کد خبر: ۵۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
شاخص های کلیدی تامین مالی مسکن توسط بانک مسکن طی ۹ ماه اول امسال از نقش آفرینی موثر این بانک خبر می دهد.
تامین مالی 260 هزار واحدی بانک مسکن
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بانک مسکن -هیبنا، انتشار آمارها و اطلاعات مربوط به تامین مالی مسکن همزمان با هفتاد و نهمین سالگرد تاسیس بانک مسکن حکایت از آن دارد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، این بانک برای ساخت و خرید 260 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور تسهیلات پرداخت کرده است.
بانک مسکن طی 9 ماه منتهی به پایان آذر 96، برای ساخت نزدیک به 49 هزار واحد مسکونی در قالب عقد مشارکت مدنی، تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کرد. طی همین مدت همچنین برای خرید بیش از 211 هزار واحد مسکونی، در قالب عقد فروش اقساطی،‌ تسهیلات خرید مسکن توسط بانک مسکن ارایه شد.
این حجم تسهیلات مسکن پرداختی توسط بانک مسکن بیانگر سهم بالای 40 درصدی این بانک تخصصی-توسعه  ای در تامین مالی بخش مسکن و ساختمان است. بانک مسکن در سند 1400 تدوین شده توسط خود بنا دارد طی سال  های آینده سهم خود را از تامین مالی مسکن به دست کم 50 درصد برساند.
ارزان قیمت  ترین تسهیلات شبکه بانکی در حال حاضر توسط بانک مسکن پرداخت می  شود که شامل تسهیلات صندوق پس  انداز مسکن یکم است. این تسهیلات در بافت فرسوده با نرخ سود 8 درصد و در سایر نقاط شهری کشور نیز با نرخ سود 9/5 درصد پرداخت می  شود.
حجم پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی (تسهیلات ساخت مسکن) طی 9 ماه اول امسال به لحاظ تعداد تسهیلات (فقره) رقمی معادل 39 درصد نسبت به 9 ماه اول سال 95 رشد مثبت داشته است.
این میزان رشد در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عامل قوی در خارج کردن ساخت و ساز از رکود عمیق سال  های 93 تا 95 محسوب می  شود.
بانک مرکزی اخیراً در گزارشی از رشد 12 درصدی میزان سرمایه  گذاری بخش خصوصی در ساخت و سازهای سراسر کشور طی نیمه اول امسال خبر داد.
طبق گزارش بانک مرکزی، بخش مسکن و ساختمان در نیمه اول سال 96 بعد از دست کم سه سال رشد منفی در ارزش افزوده، با رشد مثبت در این شاخص همراه شد. ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در 6 ماه اول سال 96 رقمی معادل 0/6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 95 افزایش پیدا کرد. هر زمان ارزش افزوده یک بخش اقتصادی رشد مثبت پیدا می  کند، اقتصاددان  ها با اطمینان از رونق در آن بخش سخن می  گویند.
در بخش مسکن پیش تر علایم دیگری همچون رشد حجم معاملات خرید آپارتمان و همچنین رشد در تیراژ صدور پروانههای ساختمانی، از رونق خفیف و اولیه در این بخش خبر داده بود اما اکنون، دو علامت دیگر یکی نرخ رشد پرداخت تسهیلات بانک مسکن و دیگری نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسکن، بروز رونق در این بخش را تایید می  کند.
کل تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مسکن در حوزه  های مشارکت مدنی، فروش اقساطی (ساخت و خرید مسکن) طی 9 ماه اول امسال به لحاظ تعداد (فقره تسهیلات)، 25 درصد نسبت به 9 ماه اول سال 95 رشد مثبت پیدا کرده است.
در مدت مورد گزارش (9 ماه اول امسال)، رقمی معادل 2 هزار و 979 میلیارد و 830 میلیون تومان تسهیلات ساخت در قالب عقد مشارکت مدنی توسط بانک مسکن به سازنده  ها و سرمایه  گذاران ساختمانی پرداخت شد. در حوزه خرید مسکن نیز 5 هزار و 911 میلیارد و 41 میلیون تومان تسهیلات خرید به دو شکل تسهیلات بدون سپرده و تسهیلات نیازمند سپرده  گذاری به متقاضیان خرید مسکن پرداخت شد.
این نوع کارنامه تامین مالی مسکن مشخص می  کند: در حال حاضر اولویت تامین مالی مطابق توصیه  ها و تجویز کارشناسان اقتصاد مسکن و همچنین هم  راستا با دغدغه متولی بخش مسکن، سمت تقاضای مصرفی است.
طی 9 ماه اول امسال، حجم ریالی پرداخت تسهیلات مسکن در حوزه خرید دو برابر ساخت بوده است.
بنابراین، در حال حاضر هم سقف تسهیلات خرید مسکن بالاتر از ساخت است و هم اینکه تعداد تسهیلاتی که به متقاضیان داده می  شود بیشتر از سازنده  ها است.
کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند: رکودی که در سال  های 92 تا 95 بوجود آمد باعث رسوب حجم زیادی آپارتمان در بازار شد و حالا باید سمت تقاضا با دریافت تسهیلات تحریک به خرید شود.
بانک مسکن در این فاصله زمانی (از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه)، برای تعمیر، بازسازی یا تکمیل بیش از 62 هزار واحد مسکونی، تسهیلات جعاله مسکن پرداخت کرد. حجم کل تسهیلات جعاله پرداختی در این مدت، 845 میلیارد و 269 میلیون تومان بوده است.
عملکرد ممتاز صندوق یکم
رد پای صندوق پس  انداز مسکن یکم در دو رخداد مثبت بازار مسکن طی سال جاری مشهود و مشخص است.
صندوق پس  انداز مسکن یکم خرداد ماه سال 94 در بانک مسکن راه  اندازی شد تا در قالب فعالیت این صندوق، خانه اولی  ها از طریق رژیم پس  انداز بتوانند با سپرده  گذاری یکساله در این صندوق، حجم مشخصی تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.
صندوق پس  انداز مسکن یکم در تهران حداقل به اندازه 30 درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی مختص خانه  اولی  ها (متراژ کوچک) و در سایر شهرها تا 50 درصد این هزینه، تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می  کند مشروط به آن که، سپرده  گذار، طی یک سال رقمی معادل نصف مبلغ تسهیلات را در صندوق سپرده  گذاری (پس  انداز) کنند.
این صندوق در حال حاضر دو عملکرد ممتاز داشته است. از یک سو، حجم قابل توجهی از نقدینگی  های سرگردان را جذب خود کرده است و از سوی دیگر با تجهیز مالی متقاضیان خرید مسکن، امکان رونق در معاملات را بوجود آورده است.
در حال حاضر بیش از 272 هزار نفر متقاضی مسکن، در صندوق پس  انداز مسکن یکم ثبت نام و سپرده  گذاری کرده اند که کل مبلغ جذب شده توسط صندوق تحت عنوان پس  انداز سپرده  گذاران رقمی معادل 5 هزار و 678 میلیارد و 910 میلیون تومان است.
مانده سپرده در صندوق پس  انداز مسکن یکم بیش از سه برابر مانده سپرده در صندوق پس  انداز مسکن جوانان است. این بدان معنی است که صندوق یکم با اینکه سابقه فعالیت کمتری نسبت به صندوق جوانان دارد اما چون جذابیت و کارآیی آن بیشتر است استقبال بالاتر متقاضیان خرید مسکن را در پی داشته است.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، در حساب ممتاز بانک مسکن یعنی حسابی که به پشتوانه آن، اوراق تسهیلات خرید مسکن منتشر و در بازار رسمی خرید و فروش می  شود، در حال حاضر بیش از 35 هزار میلیارد تومان سپرده از سوی سپرده -گذاران وجود دارد.
اوراق تسهیلات مسکن امکان دریافت تسهیلات خرید مسکن از سوی متقاضیان به شکل بدون سپرده را فراهم می کند.
تسهیلات ازدواج
بانک مسکن طی 9 ماه اول امسال موفق شد در عملکردی بی  بدیل، 43 هزار و 993 فقره تسهیلات ازدواج به زوجین متقاضی پرداخت کند. مبلغ این میزان تسهیلات رقمی معادل 460 میلیارد و 307 میلیون تومان بوده است.
بانک مسکن از ابتدای سال 83 تا پایان سال 95، تعداد 462 هزار و 183 فقره تسهیلات ازدواج به زوجین پرداخت کرده بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: