کد خبر: ۶۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که احراز هویت، یکی از اصول مورد توجه در جهت مبارزه با پولشویی وتامین مالی تروریسم است، بهره گیری از کارت ملی هوشمند را یک گام موثر در بهبود احراز هویت دانست.
گام موثر برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسمبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تفاهم نامه بانک مسکن و سازمان ثبت احوال درباره «بهره برداری از سامانه استعلام الکترونیکی هویت به صورت برخط» با حضور مدیران ارشد دو نهاد منعقد شد. در نشستی در سازمان ثبت احوال کشور، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن و حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور ضمن انعقاد این تفاهم نامه، راهکارهای همکاری دو جانبه را بررسی کردند.
مدیرعامل بانک مسکن در ابتدا با قدردانی از زحمات سازمان ثبت احوال درباره تلاش های صورت گرفته برای هوشمندسازی کارت های ملی، ابراز امیدواری کرد که این عملیات پایه ای، اساسی و ساختاری با همکاری سایر نهادها در سال جاری به سرانجام مطلوب برسد.
او به شکل اختصاری به تاریخچه و عملکرد بانک مسکن اشاره کرد و گفت: بانک مسکن، در سال 1317 فعالیت خود را تحت عنوان بانک رهنی ایران آغاز کرد و تامین مالی مهمترین نیاز خانوار را بر عهده داشته است. این بانک تخصصی-توسعه ای فعالیت اصلی خود را در جهت خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه بنا نهاده است و دهک های 3 تا 7 خانوارها از امکانات و تسهیلات این بانک ریشه دار استفاده می کنند.
رحیمی انارکی با بیان که افراد تسهیلات گیرنده طی زمان 12 تا 20 سال اقساط خود را بازپرداخت می کنند، گفت: در این شرایط بانک مسکن، یکی از مردمی ترین بانک های کشور است. آمارها نیز نشان می دهد که حدود 20 میلیون سپرده گذار در بانک وجود دارند و 5 میلیون تسهیلات گیرنده نیز به شکل فعال وجود دارد. مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که بیش از یک سوم واحدهای مسکونی کشور توسط بانک مسکن تامین مالی شدند، گفت: کل سهام بانک مسکن، در اختیار دولت قرار دارد و جزو منضبط ترین بانک های های کشور محسوب می شود.
رحیمی انارکی با ابراز خشنودی از امضای تفاهم نامه میان بانک مسکن و سازمان ثبت احوال کشور، تاکید کرد: با توجه به این که در عرصه داخلی و بین المللی بحث احراز هویت، یکی از اصول مورد توجه، در جهت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم محسوب می شود، به هر میزان که این احراز هویت، دقیق تر و کامل تر صورت گیرد، در مجموع، فعالیت های میزان پولشویی کاهش خواهد یافت و بحث جعل و سواستفاده به حداقل ممکن یا به صفر خواهد رسید. او افزود: کارت ملی هوشمند تا حد بسیاری می تواند برای بانک مسکن پوشش ها و ایمنی لازم را فراهم سازد و همکاران ما در این بانک، نیز تلاش های زیادی را در حوزه فناوری اطلاعات انجام دادند، تا میزان دسترسی آنلاین به اطلاعات وجود داشته باشد. مدیرعامل بانک مسکن با بیان این موضوع که تلاش این بانک اجرایی کردن اقدامات تفاهم نامه دو جانبه است، ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد افزایش همکاری در بحث تبادل اطلاعات و سایر حوزه ها باشیم.
بانک مسکن، آغازگر بهره برداری از کارت ملی
رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز با تشکر ازهمکاری های صورت گرفته توسط بانک مسکن، گفت: سازمان ثبت احوال کشور نیز از سال 1297 کار خود را شروع کرده است و این سازمان در سال های اخیر، از لحاظ توسعه عملی، جهش قابل توجهی داشته و گام بلندی در تحقق دولت الکترونیک برداشته است. او افزود: کارت ملی هوشمند، یک نمونه از این حرکت است و سازمان ثبت احوال، با تلاش همکاران و پشتوانه و زیرساخت ها این حرکت را عملی کرده است.
حمید درخشان نیا با بیان این که پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اطلاعات 111 میلیون ایرانی از جمله افراد فوت شده را از سال 1297 به شکل الکترونیکی نگهداری می کند، گفت: این پایگاه از لحاظ ارتباط سببی و نسبی افراد و ارتباط کد پستی با شناسه فردی در حال تکمیل است که این اتفاق بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شود. او افزود: لازم است افراد در هر جای کشور که سکونت دارند نشانی خود را به سازمان ثبت احوال اعلام کنند و این نشانی، در تمامی ادارات دولتی پذیرفته می شود، که در صورت تغییر نیز باید از طرف شخص اطلاع رسانی شود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان این که در حال حاضر 120 نهاد و اداره عمومی و خصوصی به پایگاه اطلاعات متصل هستند، گفت: این توانایی وجود دارد که به صورت برخط به حدود 6 هزار استعلام پاسخ داده شود. او با ابراز خشنودی از این که رابطه این سازمان با بانک مسکن، در سطح مطلوبی قرار دارد، گفت: در زمان بهره برداری از کارت هوشمند ملی با بانک مسکن به عنوان نخستین بانک کشور تعامل صورت گرفت و امیدوارم این تعامل نیز ادامه یابد. این مقام مسوول افزود: بانک مسکن آغازگر بهره برداری از کارت ملی هوشمند است و به عنوان یکی از اولین ها در جریان بهره برداری از این سامانه در تاریخ ثبت خواهد شد.
درخشان نیا موضوع تفاهم نامه را بهره برداری از سامانه استعلام الکترونیکی هویت به صورت برخط عنوان کرد و گفت: وجود اطلاعات کافی برای احراز هویت، باعث افزایش سرعت و اطمینان در عملیات بانکی و کاهش هزینه ها خواهد شد و باعث می شود که کمتر نگران جعل شویم. این رویداد جدید در کشور است و سازمان ثبت احوال این آمادگی را دارد که خدمات الکترونیکی را با کیفیت ارائه کند که البته منوط به توسعه زیرساخت ها در سایر سازمان ها است. رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پایان با توجه به سابقه طولانی فعالیت این سازمان و بانک مسکن، ابزار امیدواری کرد که همکاری های دو طرف در آینده توسعه یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: