کد خبر: ۷۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
ابوالقاسم رحیمی انارکی با تاکید بر الزامات اتحاد استراتژیک بانک‌ها گفت: خیلی به موضوع اتحاد استراتژیک از سوی بانک ها توجه نشده است و پیش از اتحاد سرمایه ای باید زمینه اتحاد غیرسرمایه ای بانک ها فراهم شود.
اتحاد استراتژیک برای تمامی بانک ها ضروری استبه گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، پنل «میزگرد اتحاد استراتژیک بانک‌ها» در حاشیه اولین روز از هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در برج میلاد با حضور مدیران عامل بانک مسکن، بانک ملت، بانک آینده و رییس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر همایش برگزار شد.
ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در این میزگرد در پاسخ به سوالی درباره ضرورت اتحاد استراتژیک بانک ها در حوزه فناوری اظهار داشت: من فکر می کنم خیلی به موضوع اتحاد استراتژیک از سوی بانک ها توجه نشده است اما باتوجه به وضعیت حاکم بر شبکه بانکی و هزینه های قابل توجه در بخش های مختلف می توان از طریق اتحاد استراتژیک بانکها، بنیه مالی و عملکرد بهتر و روبه رشدی برای بانکها ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اتحاد استراتژیک بانک ها انتخاب نیست بلکه به یک ضرورت تبدیل می شود، افزود: اینکه این موضوع در دستور کار همایش قرار گرفته بسیار جای خرسندی دارند. اتحاد استراتژیک برای تمام بانک ها اعم از تخصصی و تجاری ضرورت دارد و ما موارد مشترکی داریم که می توانیم در خصوص آنها حتی با بانک های تجاری یک اتحاد استراتژیک داشته باشیم.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: بانک های تجاری و تخصصی به صورت عام در بسیاری از موارد با یکدیگر حوزه های کاری مشترک دارند و فقط در یکسری امور تخصصی اشتراک منافع ندارند.
رحیمی انارکی با بیان اینکه در شرایط فعلی قطعا اتحاد استراتژیک بانک ها به صورت گسترده قابل اجرا نیست، به لزوم یک فرهنگ مشترک بین شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: حتی با وجود الگوبرداری از این موضوع از کشورهای دیگر، ما باید برای اجرای این الگوها در داخل فرهنگ سازی کنیم، بنابراین ابتدا به اتحاد بین بانک ها نیاز داریم.
وی با اشاره به نتیجه مطالعات 64 کشور برای تحقق اتحاد استراتژیک بانک ها گفت: در دنیا با طی سه فاز اصلی به اتحاد استراتژیک رسیدند که این سه فاز «همکاری غیررسمی»، «توافقنامه های قراردادی» و «ادغام و تملیک» است.
رحیمی انارکی گفت: «موضوع اتحاد استراتژیک»در فاز توافقنامه های قراردادی در سه مرحله شکل می گیرد به این ترتیب که فاز نخست آن اتحاد غیرسرمایه ای شامل فعالیت های توسعه ای، بازار و صنعت، فاز دوم اتحاد سرمایه ای و در فاز سوم جوینت ونچر است.
مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: بنابراین برای تحقق اتحاد استراتژیک بانک ها، پیش از اتحاد سرمایه ای به اتحاد غیرسرمایه ای توجه شده که ما نیز باید ابتدا به این موضوع توجه کنیم تا زمینه اتحاد سرمایه ای بانک ها فراهم شود.
رحیمی انارکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بانک مسکن آمادگی اشتراک منافع خود با سایر بانک ها در راستای اتحاد استراتژیک را دارد یا خیر گفت: نباید بانک ها تمامیت خواه باشند چرا که ضرورت حضور بیشتر در ارکان اقتصادی و اجتماعی به سمت اتحاد استراتژیک است و در آینده این ضرورت قطعیت می یابد به هر حال این موضوع اجتناب ناپذیر است که بانک ها اگر الان در جهت اتحاد استراتژیک حرکت کنند روزی این اقدام لازم الاجرا می شود.
وی ادامه داد: بنابراین باید بانک ها خود را آماده کنند و شرایط را برای اتحاد در مجموعه های خود فراهم کنند چراکه اگر داوطلبانه این هم افزایی صورت گیرد مزیت های آن بسیار زیاد است. در غیر این صورت عدم هم افزایی درآینده می تواند مخاطراتی به مراتب بیش از منافع را برای شبکه بانکی داشته باشد.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: منافع مشترک بین بانک ها قطعا اجتناب ناپذیر است که بانک مسکن نیز در سطح مدیریت عالی و هیأت مدیره سعی می کند این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
رحیمی انارکی همچنین با تاکید بر لزوم توسعه فناوری شبکه بانکی گفت: در دنیا مسیر شبکه بانکی با محوریت فناوری طی می شود و حرکت اقتصاد جهانی در بحث اتحاد استراتژیک به سمت شرکت های دیجیتال است.
وی تاکید کرد: از سال 2001 از بین پنج شرکت بزرگ در حوزه اتحاد استراتژیک فقط یک شرکت فناوری وجود داشت که در سال 2016 هر پنج شرکت بزرگ در راستای اتحاد استراتژیک از شرکت های بزرگ حوزه فناوری هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: