کد خبر: ۷۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
هادي محمدآبادي
فعال استارتاپ

مساله کارآموزي همه جاي دنيا به عنوان يکي از راه‌هايي شناخته مي‌شود که کارجويان مي‌توانند در يک محيط واقعي، آموخته‌هاي دانشگاهي خود را زير نظر مربيان و منتورها به کار ببندند، با محيط‌هاي کاري آشنا شوند، آموزش‌هاي عملياتي ببيند و تا حدي تجربه کسب کنند. به تعبير ساده‌تر کارآموزي فرصتي است براي اينکه فرد يک قدم به بازار کار نزديک‌تر شود و تا حدي طعم کار کردن در يک سازمان را بچشد اکثر دوره‌هاي کارآموزي کوتاه مدت (يک الي دو ماهه) بدون حقوق هستند و معمولاً صرفا هزينه‌هاي جزئي مثل حق ناهار و يا اياب و ذهاب به کارآموز پرداخت مي‌شود. همين موضوع باعث شده است که طيف وسيعي از کارآموزان، کارفرمايان را متهم کنند که منظورشان از کارآموزي صرفا بيگاري کشيدن از افراد است و خبري از آموزش در حين کارآموزي و استخدام در انتهاي دوره نيست. آنها مي‌گويند سازمان‌ها صرفا اين عنوان را دست آويزي کرده‌اند براي اينکه کارهاي روتين و رزومره خود را به کسي بدهند که حاضر است بدون دريافت هيچ حقوقي آن را انجام دهد. متاسفانه آن چيزي که باعث شده اين ديد غلط در کارجويان بوجود آيد، رفتار غير حرفه‌اي برخي از کارفرمايان بوده است که بدون درک درست فرايند کارآموزي و بدون آنکه دقيقا بدانند دنبال چه چيزي هستند و صرفا با داشتن نگاه « سنگ مفت، گنجشک مفت» کارآموز جذب مي‌کنند تا شايد از بين ده‌ها نفر بتوانند يک نفر را جذب کنند و گمان مي‌کنند اگر هم نشد چيزي را از دست نداده‌اند، چون نه تنها هزينه‌اي نکرده‌اند بلکه حداقل يک سري از کارهاي اصطلاحا گِل خود را به کارآموزي سپرده‌اند که از روي ناچاري سراغ آنها آمده است. در حالي که سخت در اشتباهند چرا که چوب حراج به برند کارفرمايي و اعتبار خود زده‌اند. اما اين نگاه کامل نيست و بايد روي ديگر سکه را هم ديد. در کنار اين سازمان‌ها، سازمان‌هايي هم وجود دارند که بسيار حرفه‌اي هستند و براي تعريف دوره‌هاي کارآموزي استراتژي مشخصي دارند. اين گونه سازمان‌ها دقيقا تعريف مي‌کنند که هدفشان از جذب کارآموز چه چيزي است: اقدامي‌در راستاي مسئوليت اجتماعي، ارتقاي برند کارفرمايي، استخدام نفرات برتر و يا ترکيبي از همه اينها و سپس متناسب با اهدافشان، دوره کارآموزي را طراحي مي‌کنند. متناسب با اهداف دوره براي جذب کارآموزان برنامه ريزي مي‌کنند. ساعت‌ها مصاحبه و گزينش انجام مي‌دهند تا فقط مشخص کنند که چه نفراتي بايد وارد اين دوره کارآموزي شوند.
سخني با کارآموزان؛
مي‌دانم که شرايط بازار کار امروز چقدر سخت است و مي‌دانم که دوست داريد به هر قيمتي شده راهي براي استخدام شدن پيدا کنيد ولي دقت کنيد که کجا قدم مي‌گذاريد و وارد چه سازماني مي‌شويد.
اگر قرار است به عنوان کارآموز در شرکتي مشغول شويد، اين حق شماست که بدانيد واقعا هدف شرکت از جذب کارآموز چيست؟ آيا دوره کارآموزي با آموزش مدون و تعريف شده‌اي همراه است يا خير؟ آيا منتور و مربي وجود دارد که در طول فرايند در کنار شما باشد؟ در طول اين دوره قرار است شما چه مواردي را فرا بگيريد و چه کارهايي را انجام دهيد؟ چطور عملکرد شما سنجيده خواهد شد؟
پاسخ به اين سوالات به شما کمک مي‌کند تا تشخيص دهيد که آيا با يک فرصت يادگيري روبرو هستيد يا قرار است صرفا از شما بيگاري کشيده شود


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار