کد خبر: ۶۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
رییس اداره کل نقدینگی و خزانه داری بانک مسکن مطرح کرد؛
رییس اداره کل نقدینگی و خزانه داری بانک مسکن پیش نیاز استفاده از خدمات بازار سرمایه را ثبت نام در سامانه «سجام» معرفی کرد.
ضرورت ثبت نام در «سجام» برای فعالیت های بورسی

محسن کریمی، رییس اداره کل نقدینگی و خزانه داری بانک مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا درباره علت فعالیت سامانه سجام گفت: در حقیقت این سامانه برای فعالان بازار سرمایه، بستری را فرآهم کرده است که اطلاعات افراد فعال در آن ثبت خواهد شد، در حقیقت این سامانه، یک پایگاه داده کامل برای شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه است که مشتریان باید اطلاعات آن را کامل کنند و هدف سازمان بورس از ایجاد این پایگاه، شفاف سازی معاملات و جلوگیری از پولشویی است. او افزود: این فرآیند در دو مرحله صورت می گیرد، فاز نخست شناسایی مشتریان است. در فاز دوم، برای تایید مشتریان باید به دفاتر پیشخوان دولت یا پلیس به علاوه 10 مراجعه کنند، که البته فاز دوم آن عملیاتی نشده است.
وی در خصوص ضرورت ورود به این سامانه توضیح داد: در برخی از خدمات مانند اوراق حق تقدم و صندوق های بورسی که مشتریان بانک مسکن نیاز به استفاده از کد بورسی دارند، لازم است که اطلاعات خود را هرچه سریعتر وارد سامانه سجام کرده و شماره حساب بانک مسکن را ثبت کنند. در حقیقت مشتری های بانک مسکن که از حساب سپرده ممتاز و صندوق های آباد استفاده می کنند برای خرید و فروش اوراق امتیاز تسهیلات (تسه) و واحدهای صندوق سرمایه گذاری آباد باید در این سامانه ثبت نام کنند، زیرا که خدمات ارایه شده در آنها مستقیما به نرم افزارهای بورسی متصل است.
رییس اداره کل نقدینگی و خزانه داری بانک مسکن در خصوص نحوه همکاری این بانک برای معرفی این سامانه به مشتریان گفت: زمانی که استفاده از این سامانه به طور رسمی ابلاغ شد، طی بخشنامه ای به همکاران در شعب اطلاع رسانی شد، تا زمینه ثبت نام مشتریان فرآهم شود و در آینده مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد، براساس اعلام شرکت سپرده گذاری وجوه، فعالان بازار سرمایه تا 4 دی ماه سال جاری فرصت دارند تا در این سامانه ثبت نام اولیه خود را انجام دهند. مشتریان نیز می توانند با مراجعه به شعب، راهنمایی های لازم را در این خصوص کسب کنند.
کریمی با بیان این موضوع که هدف گذاری اولیه بانک مسکن، ثبت نام گروهی مشتریان در سامانه سجام بود توضیح داد: با توجه به نیازداشتن به اطلاعات فردی برای تکمیل ثبت نام و پرداخت وجه از سوی اشخاص، این امکان برای بانک مسکن میسر نشد.
رییس اداره کل نقدینگی و خزانه داری بانک مسکن در پایان ابراز امیدواری کرد که مشتریان با معرفی حساب بانک مسکن در سامانه سجام بتوانند از خدمات این بانک در بازار سرمایه بهره مند شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: