کد خبر: ۶۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
دلال ها در انتظار افزایش قیمت
در سومین روز هفته، نوسان‌گیران تلاش کردند قیمت دلار را وارد کانال ۱۵ هزار تومانی کنند؛ ولی ساعت ۴بعدازظهر قیمت در همان کانال ۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان داد. حتی تا ساعت ۶ بعدازظهر و پس از اعلام تحریم‌های جدید ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز قیمت به کانال بالاتر نرفت. ولی در مجموع، روز دوشنبه، دلار ۱۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.
بازار دلار و سکه بعد از تحریم به کدام سو می رود؟
در سومین روز هفته، نوسان‌گیران تلاش کردند قیمت دلار را وارد کانال ۱۵ هزار تومانی کنند؛ ولی ساعت ۴بعدازظهر قیمت در همان کانال ۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان داد. حتی تا ساعت ۶ بعدازظهر و پس از اعلام تحریم‌های جدید ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز قیمت به کانال بالاتر نرفت. ولی در مجموع، روز دوشنبه، دلار ۱۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.
این در حالی بود که در ساعات ابتدایی روز قیمت در مقطع کوتاهی حتی کانال ۱۵هزار تومانی را نیز لمس کرده بود. به گفته فعالان، باورهای متناقضی در میان معامله‌گران بازار ارز شکل گرفته است و این موضوع در نوسانات قیمتی دلار نیز نمودار می‌شود. به‌عنوان مثال، برخی فعالان اشاره می‌کنند که در روزهای اخیر نوسانات رفت و برگشتی دلار بیشتر از هفته گذشته شده است که ریشه در برخورد انتظارات متفاومت میان معامله‌گران و عرضه بازارساز دارد. روز دوشنبه نیز بازار ارز شاهد رفت و آمد قیمت‌ها بود. دلار در همان ابتدای روز به سرعت توانست خود را به مرز ۱۵ هزار تومانی برساند. با این حال، با برخورد به این مرز قیمت به سرعت کاهشی شد و در نهایت تا محدوده قیمتی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. این افت در حالی ثبت شد که در ابتدای روز بسیاری از نوسان‌گیران این تصور را برجسته می‌کردند که دلار به‌راحتی تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بالا خواهد رفت.
به گفته فعالان، در بازار ارز کنونی، گروهی از معامله‌گران باور دارند با توجه به آغاز تحریم‌های آمریکا و افزایش فشارهای اقتصادی، قیمت دلار در ماه‌های آتی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت؛ از نظر آنها، در شرایط فعلی بازارساز به‌دلیل شروع دور دوم تحریم‌ها، عرضه خود را افزایش داده است تا از لحاظ انتظاری مانع از تغییر شدید قیمت‌ها شود؛ چراکه تغییر قیمت‌ها از نظر آنها می‌تواند منجر به ورود تقاضای انتظاری جدید به بازار شود. این عده باور دارند، در این شرایط موقعیت برای خرید مناسب است؛ چراکه با کاهش عرضه، قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.
با این حال، در مقابل این گروه معامله‌گرانی وجود دارند که معتقدند بازار از این پس دلیل خاصی برای رشد بیشتر ندارد و با ادامه عرضه بازارساز و کاهش نوسانات، نزول قیمت به سطوح پایین‌تر نیز دور از دسترس نیست. از نظر این عده، اگر معامله‌گری در شرایط فعلی دلار خود را بالای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند، سود خوبی را به دست خواهد آورد؛ چراکه در آینده فرصت خرید در قیمت‌های پایین‌تری نیز وجود خواهد داشت. به باور این عده، بازار از لحاظ روانی اثر تحریم‌ها را پیش‌خور کرده است و در ماه‌های آتی ظرفیت بیشتری برای رشد نخواهد داشت. به باور آنها، رشد قبلی قیمت دلار نیز بیشتر ناشی از آن بود که بازارساز در معاملات بازار آزاد مداخله نمی‌کرد؛ ولی در شرایط کنونی بازارساز بار دیگر با عرضه ارز مسیرهای نوسانی بازار را مسدود کرده است.
روز دوشنبه نوسان‌گیران سعی داشتند در ابتدای روز دوشنبه قیمت دلار را وارد کانال ۱۵ هزار تومانی کنند. با این حال، به عقیده برخی بازیگران ارزی عرضه ۳ صرافی بانکی درخیابان فردوسی موجب شد کم‌کم سمت عرضه تقویت شود و نوسان‌گیران از بازار عقب‌نشینی کنند. به گفته یکی از بازیگران بازار، روز دوشنبه صرافی ملی و ملت به هر فرد با کارت ملی ۵۰۰ دلار را با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌کردند. صرافی گردشگری نیز در مرکز تجارت جهانی، دلار را با همین قیمت عرضه می‌کرد. این در حالی بود که ظهر روز دوشنبه قیمت در بازار آزاد ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود. به این ترتیب، فاصله عرضه بازارساز با معامله‌گران بازار آزاد چنان نبود که زمینه ساز ورود تقاضای کاذب به بازار شود و همین موضوع باعث شد که عرضه ارز اثرگذارتر باشد.
روز دوشنبه قیمت سکه نیز در ابتدای روز در جاده صعودی قرار گرفت؛ ولی در ادامه روز به سطحی نزدیک شد که روز یکشنبه در آن کار خود را پایان داده بود. در سومین روز هفته، سکه در ساعات ابتدایی بازار تا کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رشد کرد؛ ولی حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قرار گرفت که تنها ۲۰ هزار تومان با نرخ روز یکشنبه فاصله داشت.


برچسب ها: دلار ، قیمت ارز ، صرافی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار