کد خبر: ۶۲۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳
بازنشر به مناسبت ۱۴ خرداد؛
علت اصلی رحلت سید روح‌الله خمینی (ره) «ایست قلبی» اعلام شد؛ بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران در یک‌ماهه آخر حیات به سرطان معده مبتلا شده بود و پس از دومین مرتبه تزریق داروی شیمی درمانی، دچار سکته وسیع قلبی شد و به ملکوت اعلا پیوست.
امام خمینی (ره) چهاردهم خردادماه سال ۱۳۶۸ پس از سال‎ها مبارزه، زندان و تبعید و بالاخره پیروزی انقلاب، بر اثر "ایست قلبی" در بیمارستان دعوت حق را لبیک گفتند.
29 سال است که معمار انقلاب اسلامی در بین ما نیست؛ امام خمینی (ره) چهاردهم خردادماه سال 1368 بعد از سال‎ها مبارزه، زندان و تبعید و بالاخره پیروزی انقلاب، از بین دوستدارانش پرکشید.
در کتاب "دایرة ‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی‌» درباره آخرین لحظات زندگی امام  چنین آمده است: "قلب بیمار سید روح‌الله که با سکته‌ اول در بهمن 1359 او را تا نزدیکی مرگ برده بود و در فروردین 1365 برای لحظاتی با سکته دوم و قطع ضربانش پزشکان را از برگشت، ناامید کرد، هنوز با امام همراهی می‌کرد گویا بنا نبود این قلب زمینه‌ رحلت امام را فراهم کند، قلبی که متخصصان اروپایی پس از مطالعه پرونده پزشکی امام نظر داده بودند چند ماه بیشتر نخواهد تپید.
قلب حاج آقا همچنان می‌تپید، اما شایعه‌ سرطان امام که اول بار در رادیو آمریکا پخش شد به تدریج به واقعیت بدل شد. هاشمی رفسنجانی گفت: «آمریکایی‌ها در خبری گفته بودند که امام مبتلا به سرطان‌اند، ولی در بین خواص و افکارعمومی، حمل بر جنگ روانی دشمن می‌شد و پزشکان آن ادعا را رد می‌کردند... برای اولین‌بار در تاریخ 28 اردیبهشت پزشکان هم به صورت مبهم، وجود اصل سرطان معده را تأیید کردند که این خبر مثل کوهی بر سر ما فرود آمد".
علت اصلی رحلت سید روح‌الله خمینی (ره) «ایست قلبی» اعلام شد؛ بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران در یک‌ماهه آخر حیات به سرطان معده مبتلا شده بود و پس از دومین مرتبه تزریق داروی شیمی درمانی، دچار سکته وسیع قلبی شد و به ملکوت اعلا پیوست. ایشان ساعت 20:22 روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 بعد از چندین روز بستری در بیمارستان قلب تهران، دعوت حق را لبیک گفتند.
تشییع جنازه ایشان با بیش از ده میلیون تشییع کننده که حدود یک ششم کل جمعیت ایران در آن زمان بود؛ در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بزرگترین و شلوغ‌ترین تشییع جنازه تاریخ ثبت شد. در ادامه ویدئویی از لحظات آخر حیات امام خمینی(ره) را مشاهده می کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار