کد خبر: ۷۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
دبیرکل انجمن لوازم خانگی می‌گوید با توجه به افزایش قیمت لوازم خانکی و کاهش خرید مردم رکود در صنعت لوازم خانگی حکمفرما شده است و لازم است تا مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان صنعتی از جمله لوازم خانگی مانند فولاد، مس و محصولات پتروشیمی با حاشیه سود کمتر به دست تولیدکننده برسد و با کاهش قیمت تمام‌شده تولید قیمت لوازم خانگی نیز کاهش یابد.
مواد اولیه در صنعت لوازم خانگی باید با نرخ‌ مناسب‌تری به دست تولید‌کنندگان برسدحبیب‌الله انصاری در نشست بازار و تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت:‌ گردش مالی صنعت لوازم خانگی 8 میلیارد دلار در سال است و بخش عمده‌ای از لوازم خانگی که در بازار کشور مورد نیاز است اکنون در صنعت قابل تولید است و به غیر از کمپرسور یخچال بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز نیز در داخل تولید می‌شود.
وی ادامه داد: از 6 ماه ابتدایی امسال صنعت لوازم خانگی با رکود عجبیی مواجه شده است. با وجود افزایش قیمت مواد اولیه از ابتدای سال اجازه افزایش قیمت توسط نهادهای ناظر محدود به 9.6 درصد شد و این موضوع تولید محصولات را به شدت کاهش داد. پس از آنکه مجوز افزایش قیمت مطابق با افزایش قیمت مواد اولیه داده شد نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم رکود در صنعت حاکم شده است.
انصاری گفت:‌ قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی تا 200 درصد افزایش یافته است و طبیعی است که با گران‌شدن محصولات و کاهش قدرت خرید مردم فروش با کاهش قابل توجهی همراه شده است و در این وضع ضروری است تا قیمت مواد اولیه تولید در این بخش که برخی از آنها از محل کارخانجات دولتی تامین می‌شود در جهت حمایت از تولید و کاهش قیمت‌ تمام‌شده محصولات کاهش یابد.
وی افزود: اکنون برخی از کارخانجات نه با سود 20 درصدی و قیمت تمام‌شده که با زیرقیمت تمام‌شده محصولات خود را ارایه می‌دهند تا تنها بتوانند گردش مالی خود را تامین کنند.
رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه تشکل‌ها در کنار هم می‌توانند جامعیت لازم را به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ارایه دهند، گفت:‌ انجمن لوازم خانگی در کنار اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که کار رصد بازار و رسیدگی به تخلفات را برعهده دارند می‌توانند نظم‌بخشی به بازار و چگونگی حرکت در این بخش را تعیین کنند تا هم‌پوشانی میان تولید و مصرف ایجاد شود.
وی با اشاره به کیفیت بسیار مناسب تولیدات داخلی در صنعت لوازم خانگی گفت: در بحث کیفیت و کمیت بسیاری از تولیدات لوازم خانگی از وضع مطلوب برخوردار است و نباید اجازه داده شود تا رکود این صنعت را زمین‌گیر کند.
در ادامه این نشست محمد طحان‌پور،‌ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز گفت:‌ مواد اولیه تولید در صنعت لوازم خانگی بیشتر از طریق صنایع مادر مانند فولاد، مس و پتروشیمی تامین می‌شود که با حاشیه سود بالا همراه هستند و با توجه به وضعی که این صنعت و سایر صنایع با آن مواجه هستند بهتر است نرخ مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات با ارقام مناسب‌تری به دست تولیدکنندگان برسد.
وی افزود: اتحادیه لوازم خانگی در کنار تولیدکنندگان بوده‌اند و به نوعی پل ارتباطی تولید و مصرف هستند و طبیعی است در این چرخه به شکایت‌های مردم توسط اتحادیه رسیدگی می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: