کد خبر: ۵۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
آمریکا و متحدانش در اندیشه تغییر قانون اساسی سوریه؛
تجارت آنلاین: درحالی که وزرای خارجه پنج کشور غربی و منطقه‌ای سه‌شنبه آتی برای بررسی اصول حل سیاسی بحران سوریه در پاریس گردهم می‌آیند، یک منبع اروپایی نشست پنج‌جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن را که روز جمعه گذشته در واشنگتن حول محور سوریه برگزار شد، فاش کرد.

گروه بین الملل – درحالی که وزرای خارجه پنج کشور غربی و منطقه‌ای سه‌شنبه آتی برای بررسی اصول حل سیاسی بحران سوریه در پاریس گردهم می‌آیند، یک منبع اروپایی نشست پنج‌جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن را که روز جمعه گذشته در واشنگتن حول محور سوریه برگزار شد، فاش کرد.این منبع اروپایی به المیادین فاش کرد، نشست جدیدی درباره موضوعات این نشست ظرف روزهای آینده بدون مشارکت مخالفان سوریه برگزار می‌شود.این منبع که یک مسؤول در وزارت خارجه یک کشور اروپایی است به المیادین گفت: این نشست پنج‌جانبه درباره پرونده سورویه در واشنگتن برگزار شد.این منبع اروپایی افزود، در این نشست نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن حضور داشتند.به گفته این منبع، هدف از نشست تدوین پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی و احیای موسسات و نهادهای قانونی سوریه بود که پیش‌نویس اصلاحات در صورت نهایی شدن تقدیم طرف روس می‌شود.به گفته این منبع، هیچ شخصیت مخالف سوری در این نشست پنج‌جانبه حضور نداشت و قرار است نشست جدیدی درباره همین موضوع باز هم بدون مشارکت مخالفان برگزار شود. روزنامه الشرق الاوسط نیز نوشت، وزرای خارجه پنج کشور غربی و منطقه‌ای گردهم می‌آیند تا سندی را تصویب کنند که معاونان و جانشینان این وزرا جمعه گذشته در واشنگتن تهیه کرده بودند و شامل اصول حل سیاسی بحران سوریه است. براین اساس رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مذاکره خواهد کرد به این امید که گشایشی در مذاکرات صلح سوریه که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه قصد دارد آن را ۲۶ ژانویه در وین برگزار کند، حاصل شود. یک مسئول دیگر اعلام کرد که مذاکرات میان این کشورها شامل سه نکته است: اول هیئت دولت انتقالی که در بیانیه ژنو آمده، دوم نظارت بر انتخابات سوریه و سوم آینده رئیس‌جمهوری سوریه بشار اسد خواهد بود. دور آتی مذاکرات ژنو و نشست سوچی محور دیدارهای نصر حریری، رئیس هیئت مخالفان در لندن با کریستین ترنر، معاون رئیس دفتر امنیت ملی و مارتین لندنگ، فرستاده انگلیس به سوریه است. به گفته منابع آگاه، دی‌میستورا دور بعدی مذاکرات ژنو را به دلایل لجستیکی ۲۶ ژانویه در وین برگزار می‌کند تا دور آتی سنجشی برای قدرت مسکو در اعمال نفوذش بر دمشق در راستای پیشرفت در مذاکرات باشد. دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش نیزخواهان آغاز مذاکرات ژنو بدون پیش‌شرط است. در این راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: همه طرف‌ها باید بدون پیش‌شرط پای میزی مذاکره درباره سوریه بیایند و باید مسائل به طور جدی بررسی شود.وی افزود:‌ نباید هیچ موضوعی در مذاکرات از جمله دولت انتقالی در سوریه از قلم بیفتد.

تنش بیشتر ترکیه و آمریکا در مرز سوریه

ائتلاف بین‌المللی به همراه مخالفان سوریه، قصد دارد نیروی گاردی مرزی جدیدی با تشکیل ۳۰ هزار نفر را در سوریه ایجاد نماید که با مخالفت ترکیه رو به رو شده است. رجب طیب اردوغان در اینباره درتماس تلفنی با دبیرکل ناتو تاکید کرد، ترکیه هرگز استقرار نیروهایی تحت رهبری "نیروهای سوریه دموکراتیک" را که وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق هستند، در سوریه نمی‌پذیرد. خبرگزاری آناتولی، این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد تصمیم دارد یک نیروی حفاظت مرزی جدید در سوریه با همکاری نیروهای سوریه دموکراتیک تشکیل دهد. در همین حال، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفت: گروه‌های تروریستی نمی‌توانند از مرزهای ناتو حفاظت کنند و ترکیه به شدت تصمیم اخیر آمریکا برای تشکیل یک نیروی حفاظت مرزی جدید در سوریه با سازمان تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک و پ.ک.ک را محکوم می‌کند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از کانال خبر ترک، ترکیه در حال بسیج نیروهایش در مرز ترکیه و سوریه است، بدین ترتیب آنکارا در نزدیکی عفرین می تواند عملیات علیه کردها را رهبری نماید. آنکارا در مرز با سوریه، تجهیزات نظامی از جمله پنج تانک را به این منطقه فرستاده است. در استان مرزی هاتای ترکیه تا کنون حدود 24 قطعه از تجهیزات نظامی از جمله نفربر زرهی ارسال شده است. گفتنی است، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در خصوص ایجاد نیروی گارد مرزی توسط آمریکا در سوریه گفت: "ایالات متحده آمریکا اقداماتی را انجام می دهد که سازمان های تروریستی را قانونی می کند. این امر باعث نگرانی است و غیر قابل قبول می باشد. ما همچنان حق مبارزه با تروریسم را داریم". با شدت گرفتن تنش ها سخنگوی پنتاگون از رایزنی آمریکا با ترکیه درباره تشکیل نیروی امنیتی در بخش های تحت کنترل کردهای سوری خبر داد. به گزارش آناتولی، «اریک پاهون» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گفت: آمریکا در جریان نگرانی های ترکیه از تصمیم واشنگتن برای تشکیل نیروی امنیتی در شمال سوریه قرار دارد و در این رابطه با آنکارا گفتگو می کند. سخنگوی پنتاگون در ادامه افزود: ما ارتباطات نزدیکی با ترکیه که متحد ما در ناتو است داریم و در این رابطه (تشکیل نیروی امنیتی) در شمال سوریه با ترکیه گفتگو می کنیم.

بازسازی زیرساخت‌های شرق دیرالزور توسط روسیه

ارتش روسیه با همکاری دولت سوریه زیرساخت‌های بخش شرقی استان دیرالزور را بازسازی خواهند کرد.به گزارش تاس، ارتش روسیه با همراهی دولت سوریه به دنبال بازسازی زیرساخت‌ها در شرق استان دیرالزور با توجه ویژه به امکانات اجتماعی از جمله مدارس و بیمارستان‌ها است.ژنرال «یوگنگ پاپلواسکی» در مراسم افتتاحیه مدرسه‌ای در روستای «حتلاح» چندین کیلومتر دورتر از مرکز استان دیرالزور گفت: «نتیجه تلاش‌های کمیته مدیریت شرق استان دیرالزور قابل مشاهده است. در حال بازسازی و راه‌اندازی مدارس، مغازه‌ها و بیمارستان‌ها هستیم و مردم در حال کار و فعالیت هستند». این کمیته از اوایل دسامبر سال گذشته با حمایت ارتش روسیه کار خود را آغاز کرد.این کمیته شامل نمایندگانی از تمامی قومیت‌ها و گروه‌های مذهبی ساکن بخش شرقی رود فرات است.ارتش سوریه کتب درسی، اسباب و لوازم مدرسه و چندین تن مواد غذایی را برای کودکان سوری در روز بازگشایی مدرسه فراهم کرده است. یک ایستگاه پزشکی نیز در مدرسه راه‌اندازی شده است.تحلیلگر و نویسنده مشهور عرب تأکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیروز واقعی در سوریه است و به طرح و نقشه خود تا زمان نابودی جبهه النصره در ادلب ادامه می‌دهد. عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معروف عرب مصاحبه‌اش با خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) گفت: وی پایداری حکومت و ارتش سوریه در مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را ستود.عطوان تأکید کرد: نشست سوچی واژه نهایی بحران سوریه خواهد بود حتی اگر اجرای آن دو سال به طول بینجامد یا بیشتر. مخالفان سوریه با سیاست‌های کاهش تنش روسیه عملا قدرتشان کاهش یافته است. بلکه این مساله احتمالا رئیس‌جمهوری سوریه را تا سال ۲۰۲۱ باقی نگه خواهد داشت اما خواسته‌های مردم سوریه درباره آزادی، برابری و دموکراسی در قانون اساسی جدید تدوین خواهد شود و روسیه هرگز به اسد اجازه بازگشت به قبل از ۲۰۱۱ را نخواهد داد. وی گفت: پوتینی که بی‌تردید قیصر روسیه برای دوره جدید ریاست‌جمهوری خواهد بود تمام هم و غمش را برای بازسازی سوریه خواهد گذاشت و توجهش را احتمالا به سمت ساحل آفریقا و لیبی خواهد برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار