کد خبر: ۷۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

زمان زيادي در انتظار تاکسي بودم به ساعتم هر از چند گاهي نگاهي مي‌انداختم و به ماشين‌هايي که به سرعت از کنارم رد ميشدند نگاهي مي‌کردم و مقصدم را مي‌گفتم. فايده‌اي نداشت؛ بنابراين تصميم گرفتم از مترو استفاده کنم که ناگهان يک دستگاه ماشين شيک جلوي پايم توقف کرد. مي‌خواستم مقصد را بگويم که با صحنه جالبي روبرو شدم. تاکسي بدون راننده بود برايم خيلي جالب و حيرت آور بود. رفتم و در صندلي عقب نشستم در را که بستم کامپيوتر ماشين ضمن خوشامد گويي از من خواست مقصدم را مشخص کنم و بعد پول را از طريق NFC و يا با استفاده از کارت پرداخت کنم .

الان که مدت زيادي از آن زمان مي‌گذرد متوجه شده‌ام که من در آن روز با يک هوش مصنوعي طرف بودم. هوش مصنوعي که در داخل اين ماشين به کار رفته بود توانايي ذهني يک انسان و يا بالا تر از انسان را داشت چرا که مي‌توانست در مواقع خطر عکس العمل به موقع از خود نشان دهد . سال گذشته شهروندان دبي استفاده از تاکسي‌هاي بدون راننده براي اولين بار را تجربه کردند . در اين سال شيخ محمد بن رشيد المکتوم اعلام کرد که يک چهارم از تاکسي‌هاي دبي تا سال 2030 بدون راننده خواهند بود . اين سرمايه گذاري عظيم که با محوريت هوش مصنوعي اتفاق مي‌افتد، اقتصاد دبي را به نوبه خود و به خصوص در حوزه گردشگري شکوفاتر از قبل خواهد کرد. واژه هوش مصنوعي اول بار در سال 1956 مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت، و امروزه به دليل حجم بالاي داده‌ها، الگوريتم‌هاي پيشرفته و کارايي در محاسبات قدرت و ذخيره سازي، محبوبيت آن بيش از پيش افزايش يافته و به ساير عرصه‌هاي صنعت و تکنولوژي و زندگي بشر راه پيدا کرده است.

در دنياي امروز تکنولوژي با سرعت در حال پيشرفت است و رفته رفته از اتکا کشورها به منبع طبيعي و انواع انرژي کاسته مي‌شود. با اين حال سوال‌هايي در اين زمينه مطرح مي‌شود که ايا مي‌توان وسيله نقليه اتوماتيک را جايگزين راننده کرد؟ و چطور مي‌توان به وسيله نقليه اتوماتيک بدون داشتن راننده انسان اعتماد کرد؟ به راننده اتوبوس يک مدرسه فکر کنيد که اگر يک رباط يا هوش مصنوعي جايگزين وي شود در وهله اول اين راننده بيکار مي‌شود و همچنين مسافرت با يک اتوبوس بدون راننده براي تعداد زيادي بچه مدرسه‌اي خوشايند نخواهد بود و به نظر مي‌رسد اين يک ايده احمقانه است . اما در هر حال اين اتفاق با استفاده از هوش مصنوعي به يک امر جاري و معمول در دنياي فردا خواهد بود و همين ايده قادر خواهد بود براي افراد جامعه کار ايجاد کند ، کما اينکه 75 درصد از شرکت کنندگان در يک نظرسنجي اظهار داشتند که هوش مصنوعي به آنها کمک خواهد کرد تا به کسب و کارهاي جديد و سرمايه گذاري‌هاي جديد مشغول شوند. بنابراين هوش مصنوعي (AI) تأثير مثبت زيادي بر اقتصاد و توسعه جوامع خواهد داشت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار