کد خبر: ۷۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸
خریداران تندر و ساندرو از پارس خودرو پراید و تیبا می‌گیرند
مشکلات تولید، عدم توانایی در پاسخگویی به تعهدات و تحویل خودروهای ثبت نامی موجب شده تا نارضایتی خریداران ساندرو و تندر ۹۰ هر روز افزایش بیشتری پیدا کند هر چند تا پیش از این کورسوی امیدی بود که با تاخیر هم که شده خودروهای مونتاژی تحویل شوند اما امروز انگار حرف اخر به مشتریان منتظر زده شد.
تکلیف مشتریان ساندرو و تندر 90 مشخص شد
مشکلات تولید، عدم توانایی در پاسخگویی به تعهدات و تحویل خودروهای ثبت نامی موجب شده تا نارضایتی خریداران ساندرو و تندر ۹۰ هر روز افزایش بیشتری پیدا کند  هر چند تا پیش از این کورسوی امیدی بود که با تاخیر هم که شده خودروهای مونتاژی تحویل شوند اما امروز انگار حرف اخر به مشتریان منتظر زده شد.
به گزارش تجارت آنلاین از تسنیم طبق آماری که وزارت صنعت از تولید خودرو در میان خودروسازان بزرگ کشورمان منتشر کرده است، پارس خودرو با 18.2 درصد رتبه دوم کاهش تولید میان خودروسازان در کشور را پس از ایران خودرو از آن خود کرده است. اما چرایی اهمیت این موضوع در تعهدات و پیش فروش گسترده محصولات این شرکت است که خودروهایی نظیر برلیانس و ساندرو در مدل‌های مختلف را شامل می شود. طبق اطلاعات موجود، در 6 ماهه ابتدایی سال 97 شرکت پارس خودرو با تولید 85 هزار و 609 دستگاه انواع خودرو‌های سواری، 2/ 18 درصد کاهش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.

*سرمنشاء زیان؛ تحریم یا مدیریت؟

متاسفانه عدم پیش‌بینی دقیق مدیران در مسیر پیش فروش محصولات موجب شده تا انبوهی از تعهدات  به وجود آید.تعهداتی که به طور خاص به محصولات تندر و ساندرو باز می گردد. البته شکل گیری چنین شرایطی در میان 3 خودروساز بزرگ کشورمان در مقطع کنونی چندان دور از ذهن نبود زیرا مباحث مربوط به تحریم از یک سو و مشکلات تولید و نوسانات نرخ ارز در داخل نشان از شرایط سخت خودروسازان در ماه های پایانی سال داشت؛ اتفاقی که به جای پیش بینی و توجه از جانب مدیران خودروسازی های کشورمان با بی تدبیری به هیچ انگاشته شد. در همین راستا شرکت خودروسازی پارس خودرو بی توجه به شرایط خطوط تولید و ظرفیت های موجود، مشغول پیش فروش محصولات رنو و سایر خودروهای چینی خود شد تا در حرکتی اشتباه به نقدینگی دست یابد. غافل از اینکه به تعویق انداختن بحران، بحران را حل نخواهد کرد.

 *پراید و تیبا به جای ساندرو و تندر

بنابراین گزارش شرکت پارس خودرو با تولید 26 هزار و 889 دستگاه انواع خودروی تندر طی 6 ماه نخست سال جاری توانست کاهش 42.6 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند. این شرکت با تیراژ تولید ساندرو به میزان 13 هزار و 639 دستگاه در این محصول نیز به توفیقی نرسید و کاهش تولید 41 درصدی را نیز در این محصول تجربه کرد. این روال به طور نسبی در خصوص تمامی خودروهای این شرکت شکل گرفت و کاهش تولید حدود 40 تا 50 درصد را برای اکثر محصولات به ثبت رساند. اما این پایان ماجرا نبود. شرکت پارس خودرو با علم به کاهش تیراژ تولید و مشکلات اساسی در تامین قطعات برای 6 ماهه دوم سال 97 اقدام به پیش فروش گسترده محصولات خانواده تندر و ساندرو کرد. رویکردی که اکنون موجب شکل گیری نارضایتی عمومی میان مشتریان این محصولات به دلیلی بد عهدی این خودروساز شده است. مشکلات فعلی پارس خودرو اما به تولید خودروهای ساندرو و تندر محدود نمی شود زیرا مشکلات اساسی در قرارداد مشارکت با خودروسازان چینی و پارس خودرو نیز موجب شده اکنون تولید محصولات چینی این شرکت (5 محصول از برلیانس) با مشکلات جدی مواجه شود و نگرانی ها از بابت تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای برلیانس حالا به تحویل خودروهای ثبت نامی نیز سرایت کند.
بر اساس این گزارش در ماه های اخیر مهمترین علت کاهش تولید میان خودروسازان و البته در پی آن بد عهدی در تحویل خودروهای ثبت نامی، عواملی مانند تحریم و شرایط نابسامان اقتصادی بوده است؛ برداشتی که در لوای آن هیچ سهمی از شرایط کنونی بر گردن خودروسازان نیست و مجموع دلایل شکل گیری این وضعیت به دلیل عوامل بیرونی است. این در حالی است که بیش از نیمی از مشکلات کنونی ماحصل تصمیمات مدیریتی و ناکارآمدی شرایط تولید در کشورمان است. بدون تردید مدیرانی که اقدام به پیش فروش گسترده محصولات خود برای سال های آتی نیز کرده اند باید شرایط بازار را پیش بینی کرده تا با سرمایه و اعتماد مردم بازی نشود.
بنابر اطلاعات رسیده شرکت خودروسازی پارس خودرو نیز به تبعیت از دو خودروساز بزرگ کشورمان اقدام به پیاده سازی تنها راه حل این روزهای خودروسازان در کشور که همان تعویض خودروی درخواستی با خودروهای موجود در انبار خودروسازان است کرده اند. به عبارتی باید منتظر ماند و دید پارس خودرو پس از فشار مشتریان و ثبت‌نام کنندگان خودروهای تندر 90 ، ساندرو و برلیانس کدام یک از محصولات داخلی و آماده تحویل خود را به آنها تحویل خواهد داد. بنابر اخبار رسیده خودروهای تیبا و پراید که اخیرا بار دیگر دستخوش رشد قیمت شده‌اند از گزینه های اصلی تعویض به جای خودروهای ساندرو و تندر و تحویل به مشتریان هستند. از طرف دیگر شواهد حاکی است که متقاضیان و ثبت نام کنندگان این خودروها نیز در صورت عدم رضایت برای تحویل پراید و تیبا گزینه دیگری پیش روی خود ندارند جز دریافت مبالغ خود.

*مجوز وزارت صنعت به خودروسازان برای "تحویل خودروهای قابل تحویل به‌جای ثبت‌نامی"
در همین رابطه روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با شاتا حرف آخر را زد و در خصوص آن دسته از تعهدات خودروسازان به مشتریان که در شرایط کنونی امکان تحویل آن‌ها نیست، گفت: خودروسازان مکلف هستند از کلیه سبد خودروهای قابل تحویل نسبت به انجام تعهدات خود در قبال مشتریان اقدام کنند.  این یعنی باید دل از ساندرو واستپ وی احتمالا باید کند!
فرشاد مقیمی با اشاره به تولید 816هزار و 553 دستگاه خودرو طی 10ماهه سال جاری افزود: خودروسازها موظف هستند با افزایش تیراژ تولید برای انجام تعهدات قبلی نسبت به خریداران، اقدام کنند و حداکثر 20 درصد تولید روزانه را می‌توانند به فروش فوری محصولات با قیمت حاشیه بازار اختصاص دهند.
مقیمی در خصوص آن دسته از تعهدات خودروسازان به مشتریان که در شرایط کنونی امکان تحویل آن‌ها نیست، گفت: خودروسازان مکلف هستند از کلیه سبد خودروهای قابل تحویل نسبت به انجام تعهدات خود در قبال مشتریان اقدام کنند.
وی با تأکید بر اجرای اولتیماتوم وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص احقاق حقوق مردم در فروش خودرو تصریح کرد: سیاست وزارتخانه حمایت حداکثری از مشتریان است لذا کلیه تعهدات قطعی شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو باید با قیمت مندرج در قرارداد به مصرف کنندگان تحویل داده شود و خودروسازها باید با انجام تعهدات و تسریع در ارایه خودرو به مشتریان مانع از تضییع حقوق مصرف‌کننده و ایجاد نارضایتی شوند.
معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و تولیدکنندگان باید با درک شرایط موجود نسبت به توانمندسازی این صنعت و کاهش وابستگی به خارج از کشور اقدام نمایند.
وی با اشاره به لزوم اجرای اهداف کیفی صنعت خودرو براساس انتظارات و نیازهای مشتریان تصریح‌کرد: میزان تحقق اهداف کیفی در شورای سیاستگذاری خودرو به‌صورت دوره‌ای مورد پایش قرار می‌گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: