته است، تصریح کرد: در حراج امروز مانند جلسات قبل، تلاطم نیست و خریدها با آرامش بیشتری انجام می‌شود.
بانک مرکزی امروز قیمت پایه سکه تمام‌بهار آزادی را یک میلیون و 253 هزار تومان اعلام کرده بود که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده این سکه،‌ با قیمت یک میلیون و 365 هزار و 780 تومان به حراج گذاشته شد، ضمن آنکه قیمت پایه نیم‌سکه نیز از سوی بانک مرکزی 626 هزار و 500 تومان اعلام شد که با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده این سکه با قیمت 682 هزار و 885 تومان به حراج گذاشته شد.
گفتنی است، سکه تمام‌بهار آزادی در حراج بانک کارگشایی با قیمت یک میلیون و 460 هزار تومان و نیم‌سکه با قیمت 705 هزار تومان به‌فروش رفته است.
نگاهی به قیمت‌های فروش سکه در حراج بانک، با بازار آزاد نشان می‌دهد که امروز اختلاف قیمت فاحشی بین سکه حراجی و بازار وجود ندارد، چراکه در بازار آزاد نیز هم‌اکنون سکه تمام‌بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 466 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم با قیمت یک میلیون و 441 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی با قیمت 728 هزار تومان، ربع سکه با قیمت 425 هزار و سکه گرمی با قیمت 279 هزار تومان فروخته می‌شود.
ضمن آنکه هم‌اکنون صرافی‌ها دلار را با قیمت 4315 تومان،‌ یورو را با قیمت 5265 تومان، پوند انگلیس را با قیمت  5909 تومان و درهم امارات را با قیمت 1188 تومان به متقاضیان می‌فروشند.

*خریداران سکه فریب خوردند؟
یک فعال بازار معتقد است: کسانی که هفته گذشته سکه خریدند در این هفته و در روزهای آینده با کوچک شدن حباب قیمت با زیان رو به رو خواهند شد.
محمدکشتی آرای تحلیل گر بازار طلا در یادداشتی نوشت:  در یک هفته گذشته افزایش قیمت جهانی طلا، آن هم به طرز چشم گیری به افزایش نرخ این فلز ارزشمند در بازار داخلی انجامید. از سوی دیگر نرخ ارز هم در بازار داخل افزایش پیدا کرد و با افزایش جهانی قیمت دست به  دست هم دادند و در نیمه هفته گذشته نرخ سکه تمام بهار آزادی را به بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان رساندند. سکه طرح امامی در هفته گذشته یک میلیون و 540 هزار تومان به فروش رسید اما در هفته جاری و پس از روز پنج شنبه با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت انواع سکه هم شش تا هفت هزار تومان کمتر شد.
و اما نکته مهم اینکه حراج بانک مرکزی نه به منظور کاهش قیمت واقعی بلکه برای کوچک شدن حباب سکه برگزار شده است. قیمت واقعی سکه به دلایل دیگری افزایش پیدا کرده و حباب سکه با برگزاری حراج در بانک کارگشایی به اندازه 100 هزار تومان کمتر شده است بنابراین نمی توان این اقدام بانک مرکزی را بی اثر در این زمینه در نظر گرفت. درواقع برگزاری حراج به واقعی شدن قیمت کمک می کند نه کاهش قیمت واقعی. حباب 200 هزار تومانی قیمت سکه اکنون به 100 هزار تومان رسیده است اما در تحلیل بازار سکه باید به این نکته توجه کرد که حباب قیمت مانند مرض است. ناراحتی و التهاب ایجاد شده به واسطه این مرض به تدریج از بازار خارج می شود نه ناگهانی و این امید وجود دارد که حباب سکه در روزهای آینده کوچکتر از اندازه فعلی شود و در ادامه اگر قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخل کاهش پیدا کند، قیمت سکه هم پایین خواهد آمد.
از سوی دیگر شروع سال میلادی هم از عوامل افزایش قیمت سکه است. این مناسبت جهانی هر ساله با نوسان قیمت جهانی طلا و ارز همراه بود و به بروز رکورد قیمت منجر شده است. این عوامل گذرا می تواند خریداران غیرحرفه ای سکه را فریب دهد. کسانی که هفته گذشته سکه خریدند در این هفته و در روزهای آینده با کوچک شدن حباب قیمت با زیان رو به رو خواهند شد و این درحالی است که کنش خریداران حرفه ای به گونه ای دیگر شکل می گیرد. طبیعی است که با بروز نوسانات ضرر خریداران غیرحرفه ای بیشتر است در نتیجه به تدریج حضور این افراد در بازار کمتر خواهد شد و عرضه و تقاضا به تعادل می رسد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار