کد خبر: ۷۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
قیمت خودرو تا پایان سال کاهش می‌یابد؟
هرچند با فرا رسیدن اسفند ماه (در هفته اخیر) بازار خودرو به مانند هفته پیش‌تر از خود نبود، اما در این روز‌ها هم نوساناتی را به خود دید. آیا با نزدیک‌تر شدن به شب عید نوسانات فروکش می‌کند یا بیشتر می‌شود؟
گرانی 17 درصدی خودرو در هفت روز
 پیش از شروع اسفند ماه در هفته پایانی بهمن امسال نوسانات قیمت در بازار خودرو به حدی رسید که رسانه‌های مختلف تیتر زدند: «بازار خودرو از حالت عادی خارج شد».

محدودیت در عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز عمده‌ترین دلیلی بود که از سوی فعالان بازار در این مورد مطرح می‌شد و مروری بر آمار‌های تولید خودرو در امسال نیز تایید می‌کرد که روند تولید خودرو در امسال نسبت به سال گذشته نزولی بوده است. وضعیت به گونه‌ای شد که تنها طی یک هفته قیمت خودرو تا مرز ۱۷ درصد افزایش یافت.

گرانی ۱۷ درصدی خودرو طی یک هفته موجی از انتقادات و واکنش‌ها را به همراه داشت و وزیر صنعت نیز مجبور شد به کمیسیون صنایع مجلس برود تا در این زمینه توضیحاتی بدهد.

پس از این جلسه، عبدالله رضیان، یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت علت موج جدید گرانی خودرو را احساس خطر مردم برای کاهش روزافزون ارزش پول ملی و هجوم به بازار خودرو برای تبدیل وجوه نقد و سپرده‌های بانکی به خودرو اعلام کرد.

با این حال قطعه‌سازان وعده دادند که می‌توانند با دریافت تسهیلات یک هفته‌ای با تکمیل کردن خودرو‌های ناقص در پارکینگ خودروسازان و عرضه آن‌ها به بازار قیمت‌ها را نزولی کنند.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان  گفت: بیش از ۱۲۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل کمبود قطعه وجود دارد که با فعالیت دوباره قطعه‌سازان این خودرو‌ها به یکباره وارد بازار شده و بخش زیادی از تعهد خودروسازان انجام خواهد شد که عمده آن‌ها خودرو‌های پیش فروش شده است.

اما آیا خودروسازان در حال حاضر خودرو‌های تکمیل شده و آماده برای عرضه در بازار ندارند که قرار باشد با پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان، خودرو‌های ناقصی تکمیل و به بازار عرضه شوند؟

موجودی خودرو در پارکینگ خودروسازان

بررسی‌ها  از صورت مالی سه شرکت خودروساز کشور نشان می‌دهد که در مجموع حدود ۸۰ هزار خودرو در پارکینگ آن‌ها وجود دارد. طبق این بررسی در پایان بهمن ماه امسال ایران‌خودرو حدود ۳۰ هزار دستگاه در پارکینگ خود داشته است. در مورد سایپا هم بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت سایپا با وجود اینکه حجم تولیدی کمتر از ایران‌خودرو داشته، اما تعداد خودرو‌های دپو شده در پارکینگش در پایان بهمن ماه بیشتر از ایران‌خودرو و و بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو بوده است. شرکت پارس‌خودرو هم در پایان بهمن ماه سال جاری هشت هزار و ۳۷۸ خودرو‌های دپو شده در پارکینگ داشته است.

با توجه به وجود چنین پتانسیلی برای عرضه خودرو‌های آماده خودروسازان، فعالان بازار در انتظارند تا قیمت‌ها نزولی شود یا حداقل شتاب رشد قیمت‌ها گرفته شود.

سعید موتمنی، رئیس ­­اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان به صورت سلیقه‌ای محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کنند، گفته است: درخواست ما از خودروسازان کاهش قیمت پایه خودرو است.
به خودروسازان فرصت داده شده تا در کمتر از سه هفته قطعات رسوب کرده آن‌ها در گمرکات تحویل گرفته شود.

سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز در نشست خبری اخیر خود هشدار‌هایی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه پاسخگویی خودروسازان این است که تعهدات خود را به مردم با قیمت‌های متعارف و واقعی انجام دهند، توضیح داد: واقعیت این است که خودرو مجموعه‌ای از ابزار‌هایی است که بسیاری از مواد خام و ابزار آن دارای افزایش قیمت یافته است، ولی مهم این است که قیمت باید واقعی و منصفانه باشد تا خودروسازان کارشان به ورشکستگی نکشد و مردم هم بیش از حق و انصاف پرداخت نکنند. جمع کردن این مسایل هم بسیار مهم است.

همزمان با این اتفاق، به خودروسازان نیز فرصت داده شده تا در کمتر از سه هفته قطعات رسوب کرده آن‌ها در گمرکات تحویل گرفته شود. هشتم اسفند ماه امسال عزیز شمس، مدیرکل گمرک چابهار با اشاره به دپوی ۳۰۰۰ کانتینر قطعات دو خودروساز سایپا و ایران خودرو در منطقه آزاد چابهار، به تسنیم گفته است: به این دو خودروساز ۲۰ روز مهلت داده‌ایم تا کانتینر‌های خود را ترخیص کنند، در غیر اینصورت این کانتینر‌ها متروکه اعلام خواهد شد.

علاوه بر وجود ۸۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان، هشدار‌های وزیر دادگستری و اولتیماتوم گمرک به خودروسازان برای تعیین تکلیف قطعات رسوب کرده در گمرک، وزیر صنعت نیز وعده داده است: قیمت خودرو کاهش می‌یابد.

اما آیا این وعده عملی می‌شود؟ آیا خودروسازان خودرو‌های تکمیل شده خود را تا پایان سال به بازار عرضه می‌کنند؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار