کد خبر: ۷۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
وزیر امور خارجه دانمارک مدعی شده اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ایران به‌دلیل ادعاهای این کشور موافقت کرده است.
دانمارک: اتحادیه اروپا با تحریم ایران موافقت کرد
وزیر امور خارجه دانمارک مدعی شده اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ایران به‌دلیل ادعاهای این کشور موافقت کرده است.

«اندره ساموئلسن»، وزیر امور خارجه دانمارک روز سه‌شنبه ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران از قصد اتحادیه اروپا برای تحریم تهران بر اساس همین ادعاها خبر داد.

ساموئلسن در توئیترش نوشت: «روز مهمی برای سیاست خارجی اروپا! اتحادیه اروپا هم‌اکنون با اعمال تحریم علیه یک دستگاه اطلاعاتی ایران به‌دلیل توطئه‌هایش در خاک اروپا موافقت کرد. این علامتی قوی از سوی اتحادیه اروپا است مبنی بر اینکه ما چنین رفتارهایی در اروپا را نخواهیم پذیرفت».

پلیس دانمارک آبان‌ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. دانمارک در پی این اتهامات سفیرش را از تهران فراخواند. رژیم صهیونیستی به‌صراحت اعتراف کرده طرح این ادعاها بر اساس «اطلاعات» این رژیم صورت گرفته است.

یک مقام رژیم صهیونیستی پیش از این گفته بود سازمان جاسوسی موساد نقشی کلیدی در آنچه «جلوگیری از توطئه ترور یک فرد در خاک دانمارک» خوانده شده، ایفا کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی پیش از این هم در تیرماه سال جاری اعتراف کرده بود فضاسازی‌های اخیر کشورهای اروپایی درباره دستگیری دو ایرانی به‌اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در اجلاس گروهک منافقین بر اساس اطلاعات سرویس جاسوسی موساد صورت گرفته است.

تیرماه سال جاری، یک روز پس از برگزاری همایش ضدایرانی منافقین در پاریس و همزمان با سفر اروپایی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، پلیس بلژیک مدعی بازداشت 2 ایرانی شد که قصد داشتند به همایش سالانه منافقین در پاریس حمله کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بلافاصله در توییتی در این باره نوشت:‌ «چقدر جالب: همین که ما سفر در سطح رئیس جمهور را به اروپا آغاز کردیم، (گزارشی منتشر شد که) ظاهراً عملیاتی ایرانی اتفاق افتاده و توطئه‌گران آن دستگیر شده‌اند. ایران صراحتاً هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذی‌نفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند».

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در آن زمان گزارش داد موساد اطلاعات لازم برای این دستگیری را در اختیار آلمان، فرانسه و بلژیک قرار داده است. این روزنامه نوشته بود موساد قبلاً خواسته بود این عملیات ادعایی افشا نشود، اما سرانجام نظرش را تغییر داد.

اما اطلاعات بعدی نشان داد برخی از افراد دستگیرشده از اعضای گروهک تروریستی منافقین بودند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سناریوی بلژیک گفت: «افراد بازداشت‌شده از اعضای شناخته‌شده گروهک منافقین هستند و آماده‌ایم با ارائه اسناد لازم در جهت روشن کردن ابعاد واقعی این سناریو، همکاری کنیم».

پلیس بلژیک اعلام کرده بود: «مرد 38ساله به‌نام "امیر س." و زن 33ساله به‌نام "نسیم ن." که هر دو تبعه بلژیک هستند، به تلاش برای اقدام تروریستی متهم شده‌اند».

خبرگزاری تسنیم پیشتر بر اساس تصاویری که به دست خبرنگار این رسانه رسیده بود گزارش داده بود یکی از بازداشت‌شدگان که رسانه‌های بلژیکی از او به‌عنوان امیر س. نام می‌بردند، "امیر سعدونی" نام دارد و از اعضای شناخته‌شده سازمان تروریستی منافقین بوده و حتی با سران این سازمان از جمله مهدی ابریشم‌چی نفر دوم منافقین نیز عکس یادگاری دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار