کد خبر: ۷۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بازار پرریسک و پرنوسان محصولات کشاورزی کشور نیاز به یک ساختار نظام مند و قانونی برای ایجاد شفافیت و حمایت از کشاورزان دارد که بورس کالای ایران بهترین بستر در این زمینه است.
اطمینان خاطر کشاورزان با راه اندازی آپشن زعفرانعباس پاپی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از حوزه های پرریسک و با نوسانات بالای قیمتی  محسوب می شود، گفت: در حال حاضر بخش کشاورزی علاوه بر نوسانات اقتصادی کشور با توجه به اینکه تحت تاثیر بلایای طبیعی نیز قرار می گیرد به لحاظ تولید، ریسک بالایی دارد و ریسک دیگری که این حوزه با آن رو به رو است ریسک قیمتی است چرا که  برخلاف سایر محصولات و کالاها از لحاظ قیمت هیچ اطمینانی از بازار آینده محصولات کشاورزی وجود ندارد و این خود باعث بروز مشکلات بسیاری برای کشاورز شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قیمت محصولات کشاورزی در مقایسه با سایر محصولات و کالاهای صنعتی نامشخص است به طوری که تولیدکنندگان کالاهای صنعتی حداقل این اطمینان را دارند محصولی که با هزینه بالا تولید کرده اند را می توانند با قیمت مناسب و سود بالا به فروش برسانند اما در حوزه کشاورزی اینگونه نیست و شاهد این هستیم که در بیشتر مواقع سود حاصل از تولید محصولات کشاورزی به دست کشاورز نمی رسد.   
وی با بیان اینکه یکی از مکانسیم‌های بازارهای نوین، عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا است، افزود: با وجود آنکه نبود شفافیت یکی از بزرگترین معضلات پیش روی  بازار محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، با عرضه محصولات در بورس کالا به سبب شفاف سازی قیمت‌ها دیگر با بحران بزرگ عدم شفافیت روبه‌رو نیستیم.  
نقش موثر بورس کالا در حمایت از کشاورزان
پاپی زاده ادامه داد: بورس کالا توانسته ظلم و جفایی که از سوی واسطه ها و دلالان به کشاورزان می شد را کمتر کند. در سال های گذشته متوجه شدیم که خریداران عمده زعفران افراد محدود و خاصی هستند که این افراد از ماه‌ها قبل از آنکه کشاورزان محصول خود را برداشت کنند با آنها به توافق می‌رسند که با نرخی مشخص محصول را از کشاورز خرید کنند؛ اما این عدد توافق شده کفاف هزینه‌های کشاورزان را نمی‌دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تصریح کرد: با وجود اینکه به دلیل ساختار سنتی بخش کشاورزی در عرضه برخی محصولات در بورس کالا مقاومت هایی وجود دارد اما بررسی ها نشان می دهد که هر محصولی که در بورس کالا عرضه شده، عمده مشکلات تولیدکنندگان آن محصول برطرف شده و دلال ها نیز به بازار دیگری کوچ کرده اند؛ نمونه بارز این امر را امسال در بازار زعفران می توان مشاهده کرد.  
پاپی زاده با تاکید براینکه عادلانه ترین شکل معاملات درکشور در بورس کالا انجام می گیرد، افزود: با استفاده از ابزارهای مالی جدید، کشاورز می تواند با کمترین ریسک زعفران یا هر محصول تولیدی خود را به فروش برساند و مهمتر اینکه کشاورز این اطمینان را دارد با ورد محصول خود در بورس نه تنها هزینه های تولید آن باز خواهد گشت بلکه سود حاصل از این تولید نصیب دلالان نخواهد شد.
امنیت خاطر با راه اندازی آپشن زعفران
نماینده مردم دزفول در مجلس به راه اندازی معاملات آپشن زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا با استفاده از ابزارهای مالی متنوع و نوین به صورت شفاف و در یک بازار رقابتی، قیمت عادلانه را کشف و محصولات کشاورزی از جمله زعفران را در معرض خرید و فروش قرار می دهد. از این رو راه اندازی قرارداد آپشن که نیاز به آموزش در میان کشاورزان دارد، قیمت محصول در آینده را بیمه می کند که توسعه اینگونه ابزارها به ساماندهی بخش کشاورزی کمک شایانی خواهد کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهارداشت: معاملات آپشن زعفران که از اسفند ماه در بورس کالا انجام خواهد گرفت برای بازار این محصول بسیار مفید بوده و ریسک را در بازار محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد ضمن اینکه تعیین قیمت محصول قبل از زمان کشت باعث می‌شود تا کشاورز با خیال آسوده تری برنامه ریزی کند تا بتواند برای توسعه کشت سرمایه گذاری کند.
نماینده مردم دزفول در مجلس تاکید کرد: راه اندازی معاملات آپشن زعفران باعث می‌شود تا قیمت این محصول به صورت شفاف از طریق بورس کشف شده و کشاورز اطمینان حاصل کند که می‌تواند محصول خود را با قیمت مشخص و واقعی به فروش برساند؛ در این شرایط خرید ارزان زعفران از سوی واسطه‌ها کمرنگ می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: