کد خبر: ۶۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
دلار به کانال ۹۰۰۰ تومان بازگشت
دلار بالاخره بعد از مدتها روند افزایشی در یکی دو هفته گذشته در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته و هر روز افتی معنی دار را تجربه می کند. این روند کاهش در دو روز گذشته بیش ار پیش به چشم می آید به گونه ای که در طی دو روز هزار تومان از قیمت هر دلار کاسته شده است.
ریزش چشمگیر قیمت دلار در بازار
دلار بالاخره بعد از مدتها روند افزایشی در یکی دو هفته گذشته در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته و هر روز افتی معنی دار را تجربه می کند. این روند کاهش در دو روز گذشته بیش ار پیش به چشم می آید به گونه ای که در طی دو روز هزار تومان از قیمت هر دلار کاسته شده است.
روز گذشته دلار افتی چشمگیر و 650 تومانی داشت و صبح امروز هم این روند ادامه یافت. امروز علی‌رغم اینکه صرافی‌های بانکی معاملات صبح خود را با نرخ ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومانی برای خرید آغاز کردند، اما اندکی پس از شروع معاملات، نرخ اکنون وارد کانال ۹۰۰۰ تومانی شد.
اکنون بررسی‌های میدانی از بازار ارز تهران حکایت از ریزش نرخ دلار در ساعات ابتدایی معاملات امروز (چهارشنبه ۲۱ آذرماه) دارد به نحوی که نرخ اکنون به ۹۹۰۰ تومان رسیده است.
در ساعات ابتدایی معاملات امروز بازار ارز، تابلوی صرافی‌های بانکی نرخ ۱۰ هزار و ۵۰ تومانی برای خرید و ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان برای فروش را نشان می‌داد که هم‌اکنون در برخی صرافی‌ها، نرخ به کانال ۹۰۰۰ تومان وارد شده و هر دلار آمریکا ۹۹۰۰ تومان معامله می‌شود.
دیروز نیز قیمت دلار در صرافی‌های غیربانکی پایین‌تر از صرافی‌های بانکی بود اما هر دو در کانال ۱۰ هزار تومانی معامله می‌شدند.
روز سه شنبه  قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید که ۶۵۰ تومان کمتر از قیمت آن در همین مقطع زمانی روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، دیروز در مقاطعی از روز دلار در میان دلالان با ارقامی مانند ۱۰ هزار و ۱۷۰ و ۱۰ هزار و ۱۵۰ تومان نیز معامله شد.
روند قیمت‌ها در روز گذشته از دو جهت جالب توجه بود؛ یکی آنکه بازار همچنان حرکت در مسیر نزولی را ادامه داد، حال آنکه در ۶ ماه ابتدایی سال عمدتا روند افزایشی داشت.
دومین حرکت معکوس بازار که منحصربه‌فرد بود، افت شدید قیمت دلار در کف بازار نسبت به قیمت صرافی‌های منتخب بود. به گفته بیشتر بازیگران بازار، در بیشتر مقاطع روز قیمت صرافی‌های منتخب بالاتر از نرخ دلار در کف بازار بود. در واقع روز سه‌شنبه اشتیاق دلالان چنان بیشتر از عرضه‌کنندگان رسمی بازار بود که قیمت دلار در کف بازار شدت افت بیشتری را تجربه می‌کرد. به باور برخی فعالان، این اتفاق یک دلیل عمده داشت که کمبود تقاضا در بازار عنوان شده است.
از نظر این دسته وقتی تقاضایی در بازار وجود ندارد، نوسان‌گیران فرصت کسب سود از بالا رفتن قیمت‌ها را از دست می‌دهند؛ در این شرایط تنها یک راه برای کسب سود برای نوسان‌گیران وجود دارد و آن کاهشی کردن قیمت‌هاست. در این شرایط این دسته سعی می‌کنند قیمت دلار را تا کف معینی پایین بیاورند و با افزایش خریدها در آن نقطه و ورود تقاضای جدید به بازار قیمت‌ها را به سطوح بالاتر ببرند.
با این حال، آنچه جالب بود، عدم‌حضور تقاضای جدی برای خرید دلار در نزدیکی مرز ۱۰ هزار تومانی بود و به نظر می رسد خریداران منتظر کاهش بیتر قیمت ها در بازار هستند.
در همین رابطه حسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش نرخ ارز تأکید می کند: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی از ارکان اصلی تغییر رتبه مالی ایران در منطقه و حتی در جهان است، بنابراین این تصمیمات منجر به کاهش نرخ ارز و رسیدن آن به شرایط فعلی است، هرچند معتقدیم قیمت واقعی ارز در حال حاضر رقمی پایین‌تر از ۷ تا ۸ هزار تومان است.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار