کد خبر: ۵۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولتی:
رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در زمینه تعیین نرخ ارز گفت: این تصمیم برای ۸۰ میلیون ایرانی مناسب بود، شاید برای بعضی هم خوب نبود ولی ما باید به فکر اکثریت باشیم.
ارز تک نرخی ضرورت بود/تصمیم اخیر ارزی، کار را بر قاچاق دشوار کرد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، دکتر حسن روحانی صبح امروز در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه از سیستم ارزی کشور ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم، اظهار کرد: ما باید به سیستم سومی برسیم.

وی در ادامه افزود: در گذشته ما دلار را با هواپیما وارد کشور می‌کردیم و آن را به بانک مرکزی می‌دادیم و هر روز بانک مرکزی پول‌ها را با گونی به صرافی‌ها می‌داد و معلوم نبود صرافی‌ها ارز را به چه کسانی می‌دادند. بانک‌ها هم تماشا می‌کردند و گاهی هم خودشان از صرافی‌ها یا دلال‌ها ارز تهیه می‌کردند. اکنون ارز باید با حواله داده شود. حداکثر کار هم بر عهده بانک‌هاست. صرافی‌های غیرمجاز و دلال‌ها هم باید کنار گذاشته شوند. در شرایط قبلی به نیازمند واقعی ارز نمی‌رسید و ناچار می‌شد با صرافی یک جور دیگری ببندد تا ارز خود را بگیرد و تولید راه بیندازد یا واردات داشته باشد.

روحانی تأکید کرد: ما باید نرخ واحدی برای ارز می‌داشتیم و این کار ضروری بود. گرگ‌های خارجی یا برخی افراد سودجو شرایطی به وجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند که باید بررسی شود چه مقدار فشار خارجی، چه مقدار تبلیغات و چه مقدار عوامل دیگری که من نمی‌توانم بگویم در این تزلزل بازار ارز نقش داشتند. من نمی‌خواهم بگویم شرایط امروز ارز بهترین شرایط است و من هم دنبال شیوه دیگری هستم، ولی در شرایط فعلی تصمیمی که گرفته شد کاملا درست بود. این تصمیم به اجماع همه دوستان اقتصادی و کارشناسان اتخاذ شده است. این تصمیم برای این بود که واردات کالاهای مورد نیاز کشور راحت انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه واردکنندگان و تولیدکننده باید خیالش راحت باشد، خاطر نشان کرد: همه مردم هم بدانند کسی که بهانه ارزی می‌آورد، بهانه او نادرست است. واردکننده با سقف سفارش می‌تواند ارز دریافت کند. به تولید کننده هم ارز لازم داده می‌شود و تا پایان سال حداکثر ۵ درصد نرخ ارز تغییر خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی یعنی تأمین مواد اولیه برای تولید کالا در کشور گفت: ما تأمین مواد اولیه تولید کالاها را تضمین می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت:‌ ما در تولید برخی کالاها اشکال داریم و باید کالایی تولید کنیم که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم قیمت مناسب، که در این زمینه بانک‌ها اولین مسئول هستند. آمار ارائه تسهیلات بانک‌ها در سال ۹۶، خوشحال‌کننده نیست. بانک‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن به تولیدکنندگان وام بدهند. مالیات تولیدکننده را هم نباید بالا برد بلکه باید از آن‌هایی مالیات گرفت که تاکنون مالیات نداده‌اند. کسانی هم که مالیات نمی‌دهند باید به مردم معرفی شوند تا مردم از آن‌ها کالا نخرند.

وی تأکید کرد: تصمیم اخیر ارزی کار را برای قاچاق سخت کرده است. آن‌ها هم که می‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. ما متعهد نیستیم که پول تهیه کنیم تا عده‌ای خارج از کشور خانه یا ویلا بخرند. تصمیم ما برای ۸۰ میلیون نفر مناسب است، شاید برای بعضی هم خوب نباشد ولی ما به فکر اکثریت هستیم. این تصمیم در مقطع فعلی لازم بود. البته ممکن است در آینده شیوه دیگری اجرا شود. از سویی این تصمیم پیشاپیش تودهنی برای تصمیم آمریکا در روز ۲۲ اردیبهشت است. تمام امید آن‌ها این بود که علیه ملت قدم بردارند تا بازار داخلی بهم بریزد. من به مردم قول می‌دهم توطئه دشمن نقش بر آب شده و چه برجام باشد چه نباشد ما مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس دولت تدبیر و امید تأکید کرد: خود نظام آمریکا هم نمی‌داند در ۲۲ اردیبهشت می‌خواهد چه بکند. آن‌ها نمی‌دانند ساعت بعد رئیس جمهورشان چه می‌خواهد بکند. این شده زندگی مردم آمریکا و این یکی از نقاط بسیار عجیب در تاریخ آمریکاست. ما هم برای برجام برنامه‌های لازم را تهیه کردیم. دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی هم داده شده است. مردم هم بدانند زندگی و تجارت آن‌ها دچار مشکل نمی‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: