کد خبر: ۷۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
ضعیف شدن سرمایه‌های اجتماعی از خطرات طولاني شدن بحران هاي اقتصادي است. در شرايط نامناسب اقتصادي ديد وبازديدها کم مي‌شود؛ مردم کم‌تر براي هم هديه مي‌خرند و از مهماني‌هاي غيرضروري پرهيز مي‌کنند. از طرفي وضعيت بد اقتصادي و بازار راکد مي‌تواند اعصاب مردم را ضعيف‌تر كند و به خشونت و بي‌حوصلگي در سطحي گسترده دامن بزند. رقابت براي كالاهاي رايگان و عمومي يا كالاهاي ارزان‌قيمت و يارانه‌اي از ديگر ويژگي‌هاي اين دوران است.
طرح «همیاران مهر» صف انتظار نیازمندان تسهيلات را دور مي زند
کمک به دیگران برای تامین مایحتاج ضروري آنان و تلاش براي برون رفت اقشار ضعيف از بحران هاي اقتصادي، مي‌تواند باعث تقويت روحيه همدلي و جلب اعتماد اجتماعي شود.
بررسی‌های علمی نشان داده است که کار خیر، شرکت در فعاليت‌هاي داوطلبانه و بخشندگي باعث افزايش نشاط و بهبود روحيه فردي مي‌شود. اين درست همان چيزي است که يك جامعه به آن نياز دارد.
طبیعی است که با کمک یک یا دو نفر نمي‌شود مشكلات اقتصادي در ابعاد ملي را ريشه‌كن كرد؛ از اين رو به احياي فرهنگ همدلي و مودت در ابعاد ملي نياز داريم. فرهنگي كه رگ‌وريشه‌هاي آن هنوز در دل مردم وجود دارد. براي اين منظور لازم است كه حجم كمك ها آن‌قدر زياد باشد تا در سرعت گردش پول تغييري محسوس ايجاد كند.
از طرف دیگر، وقتی این کمک ها به صورت صدقه یا انفاق در جامعه ارائه شود، با يک بار مصرف از بين خواهد رفت و فردي که از اين پول براي رفع نيازهاي خود استفاده كرده است، شانس ديگري براي تامين مالي بعدي به منظور تهيه ساير نيازمندي هاي خود ندارد. بر اين اساس، پول هايي كه به شكل صدقه و انفاق جمع آوري مي شود تنها يك بار مي تواند مشكلات مالي فرد نيازمند را رفع كند و در نتيجه اثرات آن كوتاه مدت خواهد بود و پس از گذشت زمان كمي مجددا مشكلات عديده مالي رجوع خواهند كرد.
همچنین معمولا حجم پول های جذب و تجمیع شده، پاسخ نیازهاي خيل زيادي از نيازمندان را نخواهد داد و علاوه بر عمال محدوديت هايي در توزيع کمک هاي نقدي خيرين، صف هاي طولاني براي پاسخگويي به تقاضاهاي اين قشر از جامعه به وجود خواهد آمد که نيازمند مديريت است.
برای پاسخگویی به این نيازها و تقويت توان مالي براي پوشش تقاضاهاي موجود، آن هم به شکل مطلوب، بايد راهکارهايي را در نظر گرفت تا علاوه بر تقويت نقدينگي، سرعت گردش آن نيز بالا برود، تا از اين طريق هم به نياز افراد بيشتري پاسخ مناسب داده شود و هم اصل پول براي پوشش نيازهاي جديد و يا پرداخت به نيازمندان جديد باز گردد.
در این راستا، بانک قـرض الحسنه مهـر ایـران به منظور توسعه وگسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و همسو با نیات خیرخواهانه هموطنان عزيز، اقدام به تأمين مالي جمعي، به منظور حمايت از نيازمندان تحت عنوان "طرح همياران مهر" نموده است.
طرحی که در دل خود، نوع‌دوستی و حرکتی به سمت آینده‌سازي دارد؛ روحيه‌اي که شايد امروز بيش از گذشته نيازمند ترويج آن هستيم. در اين طرح، متقاضيان مبلغ مورد نظر خـود را در قـالب عقــد صــلح و به صــورت بلاعــوض در حســابي تعريـف شده، نـزد بانــک قرض الحسنه مهر ايران واريز مي‌كنند. بانك نيز متعهد مي شود مبالغ اهدا شده از سوي خيرين را، به پرداخت تسهيلات به اقشار نيازمند جامعه در زمينه‌هاي اشتغال، تأمين معيشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان، تحصيل و همچنين بازسازي و توسعه‌ي روستاها و مناطق محروم و ... تخصيص دهد. كارمزد وام ها در طرح همياران مهر بين صفر تا ۲ در صد مي باشد.
این طرح می تواند به خارج شدن نیازمندان واقعی از صف انتظار براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه کمک کند و با پوشش تعداد بيشتري از افراد واجد شرايط اين صف را کوتاه تر كند. از طرف ديگر، اصل پول نيز براي اعطاي مجدد تسهيلات به متقاضيان جديد و يا پرداخت تسهيلات به منظور تامين ساير نيازمندي هاي اين افراد به چرخه اوليه باز مي گردد.
تصور کنید، فردی خدایی ناکرده يکي از عزيزانش در بيمارستان به سر مي برد و براي انجام يک عمل پر هزينه بستري مي باشد. خانواده او با تلاش هاي بسياري بخشي از اين هزينه را تامين كرده اند و براي تهيه مابقي هزينه ها نيازمند دريافت وام هستند؛ اما براي دريافت وام با توجه به تقاضاي بالا براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه بايد در صف متقاضيان قرار بگيرند. اين در حالي است كه بيمار نيازمند عمل فوري مي باشد و نبايد درنگ كرد.
طرح «همیاران مهر» بانک قرض الحسنه مهرایران با کمک و مشارکت خیرین موجب شده است تا اين دسته از نيازمندان از صف انتظار خارج شوند و بدون نوبت بتوانند تسهيلات قرض الحسنه آن هم با كارمزد صفر تا ۲ درصد دريافت كنند.
کمک به توسعه مناطق محروم از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، کمک به رشد شاخص‌های بهداشت، درمان، آموزش و ... در سراسر كشور، ارتقای فرهنگ نوع‌دوستي و قرض الحسنه، فرهنگ سازيِ خير ابدي و در گردش براي نيازمندان، هدفمندسازي كمك‌هاي خيرين به منظور تبديل كمك هاي موقت و كوتاه مدت به كمك هاي دائمي و در گردش، از جمله اهداف «طرح همياران مهر» بانك قرض الحسنه مهرايران است.
این طرح هم برای اهداکنندگان و هم برای دریافت‌کنندگان وام مزايايي مانند بهره مندي از اجر معنوي، کاهش ناهنجاري‌هاي اجتماعي، تسريع در روند کاهش فاصله‌ي طبقاتي، تقويت حس نوع‌دوستي و... دارد. شما با مشاركت در طرحي خيرخواهانه، "هميار مهر" خواهيد بود و به گسترش مهرباني در جامعه كمك خواهيد كرد.
بانک قرض الحسنه مهر ایران در طرح "همیاران مهر" با همراهی شما، برای بانوان سرپرست خانوار تسهيلات فراهم مي‌کند، به اشتغال زندانيان جرائم غيرعمد کمک مي‎كند و در بهداشت و درمان نيازمندان مشاركت خواهد نمود.
برای همراهی با این طرح، می‌توانيد از صفحه همياران مهر در وب سايت بانک استفاده کنيد و يا به يکي از ۵۳۰ شعبه بانک در سراسر كشور مراجعه و مبالغ مد نظر خود را واريز كنيد.

نام:
ایمیل:
* نظر: