کد خبر: ۷۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
تجارت آنلاین ضرورت حمايت از استارتاپ‌ها را بررسي کرد؛
اقتصاد کلان: دسترسي به بهترين و با کيفيت ترين خدمات در کوتاه ترين زمان ممکن، مقرون به صرفه بودن خدمات ارائه شده، رفاه و آسايش مشتريان، ايجاد اشتغال و کاهش بيکاري و در نهايت تحقق شهر هوشمند با استفاده از اينترنت
فرصت طلایی اشتغال با کسب و کارهای نوپا
اقتصاد کلان: دسترسي به بهترين و با کيفيت ترين خدمات در کوتاه ترين زمان ممکن، مقرون به صرفه بودن خدمات ارائه شده، رفاه و آسايش مشتريان، ايجاد اشتغال و کاهش بيکاري و در نهايت تحقق شهر هوشمند با استفاده از اينترنت عمده‌ترين و شاخص‌ترين ويژگي‌هاي کسب و کارهاي نوپا يا همان استارتاپ‌ها محسوب مي‌شود. به گزارش تجارت، ايراني‌ها ، به خصوص جوان‌ها چند سالي است که قدم در اين مسير گذاشته‌اند و در حوزه‌هاي مختلف اقدام به راه اندازي استارتاپ کرده اند. با اين حال به دليل ريسک بالاي اين نوع کسب و کار‌ها حمايت يک سرمايه‌گذارلازمه راه اندازي آن است، هرچند استارتاپ‌هاي موفق معمولا با سرمايه گذاري بنيان گذاران آن تاسيس شده اند.

ايجاد صندوق حمايت از کسسب و کارهاي نوپا
بر اين اساس، هفته گذشته رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به ايجاد صندوق VC توسط پست بانک با همکاري چند نهاد ديگر اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي اجراي مدل صحيح حمايت و تامين کسب و کارها علاوه بر برگزاري نشست با صندوق‌هاي سرمايه گذاري خطر پذير به دنبال آن است تا در سه ماه آينده از طريق پست بانک با همکاري صندوق نوآوري شکوفايي و بخشي از شرکت‌هاي خصوصي علاقه مند يک صندوق مستقل را با سرمايه‌اي بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان به منظور سرمايه گذاري و حمايت از کسب و کارهاي نوپا ايجاد کند تا مدل مناسب براي حمايت و ارتباط با کسب و کارهاي نوين مهيا شود؛ از سويي ديگر راه حلي که تا به امروز در دستور کار بوده، اعطاي وام با نرخ سود پايين و ارزان قيمت در صندوق‌هاي VC است.
به گزارش ايبنا، رضا زرنوخي با اشاره به لزوم حمايت از کسب و کارها در قالب صندوق‌هاي VC گفت: پول پاشي دولت و نهادهاي دولتي از طريق سرمايه گذاري مستقيم در کسب و کارهاي نوپا يا اکوسيستم فضا را خراب مي‌کند و بايد براي توسعه اکوسيستم استارتاپي ايران به منظور رشد اقتصاد کسب و کارهاي جديد از ظرفيت و فضاي ايجاد شده در سرمايه گذاري خطر پذير استفاده شود در همين راستا نيز بايد اين دسته صندوق‌ها با روندي صحيح ادامه فعاليت داشته باشند؛ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز بايد سرمايه گذاري‌هايي که قصد دارد در اين حوزه داشته باشد را در قالب صندوق‌هاي VC انجام دهد.

نيازمند فراکسيون استارتاپ‌ها در مجلس هستيم
گذشته از دولت، نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي‌نيز بايستي حمايت از استارتاپ‌ها و تدوين قوانين کارآمد در اين حوزه را در دستور کار خود قرار دهند. در اين راستا چندي پيش نماينده نيشابور در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: نيازمند ايجاد فراکسيون پارک‌هاي علم و فناوري و استارتاپ‌ها در مجلس شوراي اسلامي‌هستيم. به گزارش مهر ،‌هاجر چناراني در حاشيه نشست با مسئولان پارک علم و فناوري نيشابور درجمع خبرنگاران اظهار کرد: بايد دغدغه اصلي کشور به سمت شرکت‌هاي دانش بنيان حرکت کند تا بتوانيم براي انسان‌هايي که فکر مبتکر و ايده‌هاي خلاق دارند فضايي را فراهم آوريم تا خودشان را پيدا کنند و سپس وارد شهرک‌هاي صنعتي کشور شوند. چناراني گفت:جوانان ايراني ايده‌هاي بسيار خلاقي دارند که مي‌توان از اين قابليت و ظرفيت‌ها در راستاي رسيدن به خودکفايي کشور استفاده کرد.بايد به جوانان مبتکر که ايده‌هاي خلاقي دارند مجال داده شود تا بتوانند ايده‌هايشان راعملي کنند. نماينده نيشابور و فيروزه در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: ايران در فضاي رقابتي نيازمند بازار فروش جدي بوده و جوانان مي‌توانند در اين عرصه کمک فراواني کنند. وي گفت: نيازمند وجود فراکسيون پارک‌هاي علم وفناوري و استارتاپ‌ها در مجلس شوراي اسلامي‌هستيم تا به صورت تخصصي و ويژه در اين حوزه کارکرده و مشکلات را بررسي کند.

*ضرورت نجات استارتاپ‌ها از فيلترينگ
مشکل عمده‌اي که طي ماه‌هاي اخير دامنگير مشاغل استارتاپي شده، فيلترينگ اين نوع کسب و کار است. به گزارش همشهري آنلاين، پروانه مافي نماينده تهران در اين خصوص گفته است : متأسفانه مدتي است که پاي فيلترينگ به کسب و کارهاي اينترنتي باز شده و اخيرا در خبرها خوانديم که، بعضي شبکه‌هايي که در حوزه گردشگري فعال هستند، فيلتر شده‌اند که طبعا دچار خسارت‌هاي زيادي مي‌شوند. وي ادامه داده است: با توجه به اينکه در اين مجموعه‌ها افراد زيادي شاغل هستند و هرکدام خانواده، تعهد و فرزند دارند، فيلتر کردن اين کسب و کارها ضرري جدي را متوجه آنها خواهد کرد. افراد فعال در حوزه کسب و کارهاي اينترنتي زندگي‌شان به اين مشاغل وابسته است و در عين حال مشاغل جايگزين ندارند و عموما نمي‌توانند بلافاصله کار پيدا کرده يا يک مغازه سنتي باز کنند. در نتيجه، با فيلتر شدن کسب و کارشان، ما راه کسب درآمد را از آنان مي‌گيريم و همين کار اشتباه موجب افزايش تعداد بيکاران شده و به طبع آن مشکلات زيادي براي خانواده‌هاي جوان در کشور پيش خواهد آمد. مافي در ادامه متذکر شده است: به خاطر اهميت اين موضوع، ‌به‌نظر مي‌رسد مجلس بايد در اين زمينه ورود جدي داشته باشد و با يک طرح بتواند کسب و کارهاي اينترنتي را به‌طور خاص مورد توجه قرار بدهد تا چنين مشکلاتي براي آنها پيش نيايد. طبعا راه‌حل اين است که مجلس طرحي را براي رفع اين مشکل ارائه داده و در جهت تصويب آن گام بردارد.

نقش استارت آپ‌ها در رشد اقتصادي کشور
سرمايه‌ انساني خلاق و نوآور از اساسي‌ترين زيرساخت‌هاي اقتصاد دانش ‌بنيان و کارآفرين است که به عنوان بزرگترين و باارزش‌ترين دارايي‌ کشور، بايد مورد توجه قرار گيرد. در اين ميان توجه به استارت آپ‌هاي نوپا و بهره‌گيري از تجارت ديگر جوامع در چارچوب منافع ملي مي‌تواند موجبات رشد و تعالي اقتصاد در بهره‌گيري از اين قابليت‌ها را فراهم آورد.
در همين راستا خبرگزاري ايرنا در گفت وگو با «مرتضي يادگاري» استاد دانشگاه تهران، کارشناس حوزه It و استارت آپ پرداخت و اين مهم را بررسي کرده است.
مرتضي يادگاري در اين خصوص به ايرنا گفته است: توجه به استارت آپ‌ها که نماد موفقي از کسب و کارهاي نوين هستند گام بزرگي در راستاي شکوفايي اقتصادي به شمار مي‌رود که با مديريت صحيح به خودکفايي‌هايي منتج مي‌شود. يادگاري مي‌افزايد: بر پايه اطلاعات منتشره رسمي‌از طرف وزارت ارتباطات، هر استارت آپ به طور ميانگين توانسته است هفت تن نيروي متخصص را مشغول به کار کند. اين در حالي است که در سال‌هاي اخير تعداد زيادي استارت آپ تخصصي فعاليت خود را آغاز کرده‌اند و در صورت ادامه فعاليت مي‌توانند همچنان نقش بسزايي در افزايش اشتغال ايفا کنند. عدم قطعيت در شکل‌گيري استارت آپ‌ها به مانند شمشير دولبه‌اي است که مي‌تواند تهديد باشد اما هنر صاحبان آن مي‌تواند اين تهديد را به يک فرصت بزرگ تبديل کند. گواه اين ادعا استارت آپ‌هايي چون گوگل، مايکروسافت و اپل هستند که اين دغدغه را به مزيتي بزرگ تبديل کرده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار