کد خبر: ۶۸۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
با تعلیق دشمنی‌ تعرفه‌ای آمریکا و چین اتفاق افتاد؛
قیمت‌های نفت در شروع معاملات روز دوشنبه، پس از توافق چین و آمریکا برای کنار گذاشتن ۹۰روزه تعرفه‌ بر کالاهای یکدیگر و در آستانه اجلاس اوپک که انتظار می‌رود با کاهش تولید همراه باشد، جهش کرد.
جهش 5 درصدی قیمت نفت
قیمت‌های نفت در شروع معاملات روز دوشنبه، پس از توافق چین و آمریکا برای کنار گذاشتن ۹۰روزه تعرفه‌ بر کالاهای یکدیگر و در آستانه اجلاس اوپک که انتظار می‌رود با کاهش تولید همراه باشد، جهش کرد.
به گزارش رویترز، روز دوشنبه قیمت‌های نفت، پس از توافق چین و آمریکا برای کنار گذاشتن ۹۰ روزه تعرفه‌ها بر کالاهای یکدیگر و در آستانه اجلاس اوپک که انتظار می‌رود با کاهش تولید همراه باشد، جهش کرد.
تا ساعت ۷:۱۹ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲.۸۵ دلار یا ۵.۶ درصد جهش کرد و به ۵۳.۷۸ دلار رسید.
قیمت نفت آمریکا همچنین با خبر کاهش تولید نفت استان آلبرتا در کانادا به منظور مقابله با ایجاد نفت مازاد که باعث افزایش ذخایر انبارها شده است، تقویت شد. بیشتر نفت آلبرتا به آمریکا صادر می‌شود.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۸۶ دلار یا ۴.۸ درصد جهش کرد و به ۶۲.۳۲ دلار رسید.
چین و آمریکا در دیدار آخر هفته خود در آرژانتین، در حاشیه اجلاس سران کشورهای جی‌۲۰، توافق کردند که حداقل به مدت ۹۰ روز تعرفه جدیدی بر یکدیگر وضع نکنند و در همین حال مذاکراتی را برای حل اختلافاتشان برگزار کنند.
جنگ تجاری بین دو قدرت اقتصادی برتر جهان، سنگینی زیادی بر تجارت جهانی وارد کرد و باعث به وجود آمدن نگرانی از کند شدن اقتصاد جهان شد.
نفت خام هرگز در لیست صدها کالایی که دو طرف بر آنها تعرفه واردات وضع کردند، وجود نداشت، اما تاجران می‌گویند حال‌وهوای مثبت به وجود آمده از این توافق تجاری، بازارهای نفت را هم بالا برده است.
مورگان استنلی هم اعلام کرد به علت این مذاکرات جدید شاهد افزایش اندکی در چشم‌انداز رشد ۲۰۱۹ خواهیم بود.
اما در پیش روی بازارهای نفت، اجلاس ۶ دسامبر اوپک و غیر اوپک قرار دارد که انتظار می‌رود در آن، تولیدکنندگان توافق کنند برای از بین بردن شرایط اشباع در عرضه، که باعث سقوط ۳۰ درصدی قیمت‌ها از اکتبر تا کنون شده است، تولید خود را کاهش دهند.
هنوز هیچ بیانیه رسمی‌ در مورد میزان کاهش تولید اعلام نشده است اما بیشتر تحلیل‌گران معتقدند که بین ۱ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز، از تولید ماه اکتبر اوپک کاسته خواهد شد.
در همین تولید نفت خام آمریکا در سطح رکوردی بیش از ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز قرار دارد و با توجه به این‌که فعالیت حفاران همچنان در سطح بالایی قرار دارد، انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹، تولید نفت آمریکا، بیش از این هم افزایش یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار