کد خبر: ۶۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران اعلام کرد: با ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر قیمت ۲ هزار تومانی شیرخام از امروز (یکشنبه) بهای شیر و فرآورده های لبنی ۹ درصد کاهش می یابد.
از امروز منتظر کاهش قیمت لبنیات باشید
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران اعلام کرد: با ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر قیمت ۲ هزار تومانی شیرخام از امروز (یکشنبه) بهای شیر و فرآورده های لبنی ۹ درصد کاهش می یابد.
«رضا باکری» افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت خرید شیرخام درب دامداری ها هر کیلوگرم ۲۰۰۰ تومان تعیین شد، که با ابلاغ آن به تمامی واحدهای دامداری و کارخانجات لبنی توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین انجمن صنایع لبنی ایران، همه ملزم به اجرا و رعایت آن هستند.
وی گفت: با توجه به قیمت هایی که انجمن صنایع لبنی پیشنهاد داده بود به طور تقریبی کالاهای اساسی گروه یک با کاهش ۶، ۷، ۹ و ۱۱ درصدی مواجه می شوند.
وی تصریح کرد: طبق این مصوبه از امروز قیمت هر بطری شیر کم چرب ۴۱۰۰ تومان، شیر نیم چرب ۴۲۰۰ تومان، شیر پرچرب ۴۴۵۰ تومان، شیرکامل ۴۵۰۰ تومان، هر بسته شیر نایلونی ۲۶۰۰ تومان، ماست دبه ای کم چرب ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان، ماست دبه ای پرچرب ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، ماست ۹۰۰ گرمی کرم چرب ۴۳۵۰ تومان، ماست ۹۰۰ گرمی پرچرب ۴۷۵۰ تومان و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی ۶۹۰۰ تومان است.
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: تمامی واحدهای دامداری و کارخانجات لبنی سراسر کشور از امروز ملزم به رعایت مصوبه ستاد تنظیم بازار هستند تا شیر و فرآورده های لبنی با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.
وی اضافه کرد: با ابلاغ این مصوبه از امروز - یکشنبه - قیمت های جدید روی محصولات تولیدی جدید درج و به بازار¬ عرضه می شود اما برای محصولاتی که پیش از این مصوبه درج قیمت و به بازار عرضه شده، فرصتی داده شده تا با قیمت های پیشین فروخته شود.
باکری اظهار داشت: دولت برای حمایت از دامداران همچنان قرار است نهاده های دامی مورد نیاز را با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیارشان قرار دهد بنابراین از واحدهای دامی انتظار می رود هر کیلوگرم شیر خام را طبق قیمت مصوب ۲۰۰۰ تومان در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه تغییر قیمت های جدید شامل تمامی فراورده های لبنی بجز کره حیوانی می شود، افزود: قیمت کره به دلیل حضور در گروه کالایی یک و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ثابت بوده و در این مدت تغییر قیمتی نداشته است.
 در پی درخواست های مکرر دامداران برای افزایش قیمت شیر خام پس از گذشت بیش از چهار سال و با توجه به افزایش نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید، در مرداد ماه امسال کارگروه تنظیم بازار قیمت پایه هر کیلوگرم از این محصول را ۱۵۷۰ تومان مصوب کرد که این رقم کمتر از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران مرکزی ایران بود.
اما این مصوبه توسط دامداران و کارخانجات لبنی رعایت نشد و هر کیلوگرم شیرخام توسط دامداران با بیش از ۲۲۰۰ تومان فروخته شد که افزایش افسار گسیخته بهای فراورده های لبنی را به دنبال داشت و در نهایت ستاد تنظیم بازار بار دیگر با بررسی مجدد قیمت شیرخام و فراورده های لبنی، بهای هر کیلوگرم شیر خام را ۲ هزار تومان تعیین کرد.


برچسب ها: لبنیات ، قیمت لبنیات ، شیر
نام:
ایمیل:
* نظر: