کد خبر: ۵۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
ماراتن تعیین حداقل دستمزد سال ۹۷ ادامه دارد
جلسه شورای عالی کار شب گذشته و با وجود ۴ ساعت چانه زنی بدون نتیجه پایان یافت و نمایندگان کارگران و کارفرمایان نتوانستند به توافقی بر سر تعیین حداقل دستمزد سال 97 دست پیدا کنند.
کارگران منتظر خبر خوش دولت باشند!
جلسه شورای عالی کار شب گذشته و با وجود ۴ ساعت چانه زنی بدون نتیجه پایان یافت و نمایندگان کارگران و کارفرمایان نتوانستند به توافقی بر سر تعیین حداقل دستمزد سال 97 دست پیدا کنند.
به گزارش تجارت آنلاین، جلسات شورای عالی کار از روز جمعه به ریاست وزیر کار برای تعیین حداقل دستمزد سال 97، جدی تر شد اما به دلیل اختلاف نظر بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی طی دو نشست گذشته، قرار بود در نشست شب گذشته حداقل دستمزد سال آینده نهایی شود؛ البته با توجه به اینکه طبق قانون دستمزد سالانه باید با رعایت اصل سه جانبه گرایی و توافق شرکای اجتماعی تعیین شود،  در نشست شب گذشته نیز در خصوص حداقل دستمزد تصمیم گیری نشد.
اعضای کارگری، کارفرمایی و شورای عالی کار برای نهایی کردن دستمزد سال آینده در این نشست مصمم  بودند اما با توجه به اختلاف نظر بین کارگران وکارفرمایان جلسه باز هم بدون نتیجه پایان یافت.
اخبار از درون جلسه شورای عالی کار حاکی از آن بوده که نمایندگان دولت در راستای متقاعد نمودن گروه کارفرمایی به افزایش منطقی دستمزد و توجه به سبد حداقل معیشت تلاش کرده اند.
 اخبار غیر رسمی از چانه زنی های دولت و کارگران برای افزایش 20درصدی حداقل دستمزد و حدود 16 درصدی برای سایر سطوح مزدی حکایت داشت.
اکنون و با بی نتیجه ماندن مذاکرات بعد از چند جلسه بدون نتیجه با توجه به تصمیم دولت برای پایان دادن به این دور باطل احتمال افزایش 20 درصد در حداقل دستمزد 13 میلیون مشمول قانون کار وجود دارد.
در خبرها اعلام شده است علی‌رغم اصرار کارفرمایان بر افزایش ۱۰درصدی دولت موافق افزایش ۱۸تا۲۰ درصدی دستمزد ۹۷ کارگران است  و درحالی که گروه کارفرمایی حاضر در نشست شورای عالی کار به‌روی افزایش حداکثر 10درصدی حداقل حقوق سال 97 اصرار دارند، کارفرمای بزرگ (دولت) آب پاکی را روی دستشان ریخته و با افزایش 18تا20 درصدی حداقل حقوق کارگران موافق است.
این در حالی است که گروه کارگری حاضر در شورای عالی کار پیشنهاد افزایش حداقل 28تا29درصدی حداقل‌بگیران را دارد.
با فرض افزایش 20درصدی و افزایش 185 هزار و 986 تومان حداقل دستمزد یک‌میلیون و 115هزار و 917 تومان خواهد شد و احتمال افزایش 16درصد برای سایر سطوح مزدی هم وجود دارد.
برخی از پیش‌بینی ها حاکی از این است که دستمزد بین 15 تا 16 درصد برای حداقل‌بگیران و 14 درصد برای سایر سطوح مزدی خواهد بود که در صورتی که حداقل مزد 15 درصد افزایش یابد میزان افزایش دستمزد حدود 139 هزار و 489 تومان خواهد بود و حداقل دستمزد به 1میلیون و 069 هزار و 420 تومان در سال 97 خواهد رسید. با فرض افزایش 16درصد 148هزار و 788 تومان به دستمزد اضافه می‌شود و حداقل مزد به 1میلیون و 078 هزار و 719 تومان می‌رسد.
حالا باید منتظر ماند و دید دولت به عنوان کارفرمای بزرگ و تاثیرگذار نوروز امسال با اعلام خبر افزایش بیش از  20 درصدی حقوق به درخواست کارگران نزدیک می شود با پشت کارفرمایان می ایستد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار