کد خبر: ۶۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این نشست با هدف «هم­اندیشی مشترک دولت و مجلس برای تقویت و بهبود نظام تامین مالی مسکن» برگزار شد.

در اولین حضور وزیر جدید راه و شهرسازی در جمع مدیران بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی در ابتدا گزارشی از عملکرد گذشته و حال حاضر بانک مسکن خطاب به حاضران در جلسه ارایه کرد و در طول نشست، نمایندگان مجلس راهکارهای قابل اجرا برای سه موضوع «تامین منابع ساخت مسکن اجتماعی»، «تقویت قدرت خرید زوج ­های جوان فاقد مسکن» و «کنترل سوداگری و سفته­ بازی در بازار ملک» را پیشنهاد کردند و بحث و بررسی گذاشتند.

این نشست با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، معاونین حوزه مسکن وزارتخانه و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در کنار هیات رییسه و سایر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن و همه مدیران امور و تعدادی از روسای ادارات مرکزی بانک مسکن نیز میزبان این نشست بودند.

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در ابتدای نشست با بیان اینکه بانک مسکن در آستانه هشتادمین سالگرد تاسیس خود قرار دارد،‌ به کارنامه موفق این بانک در اواخر دهه 60 و طول دهه 70 در حوزه تامین مالی خریداران مسکن اشاره کرد و گفت: صندوق پس ­انداز مسکن از سال 69 در بانک مسکن تاسیس شد و در طول فعالیت این صندوق با استقبالی که مردم از سپرده­ گذاری در آن نشان دادند، در مقطعی از زمان 3 میلیون سپرده­ گذار در صندوق پس­ انداز مسکن جذب شدند و 60 تا 70 درصد از منابع بانک را این صندوق به خود اختصاص داده بود به گونه­ ای که بیش از 3میلیون خانوار تا کنون در سراسر کشور به کمک تسهیلات صندوق پس ­انداز مسکن خانه ­دار شدند.

مدیر عامل بانک مسکن سپس به اجرای طرح مسکن مهر و حجم سنگین مسوولیت تامین مالی این طرح که در اواسط دهه 80 به بانک مسکن محول شد اشاره کرد و گفت: این طرح در فعالیت­ های عادی بانک مسکن گسست جدی ایجاد کرد و حجم سنگین مسوولیت تامین مالی این طرح، سایر فعالیت­های توسعه­ ای بانک مسکن را تحت تاثیر قرار داد. رحیمی انارکی با بیان اینکه بانک مسکن برای ساخت 2 میلیون و 370 هزار واحد مسکونی مهر تسهیلات پرداخت کرده است گفت: از سال 84 تا 92 به دلیل آنکه همه توان بانک مسکن صرف تامین مالی طرح مسکن مهر شد، هیچ افزایشی در سقف انواع تسهیلات صورت نگرفت و عمده فعالیت­های بانک به تامین مالی مسکن مهر منحصر شد.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: تا الان، پرونده مربوط به یک میلیون و 930 هزار واحد مسکونی مهر تعیین تکلیف شده اما ساخت 460 هزار واحد از این طرح باقی مانده به این معنا که از نظر بانک مسکن، پرونده مالی آنها هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است بنابراین لازم است برای این موضوع تدبیر اساسی در دولت و مجلس صورت بگیرد.

مدیر عامل بانک مسکن خطاب به وزیر راه و شهرسازی و همچنین هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر در نشست بانک مسکن گفت: این بانک از سال 92 تا کنون موفق شد با طراحی سبدی از انواع تسهیلات ساخت و خرید مسکن،‌ سقف تسهیلات را تا 8 برابر افزایش دهد و در عین حال، ارزان ترین تسهیلات در شبکه بانکی را به متقاضیان مسکن ارایه کند.رحیمی انارکی همچنین راه ­اندازی صندوق­های زمین و ساختمان، ایجاد شرکت تامین سرمایه مسکن و سایر ابزارها و نهادهای نوین تامین مالی مسکن را ریل­ گذاری جدید بانک مسکن طی سال­های گذشته از دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد.

وی افزود: گروه هدف بانک مسکن برای تامین مالی، اقشار متوسط و کم­ درآمد هستند و محصولات بانک مسکن متناسب با شرایط اقتصادی این گروه، تعریف و عرضه می­شود.

مدیر عامل بانک مسکن سپس از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواست با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، رکود حاکم بر بخش مسکن و تعهدات بانک در برابر تسهیلاتی که باید به این بخش ارایه کند، سیاست­ ها و برنامه­ های موثر برای افزایش توان مالی بانک مسکن را به تصویب برسانند.

رحیمی انارکی در این باره تصریح کرد: بانک مسکن بلندمدت­ ترین تسهیلات را در بین سایر بانک­ها پرداخت می­ کند که شامل تسهیلات خرید مسکن با طول بازپرداخت 12 تا 20سال است. از طرفی بانک مسکن طی سال گذشته موفق شد قیمت تمام شده منابع خود را 4 درصد کاهش دهد و در این مسیر وارد رقابت مخرب با برخی بانک­ ها در پرداخت نرخ سود بالا به سپرده­ های بانکی نشد. این در حالی است که ارزان ترین تسهیلات بانکی در حال حاضر توسط بانک مسکن و از طریق صندوق پس ­انداز مسکن یکم ارایه می­ شود. این موارد نشان می­ دهد بانک مسکن برای ادامه ایفای نقش محوری و کارآمد در نظام تامین مالی مسکن، نیازمند نقدینگی بیشتر است.
برچسب ها: بانک مسکن ، مسکن ، مسکن مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: