کد خبر: ۶۷۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
این شبکه متعلق به دو برادر است که سال هاست در کار قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب هستند. شبکه این دو برادر با همکاری کمیته صیانت اتحادیه ناشران و پلیس امنیت شناسایی شده و تا به حال، ۵ انبار غیرقانونی متعلق به آن‌ها توقیف شده است.
دو برادر، سرشاخه شبکه اصلی قاچاق کتاب در ایران
کمیته صیانت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، چندی است که فعال شده و به طور مرتب به جمع‌آوری نسخه‌های قاچاق و بستن انبارهای غیرمجاز کتاب می‌‍‌پردازد. در همین راستا چند انبار غیرقانونی و نسخه‌های زیادی از کتب مسئله دار توقیف شده‌اند.
اما با فعالیت‌های هفته گذشته این کمیته، ضربه‌های سنگینی به یکی از گروه‌های غیرقانونی قاچاق کتاب که ظاهرا شبکه گسترده و وسیعی را در بر می‌گیرد، وارد شده است. این شبکه طبق اطلاعات خبرنگار مهر، متعلق به دو برادر است که سال هاست در کار قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب هستند. شبکه این دو برادر با همکاری کمیته صیانت اتحادیه ناشران و پلیس امنیت شناسایی شده و تا به حال، ۵ انبار غیرقانونی متعلق به آن‌ها توقیف شده است.
طی عملیات‌هایی که هفته گذشته علیه این شبکه انجام شد، چند میلیون جلد کتاب به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان توقیف شد که از نظر موضوعی به چند دسته تقسیم می‌شوند. یکی از حاضران در عملیات توقیف این انبارها که از کتاب‌های توقیف‌شده بازدید کرده می گوید تعداد زیادی از این کتاب‌ها، نسخه‌های قاچاقِ چندعنوانِ پرفروش ناشران بزرگ کشور هستند. توضیح بیشتر آن‌که هرسال تعداد محدودی از عناوین ناشران بزرگ، تبدیل به کتاب‌های پرفروش می‌شوند که این شبکه با چاپ نسخه‌های قاچاق آن‌ها،‌ سود عجیبی می کرده است. گروه دیگری از کتاب‌های توقیف‌شده دربرگیرنده عناوین ضدانقلاب و شامل کتاب‌هایی هستند که حاوی توهین به امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب و به طور کل، آموزه‌های انقلاب اسلامی هستند. کتاب‌هایی که علیه مذهب و دین نوشته شده و یا دیگر عناوینی که وزارت ارشاد اجازه چاپ‌شان را نمی‌دهد از دیگر نسخه‌هایی هستند که در شمارگان بالا در عملیات ضربتی علیه این گروه غیرقانونی کشف و ضبط شده‌اند.
نکته مهم درباره این شبکه غیرقانونی این است که ۸۵۰ دستفروش را تغذیه می‌کرده است.
مدیران این شبکه غیرقانونی پیش از این یک‌بار دستگیر شده بودند. این دستگیری به خاطر چاپ و عرضه نسخه‌های غیرقانونی کتاب «انسان خردمند» بود که نسخه‌اصلی‌اش توسط نشر نو چاپ شده است. اما فرد دستگیرشده با وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شده و هفته گذشته، دو برادر مذکور که مدیران این شبکه هستند با وثیقه ۸۰ میلیون تومان برای هر نفر آزاد شدند. آخرین انبار این شبکه که کمیته صیانت ناشران و پلیس امنیت اقدام به ردگیری و توقیف آن در روز چهارشنبه هفته گذشته کرد،‌ در محله اتابک تهران قرار داشت که حاصل این عملیات استخراج ۵ کامیون کتاب از این انبار بود. اما این دو برادر طبق اطلاعات خبرنگار مهر، حین تخلیه این انبار و به محض اطلاع از در راه بودن نیروهای پلیس،‌ فرار کرده‌اند.
تا به حال حدود ۳۰ تا ۴۰ کامیون و وانت نیسان از کتاب‌های غیرقانونی این شبکه کشف و استخراج شده است. انبار دیگر این شبکه در خیابان امام حسین(ع) و یک انبار دیگر در خیابان جمالزاده بوده است. همچنین این شبکه در پاساژ نادر خیابان انقلاب تهران هم شعبه داشته و فعالیت‌هایش موجب ضرر هنگفت و میلیونی به ناشران نسخه‌های اصلی این کتاب‌های قاچاق بوده است.
نکته جالب دیگر درباره فعالیت این شبکه، همکاری‌اش با چاپخانه‌هایی است که کتاب‌های قاچاق را با کیفیت عالی چاپ کرده‌اند.
نکته دیگر که توسط یکی از حاضران در محل کشف انبار محله اتابک مطرح شد، این است که دستفروش‌های مقابل خیابان انقلاب و دیگر نقاط تهران هنوز هم فعال‌اند و نسخه‌های قاچاق این شبکه را می‌فروشند. این شبکه علاوه بر تغذیه دستفروش‌های تهرانی، به تعداد وسیع، نسخه‌های قاچاق را به شهرستان‌های کشور هم ارسال می‌کرده است.
در حال حاضر، کتاب‌های کشف‌شده از انبارهای این شبکه قاچاق، به انبار اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در شریف‌آباد منتقل شده تا قاضی پرونده درباره‌شان دستور صادر کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار