کد خبر: ۶۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
در روز پرحاشیه بهارستان چه گذشت؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در حالی هیات رییسه را در سال سوم کاری مجلس دهم تعیین کردند که ترکیب رییس و نواب رییس مجلس تغییر نکرد اما تغییرات در سطح دبیران جدی بود.
حاشیه های داغ انتخاب هیات رئیسه مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و دستور کار مجلس که با حضور ۲۰۶ نماینده آغاز شد، انتخاب هیات رییسه برای سال سوم مجلس دهم بود.

 انتخابات هیات رییسه مجلس برای سومین سال مجلس دهم

در ابتدای جلسه امروز علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست مجلس اعلام و نمایندگان سه فراکسیون سیاسی مجلس برای شمارش آرای کاندیداهای هیات رئیسه مجلس دعوت شدند.

با عدم احراز آرای لازم از سوی سه کاندیدای ریاست مجلس، رای گیری برای این انتخابات تجدید و به مرحله دوم کشیده شد و علی لاریحانی با اعلام آرای انتخابات ریاست مجلس گفت: از مجموع ۲۷۲ رای اخذ شده، محمدرضا عارف ۱۱۴ رای، حمیدرضا حاجی بابایی ۵۴ رای و علی لاریجانی ۱۰۱ رای کسب کردند و آرای باطله نیز ۳ رای بود که بر این اساس هیچکدام از کاندیداها رای کافی نیاوردند. بنابر این انتخابات ریاست مجلس تجدید و رای گیری دوباره انجام شد.

در ادامه حاجی بابایی گزینه پیشنهادی فراکسیون ولایی به نفع علی لاریجانی انصراف داد و رقابت بین  عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس ادامه پیدا کرد. تصمیم حاجی بابابی برای انصراف باعث شد که تعداد زیادی از نمایندگان  ازجمله کواکبیان نسبت به تبلیغ حمیدرضا حاجی بابایی به نفع علی لاریجانی در جریان انتخاب رییس مجلس اعتراض کنند که لاریجانی در پاسخ به این اعتراضات گفت که هیچ اتفاق خلاف آیین‌نامه‌ای رخ نداده است.

در پایان با اختلاف ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف، علی لاریجانی رییس مجلس باقی ماند. از مجموع ۲۷۹ رای اخذ شده، محمدرضا عارف ۱۲۳ رای و علی لاریجانی ۱۴۷ رای کسب کرده و آرای باطله ۹ رای اعلام شد.

لاریجانی پس از تمدید ریاست برای سال سوم گفت: امیدوارم بتوانیم با وفاق در مجلس مشکلات مردم را حل کنیم.

محمد رضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس که رقیب اصلی علی لاریجانی در انتخابات هیات رییسه بود، با حضور درجایگاه  انتخاب مجدد علی لاریجانی به ریاست مجلس را تبریک گفت.

در ادامه جلسه امروز چهار نماینده مجلس از جمله مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید، عبدالرضا مصری از فراکسیون ولایی و هادی قوامی از فراکسیون مستقلین برای نائب رییسی اول و دوم نامزد شدند. همچنین محمد دهقان از فراکسیون ولایی و عزت الله یوسفیان ملا از فراکسیون مستقلین انصراف دادند. و با اعلام نتایج آرای نمایندگان درباره انتخاب نواب رییس، مسعود پزشکیان به عنوان نائب رییس اول و علی مطهری به عنوان نائب رئیس دوم انتخاب شدند.

در همین رابطه یک نماینده نسبت به اخذ آرای نمایندگان در انتخابات هیات رییسه مجلس تذکر داد و گفت: طبق آیین نامه و قانون اساسی نمایندگان باید خودشان رای‌شان را در صندوق بیندازند و ما حق نداریم به دیگری وکالت بدهیم که آرای ما را به صندوق بیندازد بلکه نمایندگان باید با نظارت دبیران کارت خود را در گلدان بیندازند. علی لاریجانی نیز در پاسخ گفت: نمایندگان باید خودشان رای را بدهند و برای همین می‌گویم نمایندگان روی صندلی‌هایشان باشند.

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس اسامی ۲۲ نامزد دبیری هیات رییسه مجلس را اعلام کرد و پس از انجام رای گیری با  افزایش سهم فراکسیون امید، محمدعلی وکیلی ۱۳۴ رای، علی اصغر یوسف نژاد ۱۲۹ رای، امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۱۲۹ رای، علیرضا رحیمی ۱۰۴ رای، احمد امیرآبادی ۹۸ رای و اکبر رنجبر زاده ۹۵ رای به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.

برای انجام انتخابات ناظرین هیات رییسه نیز در ادامه جلسه امروز، اسامی ۱۳ کاندیدای ناظر هیات رییسه مجلس اعلام شدند و پس از رای گیری عباسی، نعمتی و آشوری به عنوان ۳ ناظر هیات رییسه باقی ماندند.

در نهایت با تعیین ترکیب هیات رییسه مجلس دهم در سال سوم، اعضای هیات رییسه جدید با حضور در جایگاه سوگند یاد کردند.

*حاشیه های داغ یک روز ویژه در بهارستان
حاشیه های داغ انتخاب هیات رئیسه مجلس

سومین انتخابات هیات رییسه مجلس در حالی برگزار شد که رقابت جدی در این انتخابات بخصوص در مورد ریاست مجلس وجود داشت و نهایتا این انتخابات با قدرت‌نمایی فراکسیون امید در سال سوم و البته ابقاء علی لاریجانی با رای شکننده به اتمام رسید.

در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس برای سال سوم، رقابت جدی‌تری نسبت به سال‌های گذشته وجود داشت تا جایی که هر سه فراکسیون سیاسی مجلس (امید، مستقلین و ولایی) لیست مستقل ۱۲ نفره برای انتخابات هیات رییسه ارائه داده بودند.

نکته جالب توجه این بود که از یک روز قبل از انتخابات هیات رییسه، صحن مجلس و کمیسیون‌ها به نوعی قرق شد و در حالی که در روزهای عادی فعالیت مجلس، خبرنگاران رسانه‌های تصویری برای پوشش فعالیت کمیسیون‌های تخصصی در جلسات این کمیسیون‌ها حضور می‌یافتند، امکان حضور آنها در این جلسات در روز گذشته (سه‌شنبه) فراهم نشد و به خبرنگاران اعلام شد که هیات رییسه به خاطر در پیش داشتن انتخابات حضور رسانه‌ها در کمیسیون‌ها و بخش‌های داخلی مجلس را ممنوع کرده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از مطلع شدن خبرنگاران از لابی‌های صورت گرفته بود.

جدی‌ترین رقابت اما در این دوره مربوط به انتخاب رییس مجلس بود که هر سه فراکسیون گزینه خود را داشتند اما نهایتا عارف ۱۱۴ رای، حاجی بابایی ۵۴ رای و لاریجانی ۱۰۱ رای از مجموع ۲۱۲ رای اخذ شده را با احتساب سه رای باطله کسب کردند و با توجه به اینکه هیچ کدام حائز نصاب لازم نشده بودند این انتخابات به مرحله دوم کشیده شد.

حمیدرضا حاجی بابایی با توجه به میزان آرای خود نسبت به دو کاندیدای دیگر، اعلام انصراف کرد اما در کمال تعجب و در میان اعتراض بسیاری از نمایندگان، وی پشت تریبون سخنرانی مجلس حاضر شد و اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی انصراف داده است.

و بدین شکل بود که در مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس، لاریجانی تنها با فاصله ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف مجددا رییس مجلس شد. در مرحله دوم عارف ۱۲۳ رای، لاریجانی ۱۴۷ رای از مجموع ۲۷۹ رای ماخوذه را با احتساب ۹ رای باطله کسب کردند.

همچنین با وجود اینکه در مورد نواب رییس هر فراکسیون لیست جداگانه‌ای ارائه داده بود، مطهری و پزشکیان که کاندیداهای فراکسیون امید بودند حائز اکثریت آرا شدند و مجددا به عنوان نایب رییس مجلس انتخاب شدند این در حالی است که در روزهای گذشته مباحثی مبنی بر احتمال از دست دادن کرسی نایب رییسی از سوی علی مطهری شنیده می‌شد.

در جریان انتخاب دبیران هیات رییسه نیز از شش دبیر فراکسیون امید توانست دو کاندیدای خود یعنی رحیمی و یوسف‌نژاد را به فهرست قبلی اضافه کند و به این ترتیب رحیمی، یوسف‌نژاد و محمدرضا وکیلی سه نماینده فراکسیون امید از مجموع شش دبیر هیات رییسه انتخاب شدند.

اما پس از اعلام کاندیداهای کارپردازی، عباسی، نعمتی و آشوری توانستند مجددا در این سمت ابقا شوند. به این ترتیب فراکسیون امید با 5 کرسی، فراکسیون نمایندگان ولایی 4 کرسی و فراکسیون مستقلین 3 کرسی از کرسی‌های هیات رییسه مجلس برای سال سوم دوره دهم را تصاحب کردند.

پس از اعلام نتایج آرای انتخاب رییس مجلس، محمدرضا عارف با حضور در جایگاه هیات رییسه انتخاب مجدد وی را تبریک گفت.

او همچنین به سراغ علی مطهری و مسعود پزشکیان رفت و ابقاء آنها در سمت نایب رییسی را به آنها تبریک گفت.

در خلال برگزاری انتخابات هیات رییسه، دو طرح دو فوریتی در دستور کار مجلس قرار گرفت. در جریان بررسی یکی از این طرح‌ها سیدحسین نقوی حسینی که می‌خواست توجه رییس مجلس را به خود جلب کند، خطاب به وی به مزاح گفت: من سمت چپ شما هستم، اینکه شما گاهی هم به چپ توجه کنید بد نیست. شما همیشه به راست توجه می‌کنید.

علی لاریجانی هم به وی گفت:‌ اینکه شما چپ قرار گرفته‌اید عجیب‌تر است.

نادر قاضی‌پور هم در موافقت با یکی از این طرح‌ها، با اشاره به صحبت‌های برخی نمایندگان با رییس مجلس درباره آرای کاندیداهای هیات رییسه، گفت: اجازه دهید رییس به حرف‌های ما گوش دهد، ایشان هنوز حکمش خشک نشده است.

موضوع دیگری که در جریان انتخابات هیات رییسه مورد توجه قرا گرفت، پخش تراکت‌های تبلیغاتی نمایندگانی بود که کاندیدای انتخابات هیات رییسه شده بودند. بعضی از آنها عکس رنگی خود را برای تبلیغ بین نمایندگان پخش می‌کردند.

همچنین مباحثی بین برخی از اعضای فراکسیون مستقلین از جمله جعفرزاده، نعمتی، جلالی و خضری مطرح بود که به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به ائتلاف نانوشته فراکسیون مستقلین با فراکسیون ولایی بر سر انتخابات ریاست مجلس در مرحله دوم بود؛ ائتلافی که مجددا توانست لاریجانی را بر کرسی ریاست مجلس ابقاء کند.

نکته قابل توجه در این انتخابات این بود که از بین سه کاندیدای زن و سه کاندیدای اهل تسنن، هیچ کدام موفق به کسب آرای صحن مجلس نشدند.

*گرایش های سیاسی هیات رئیسه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز( چهارشنبه) در حالی هیات رییسه را در سال سوم کاری مجلس دهم تعیین کردند که ترکیب رییس و نواب رییس مجلس تغییر نکرد اما تغییرات در سطح دبیران جدی بود.

وجود ۳ کاندیدا برای ریاست، ۴ کاندیدا برای نواب رییس، ۲۲ کاندیدا برای دبیری و ۱۳ کاندیدا برای کارپردازی یعنی در مجموع ۴۲ کاندیدا برای ارکان مختلف هیات رییسه مجلس نشان دهنده تلاش فراکسیون های سیاسی برای کسب کرسی های حداکثری است؛ که در این بین سهم فراکسیون امید از هیات رییسه ۵ کرسی، فراکسیون مستقلین ۳ کرسی و فراکسیون ولایی ۴ کرسی است.

در ترکیب هیات رییسه سال سوم مجلس علیرضا رحیمی و علی اصغر یوسف نژاد به عنوان دبیر جایگزین غلامرضا کاتب و محمد حسین فرهنگی شدند.

بر این اساس هیات رییسه جدید مجلس  دهم در سال سوم با ۲ تغییر نسبت به سال دوم فعالیتش شکل گرفت که در جدول زیر گرایش سیاسی و آرای آن ها آمده است:

عنوان سمت فراکسیون آرا
علی لاریجانی رییس مستقلین ۱۴۷
مسعود پزشکیان نایب رییس اول امید ۱۵۷
علی مطهری نایب رییس دوم امید ۱۴۳
محمد علی وکیلی دبیر امید ۱۳۴
علی اصغر یوسف نژاد دبیر امید ۱۲۹
امیرحسین قاضی زاده هاشمی دبیر ولایی ۱۲۹
علیرضا رحیمی دبیر امید ۱۰۴
احمد امیرآبادی فراهانی دبیر ولایی ۹۸
اکبر رنجبرزاده دبیر ولایی ۹۵
اسدالله عباسی کارپرداز ولایی ۹۶
بهروز نعمتی کارپرداز مستقلین ۹۶
محمد آشوری کارپرداز مستقلین


نام:
ایمیل:
* نظر: