کد خبر: ۷۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
بازیگران کاهشی وارد بازار ارز شدند
در سومین روز هفته، جریان بازار ارز تغییر کرد و بازیگران کاهشی دست بالا را در معاملات در اختیار گرفتند. روز گذشته، دلار ۳۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.
قیمت دلار دوباره سقوط می کند؟
در سومین روز هفته، جریان بازار ارز تغییر کرد و بازیگران کاهشی دست بالا را در معاملات در اختیار گرفتند. روز گذشته، دلار ۳۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.در مقاطعی از روز قیمت به زیر مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز نزول کرده بود ولی معامله‌گران پیش از ساعت ۴ بعدازظهر سعی کردند با افزایش خریدها از مرز یاد شده حمایت کنند.

البته به گفته بیشتر فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت تا محدوده ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان نیز پایین رفت. در روز کاهشی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز نتوانست مسیر افزایشی را ادامه دهد و مانند دلار پس از ۲ افزایش متوالی، راه کاهشی را در پیش گرفت. دیروز هر سکه تمام بهار آزادی ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.سکه در اواسط روز تا ابتدای کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز پایین رفته بود. عدم افزایش اونس در بازارهای جهانی تا ساعت۳ بعدازظهر یکی از عواملی بود که سد راه افزایش قیمت سکه شد؛ به این ترتیب، بازار سکه دیروز از محرک بیرونی اونس نیز نتوانست اثر افزایشی بگیرد و بر اثر کاهش تقاضا و افت قیمت دلار رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر آورد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته فعالان مهم‌ترین عاملی که در روز سوم هفته به کاهش قیمت دلار کمک کرد، افت تقاضای احتیاطی در بازار بود. دیروز تعداد افرادی که در صف خرید دو صرافی منتخب بازارساز در خیابان فردوسی قرار داشتند، بسیار کمتر از روز یکشنبه بود. به‌باور فعالان، پس از اینکه نوسان‌گیران مشاهده کردند، بازارساز تقاضای موجود در بازار را به‌خوبی پاسخ می‌دهد، عقب نشستند و با قرار گرفتن در موقعیت فروش، قیمت دلار به سوی سطح پایین‌تر حرکت کرد. به این ترتیب، می‌توان گفت در کنار افت تقاضای احتیاطی، عامل دومی که زمینه‌ساز کاهش قیمت شد، خروج نوسان‌گیرانی از بازار بود که از افزایش قیمت دلار به بالای مرز ۱۴ هزار تومانی به‌طور موقت ناامید شدند. آنها پس از اینکه دو روز متوالی در عبور دلار از مرز ۱۴ هزار تومانی ناکام ماندند، سعی کردند با افزایش فروش‌ها زمینه را برای خرید دلار در قیمت‌های پایین‌تر فراهم کنند.

 در این میان، شمار دیگری از فعالان باور داشتند بازار پس از ۲ روز افزایش متوالی نیاز به مقداری تنفس داشت؛ از نظر این دسته افت روز دوشنبه یک اصلاح قیمتی بود و باید دید روند قیمتی در روزهای آتی به چه صورت خواهد بود. این دسته به همراهان خود توصیه می‌کردند در روزهای جاری با احتیاط بیشتری موقعیت خرید و فروش به خود بگیرند. در حالی که برخی اعتقاد داشتند، دلار با اشباع خرید مواجه شده است، عده دیگری باور داشتند، عرضه زیاد روزهای اخیر سرانجام خریداران را عقب رانده است.

در کنار عوامل درونی یاد شده، عده زیادی از معامله‌گران باور داشتند، افزایش عرضه حواله درهم انتظارات بازیگران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. به گفته برخی فعالان، دیروز نرخ حواله درهم به زیر مرز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان رفت و با قرار گرفتن این ارز در مسیر کاهشی، معامله‌گران بازار داخلی نیز بیشتر در موقعیت فروش قرار گرفتند. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که از همان ابتدای روز به دقت توسط معامله‌گران بازار داخلی رصد می‌شود و در طول سال‌های اخیر کمتر مشاهده شده است که این دو متغیر نسبت مستقیم با یکدیگر نداشته باشند. عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، کاهش قیمت آبشده، فضای بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. عرضه بازارساز از طریق صرافی‌های منتخب با قیمتی نزدیک به قیمت بازار آزاد یکی دیگر از عوامل مهم اثرگذار بر کاهش قیمت دلار بود.

در ساعات انتهایی روز قیمت صرافی‌های منتخب برای دلار ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان ثبت شده بود. نرخ خرید این صرافی‌ها نیز ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان بود. البته در شرایط فعلی آنچه بیشتر معامله‌گران روی آن حساس هستند، رفتار نوسان‌گیران در مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ و بخصوص مرز مهم‌تر حمایتی ۱۳هزار تومانی است. به گفته فعالان، بازارساز در روزهای اخیر نشان داد که روی مرز ۱۴ هزار تومانی حساس است و تمام تلاش خود را کرد تا اجازه ندهد قیمت به بالای کانال یاد شده برود. در این شرایط باید دید نوسان‌گیران توان آن را دارند از مرز ۱۳ هزار تومانی حمایت کنند یا ادامه عرضه بازارساز قیمت را یک کانال عقب‌تر خواهد برد.

امروز هم تا لحظه انتشار این خبر قیمت دلار در صرافی ها مانند روز قبل با کاهش قیمت روبرو شده، بطوری که دلار که روز قبل تا ۱۳,۴۵۰ (سیزده هزار و چهارصد و پنجاه ) تومان رسیده بود، در بازار امروز - سه شنبه، ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ مصادف با ۲۶ فوریه ۲۰۱۹ - با کاهش ۰.۷۴ درصدی به ۱۳,۳۵۰ (سیزده هزار و سیصد و پنجاه ) تومان رسیده است تا بسیاری احتمال سقوط دوباره قیمت را دور از ذهن ندانند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار