کد خبر: ۶۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
بانك صنعت و معدن با سرمايه گذاري بيش از يك ميليارد يورو 3000 مگاوات برق را به مدار برق سراسري كشور افزوده است و 4000 مگاوات ديگر را در دست اجرا دارد.


به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت و معدن ، اميد كاملي رئيس اداره نظارت بر طرحهاي اين بانك با بيان مطلب فوق افزود : بانك صنعت و معدن به پشتوانه 60 سال تجربه بانكداري توسعه اي ، از نخستين بانكهاي توسعه‌اي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) در طول سالهاي پرفراز و نشيب فعاليتهاي توسعه‌اي كشور همواره پيشگام اقدامات خلاق در حوزه تأمين مالي صنايع كشور بوده است.
كاملي افزود : اين بانك با بهره مندي از نيروي انساني متخصص و متعهد و راهبري مديران استراتژيك در مقاطع مختلف با تحليل دقيق و پيش بيني نيازهاي بنيادي صنعت كشور، برنامه‌هاي راهبردي پنجساله را تدوين كرد و همگام با برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و اسناد راهبردي نظام جمهوري اسلامي مورد تأكيد مقام معظم رهبري از جمله سند چشم انداز بيست ساله بعنوان نقشه راه و همچنين نقشه جامع علمي كشور، سرمايه‌گذاري در بخشهاي زير ساختي صنعت كشور را از ابتداي دولت يازدهم در دستور كار خود قرار داد.
وي بيان داشت : در اين راستا بررسي و تصويب اعطاي تسهيلات به طرحهاي توليد برق (نيروگاهي) از جمله تصميمات راهبردي مديران ارشد و بررسيهاي حرفه‌اي كارشناسان خبره اعتباري بانك بوده است. تأمين مالي نيروگاه گازي آذرخش واقع در شهرستان علي آباد در استان گلستان با ظرفيت توليد برق 916 مگاوات و تسهيلات 209 ميليون يورويي اولين گام در اين راه بود. اين نيروگاه با توان كارشناسان زبده داخلي در شركت مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران (مپنا) به روش BOO (ساخت، تمليك و بهره برداري) با موفقيت در زمان پيش‌بيني شده 36 ماهه به بهره برداري رسيده و وارد شبكه برق سراسري(سنكرون) گرديد.
كاملي گفت : تامين برق واحدهاي صنعتي منطقه بخشي از وظايف توسعه‌اي بانك و تثبيت ولتاژ برق منطقه مذكور از اثرات اجتماعي و درچارچوب مسئوليت اجتماعي بانك بوده است. 
به گفته اين كارشناس بانكي ، دومين گام بانك در زمينه افزايش توان توليد برق بخش صنعت كشور تأمين مالي 210 ميليون يورويي نيروگاه مولد برق يزد با توان توليد 484 مگاوات برق بود. اين نيروگاه سيكل تركيبي(گاز- بخار)، با توان متخصصين داخلي بهره برداري و به مدار برق سراسري پيوست. 
رئيس اداره نظارت بر طرح هاي بانك صنعت و معدن تصريح كرد : ادامه حمايت بانك در تأمين مالي نيروگاههاي سيكل تركيبي با استفاده از حداكثر توان داخلي، موجي از اميد در بين كارشناسان، متخصصين و مديران صنعت برق كشور ايجاد كرد بطوريكه بانك صنعت و معدن را بعنوان مهمترين حامي مالي خود در پروژه هاي متعدد بعدي ديدند و كشور عزيزمان ايران را در زمره انگشت شمار صاحبان تكنولوژي تجهيزات توربين و ژنراتور نيروگاههاي توليد برق(آلمان، آمريكا، فرانسه، ايتاليا) قرار داد. 
وي افزود : تعدد طرحهاي تامين مالي شده بانك صنعت و معدن، متخصصين داخلي را به سمت ارتقاي تكنولوژي توليد بمنظور استفاده از رده‌هاي بالاتر با راندمان بيشتر رهنمون ساخت (F & H CLASS)كه بمعني برگشت سريعتر سرمايه‌گذاري، صرفه‌جويي انرژي و حفظ محيط زيست (GREEN INDUSTRY)ميباشد.
كاملي بيان داشت : نيروگاه شوباد با توان 484 مگاوات در كهنوج استان كرمان با تسهيلات 230 ميليون يورو، نيروگاه سمنگان با توان 492 مگاوات در سيرجان استان كرمان و تسهيلات 200 ميليون يورو، نيروگاههاي ديگري بودند كه در محرومترين مناطق كشور به بهره برداري رسيده و علاوه بر تأمين برق مورد نياز صنايع بزرگ منطقه، استان كرمان را از وارد كننده برق به صادر كننده برق به استانهاي مجاور تبديل كردند. 
وي گفت : نيروگاه بهبهان در استان خوزستان نيز با توجه به نياز مبرم منطقه از جمله واحدهاي بزرگ صنعتي به تأمين انرژي برق، 492 مگاوات برق را با سرمايه گذاري 230 ميليون يورويي بانك صنعت و معدن به شبكه سراسري اضافه كرده تا علاوه بر نقش زيربنايي بانك براي سرمايه‌گذاري و اشتغالزايي، مسئوليت اجتماعي بانك را در قالب افزايش دانش فني نيروي كار منطقه متبلور نمايد.
اميد كاملي بيان داشت : همزمان با احداث نيروگاههاي فوق، سياستهاي دولت در تامين برق با استفاده از نيروگاههاي مقياس كوچك(CHP) با مزيتهاي زيست محيطي، سرمايه‌گذاري كمتر، دسترسي آسان به مصرف‌كنندگان، استقلال از شبكه برق سراسري و ... از ديد كارشناسان و مديران بانك دور نماند تا با تامين مالي 12 طرح(5 طرح درحال تكميل و 7 طرح به بهره‌برداري رسيده جمعا با توليد بيش از 300 مگاوات برق و تسهيلات 100 ميليون يورو) در اين عرصه هم ايفاي نقش نمايد.
وي گفت : بدين ترتيب بانك صنعت و معدن در عظمي سترگ و هدفمند، فراتر از يك بانك تامين‌كننده منابع مالي و در قامت يك بانك توسعه‌اي مسئوليت پذير متكي به راهبرد، 3000 مگاوات برق را به مدار برق سراسري كشور با سرمايه گذاري بيش از يك ميليارد يورو اضافه كرد. 
اما شرايط سخت تحريمهاي ظالمانه بين المللي و مشكلات متعدد اجرا و بهره برداري طرحهاي فوق، بانك را از حركت راهبردي آغاز شده باز نداشته بطوريكه با طرحهاي نيروگاهي مصوب، در حال قرارداد و يا در حال اجرا و تكميلي همچون: نيروگاه غرب مازندران (نوشهر)، نيروگاه قشم، نيروگاه كاشان، بخش بخار نيروگاه اروميه، نيروگاه زنجان، نيروگاه چابهار، بخش بخار نيروگاه رودشور(استان مركزي)، ‌نيروگاه لامرد و نيروگاه تربت حيدريه افزايش 4000 مگاوات ديگر توان توليد برق با تسهيلات قريب به دو ميليارد يورو را در برنامه سه ساله آتي خود قرار داده است كه بمعني دستيابي به هدف تامين مالي اثربخش در سهم 10 درصدي از كل توليد برق كشور در افق 1400 خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: