کد خبر: ۵۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:
سامانه مدیریت ریسک، ریسک صنعت کارگزاری را کاهش می دهد و مدیران کارگزاری اطمینان حاصل می کنند که همه معامله گران آنها، چه معامله گران ایستگاههای معاملاتی و چه معامله گران برخط گروهی صرفا بر مبنای مانده حساب مشتری و اعتبار تعیین شده برای مشتری توسط مدیران کارگزاری، می توانند برای مشتری اقدام به انجام معامله نمایند.

یکی از مخاطراتی که کماکان در بازار وجود دارد و عملا ریسک صنعت کارگزاری تلقی می شود این است که معامله گران در ایستگاه های معاملاتی هیچ محدودیتی برای انجام معاملات ندارند که با راه اندازی سامانه مدیریت ریسک در ماه آینده، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در خصوص راه اندازی سامانه مدیریت ریسک در بهمن ماه اعلام داشت: معامله گران کارگزاری ها در حال حاضر می توانند از طریق ایستگاه های معاملاتی (سامانه نامک) برای هر مشتری بدون محدودیت معاملات انجام دهند در حالی که هیچ نظارتی بر روی خرید و فروش آنها در زمان انجام معامله، از سوی مدیران کارگزاری نیست و در واقع این امر ریسک بسیار بزرگی برای کارگزاری محسوب می شود.

وی ادامه داد: زمانی که معاملات برخط شکل گرفت، کنترل بر معاملات توسط کارگزار بیشتر شد، بدین معنی که سفارشاتی که مشتریان از سامانه برخط وارد می کردند، در محدوده مانده حساب آنها نزد کارگزار یا میزان اعتبار مشتریان مجاز شناخته می شد و سامانه معاملات برخط (OMS) از ورود سفارشات بالاتر به هسته معاملات جلوگیری می کرد.

میرصانعی اعلام داشت: در سامانه برخط گروهی هم فیلترهایی وجود دارد که طی آن معامله گران کارگزاری صرفا می توانند در حد مانده و اعتبار مشتریان برای آنها خرید کنند.

وی در خصوص سامانه مدیریت ریسک ابراز داشت: اتفاقی که در این میان روی داده است این است که از بهمن ماه سامانه مدیریت ریسک فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که طی آن معاملات در ایستگاه های معاملاتی (سامانه نامک) همانند معاملات در سامانه معاملات برخط (OMS) بر مبنای مانده و اعتبار مشتریان میسر خواهد بود.

میرصانعی گفت: طبیعتا، سامانه مدیریت ریسک، ریسک صنعت کارگزاری را کاهش می دهد و مدیران کارگزاری اطمینان حاصل می کنند که همه معامله گران آنها، چه معامله گران ایستگاه های معاملاتی و چه معامله گران برخط گروهی صرفا بر مبنای مانده حساب مشتری و اعتبار تعیین شده برای مشتری توسط مدیران کارگزاری، می توانند برای مشتری اقدام به انجام معامله کنند.

دبیر کل کانون کارگزاران در ادامه خاطرنشان ساخت: به این ترتیب، او ام اس ها و بک آفیس ها از بهمن ماه مجبور هستند دیتای مانده مشتریان و اعتباری که کارگزارن به آنها اختصاص می دهند را به سامانه مدیریت ریسک ارسال کنند و سامانه با دریافت این دیتاها محدودیت خرید در حد "مانده به اضافه اعتبار" برای مشتریان ایجاد می کند. اگر در این میان اعتبارات یا مانده مشتری در طور روز تغییر کند این تغییرات قابل اعمال در سامانه خواهد بود به این دلیل که سامانه ها با هم گفت و گو می کنند و امکان رد و بدل شدن دیتاها وجود دارد. 

وی ادامه داد: بنابراین از روزی که این سامانه شروع به کار کند طبیعتا مشتریانی که برای آنها مانده و اعتباری تعریف نشده یا مانده و اعتبار آنها به سامانه مدیریت ریسک ارسال نشده، اجازه انجام خرید نخواهند داشت .

این مقام مسئول صنعت کارگزاری در ادامه بیان داشت: راهکار دیگری که برای سهولت معاملات مشتریان در نظر گرفته شده است این است که مشتریانی که تمایل دارند از سامانه نامک و او ام اس به صورت همزمان استفاده کنند، بدین معنی که به صورت برخط سفارش وارد کنند و همزمان هم به معامله گر مستقر در ایستگاه معاملاتی کارگزاری سفارش خرید دهند باید انتخاب کنند که چه درصدی از کل توان خرید خود (نقد و اعتبار) در سامانه او ام اس قابل انجام باشد و چه درصدی از کل توان خرید در سامانه نامک داد و ستد شود . بنابراین این تفکیک قبل از معاملات در بک آفیس کارگزاری انجام خواهد شد.

وی در ادامه اشاره داشت: امکان تغییر این درصد از توان خرید در طول روز در فاز اول فراهم خواهد شد . در فازهای بعدی سامانه مدیریت ریسک، سقف اعتباری هر مشتری کنترل می شود و عملا مشتری امکان دریافت اعتبار بیش از حد مجاز در دستورالعمل اعتباری را نخواهد داشت. بنابراین سامانه با لحاظ موارد مندرج در دستورالعمل اعتباری، اعتبار تخصیص یافته توسط کارگزاری به مشتریان را بررسی میکند و در صورت عدم تطابق با دستورالعمل مذکور اعتبار تخصیص یافته را معتبر نخواهد شناخت.

میرصانعی بیان داشت: در فاز اول این سامانه، ریسک کارگزاری کاهش پیدا می کند و در فاز بعد ریسک عدم رعایت دستورالعمل اعتباری کاهش می یابد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نکته ای اشاره داشت و گفت: مشتریانی که اتصال میان سامانه او ام اس و حساب بانکی خود را برقرار می کنند کماکان می توانند به اعتبار مانده حساب بانکی خودشان از طریق سامانه معاملات برخط اقدام به خرید نمایند. در این حالت سامانه با چک کردن حساب بانکی آنها و تأیید وجود نقدینگی، اجازه خرید آنها را صادر کند. یکی از مزایای پیاده سازی این سامانه جلوگیری از ورود درخواست های خرید غیر واقعی در لحظات ابتدایی بازار بر روی نمادهای معاملاتی دارای صف خرید، است. در حال حاضر بعضا چند برابر درخواست واقعی بازار با هدف جاگیری مناسب برای سفارشها، توسط معامله گران ایستگاههای معاملاتی برای خرید در نمادهای دارای صف خرید، سفارش وارد هسته معاملات می شود که با راه اندازی این سامانه، ورود سفارش خرید به سامانه متناسب با توان خرید (مانده+اعتبار) مشتری خواهد بود. بنابراین از ورود سفارشات غیر واقعی جلوگیری می شود.

میرصانعی در پایان خاطرنشان کرد: در کل، وجود سامانه مدیریت ریسک، مخاطرات معاملات اعتباری و غیر اعتباری را در صنعت کارگزاری کاهش می دهد . البته برای پیاده سازی این سامانه نیازمند مشارکت شرکت های نرم افزاری هستیم تا با ارسال دیتاهای لازم و ایجاد زمینه گفت و گو بین سامانه ها، زمینه آغاز فعالیت سامانه جدید در بهمن ماه را مهیا کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: