کد خبر: ۷۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
جهانگیری: پیام حضور هیأت ایرانی، پایان جنگ در سوریه است
معاون اول رئیس جمهور در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تأکید بر دوستی و عمق روابط دو کشور ایران و سوریه با یکدیگر، تأکید کرد: تهران و دمشق همواره در دوران سخت کنار هم بوده اند و امروز نیز برای عبور از مشکلات و توسعه و پیشرفت کنار هم خواهند بود.
دیدار معاون اول رئیس جمهور با بشار اسد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، به روابط دیرینه دو کشور که از زمان مرحوم حافظ اسد آغاز و مستحکم شد، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این مناسبات در سال‌های اخیر تقویت شده و به فضل الهی بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به آنچه در سال‌های اخیر بر سوریه گذشت، خاطرنشان ساخت: جنگ در سوریه، جنگ علیه دولت و ملت سوریه نبود، بلکه جنگ علیه امنیت منطقه و محور مقاومت بود، که البته با تدبیر و حکمت دولت و ملت سوریه و پشتیبانی و حمایت دوستان این کشور با شکست مواجه شد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر در گذشته تردیدی نسبت به ریشه‌های این جنگ و حامیان تروریسم وجود داشت، امروز برای همگان آشکار شده است این جنگ با پشتیبانی فکری، مالی و کمک‌های نظامی غربی‌ها به ویژه آمریکا و برخی کشورهای منطقه شروع شد و تداوم یافت. امروز خود آنها اعتراف می‌کنند که به این جنگ با هدف ضربه زدن به محور مقاومت و برای ناامن کردن منطقه دامن زدند.

جهانگیری با تجلیل از پیروزی دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها، بر این نکته که امنیت جهان وابسته به امنیت منطقه است تأکید کرد و اظهار داشت: اگر داعش در منطقه دولت تشکیل می‌داد و هسته‌های گروه‌های تروریستی از بین نمی‌رفت، غربی‌ها باید شاهد ترور، خشونت و جنایت‌های غیرانسانی در کشورهای خود می‌شدند، بنابراین آنها باید قدردان سوریه و کشورهایی باشند که در مبارزه با تروریسم پیشتاز بودند.

وی نشست «آستانه» میان کشورهای مختلف و نیز همکاری تهران، آنکارا و مسکو را برای پایان منازعه در سوریه را راهگشا توصیف کرد و با اشاره به حضور هیأت بلندپایه ایرانی در دمشق، گفت: حضور این هیأت در مقطع زمانی کنونی حاوی این پیام است که جنگ سوریه رو به پایان است و زمان بازسازی این کشور فرا رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که «مذاکرات خوبی در چارچوب چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور و نیز میان مقامات دو کشور در روز گذشته به منظور تسریع در اجرای توافقات گذشته انجام شد»، خاطر نشان کرد: امضای قرارداد همکاری‌های اقتصادی راهبردی دو کشور جهت‌گیری‌های اصلی برای فعالیت فی‌مابین را مشخص کرده و به اجرای بهتر توافق‌ها کمک خواهد کرد.

جهانگیری برگزاری همایش میان تجار دو کشور با همت اتاق‌های بازرگانی را زمینه ساز حضور بیشتر بخش خصوصی ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر سه کشور ایران، عراق و سوریه در عرصه‌های مختلف اقتصادی نظیر همکاری‌های ریلی، انرژی و درمانی و فرهنگی شد.

بر اساس این گزارش، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در این دیدار با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مناسبات دو کشور در چهل سال گذشته هر روز مستحکم‌تر شده است و دو کشور همواره در روزهای دشوار و سخت حامی یکدیگر بوده‌اند و باید این روند را ادامه دهند.

وی با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و تداوم این مشی برای ریشه کن کردن تروریسم در سوریه، اظهار کرد: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهمترین اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.

رئیس جمهوری سوریه بر پیگیری توافق‌های قبلی فیمابین تأکید و خاطر نشان کرد: باید در این راستا اقدامات موثرتری انجام شود و حضور هیأت بلندپایه ایرانی و برگزاری نشست تجار می‌تواند ثمربخش باشد.

اسد با قدردانی از رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه دو کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های آمریکا قرار دارند، تاکید کرد: ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد

پس از این دیدار، بشار اسد و معاون اول رئیس جمهوری در دیداری خصوصی مهمترین موضوعات مورد علاقه طرفین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار