کد خبر: ۷۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
در نشست آسیب‌شناسی صنعت خودرو مطرح شد
اولین جلسه که با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد، با محوریت صنعت خودرو بود که این جمع دانشجویی با بررسی وضعیت صنعت خودرو به دنبال راه حلی برای رسیدن به وضعیت مناسب است.
آشفته‌بازار صنعت خودرو نتیجه سیاست‎‌های دولت است
اولین جلسه که با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد، با محوریت صنعت خودرو بود که این جمع دانشجویی با بررسی وضعیت صنعت خودرو به دنبال راه حلی برای رسیدن به وضعیت مناسب است تا صنعت خودرو که با مشکلات متعددی در این روز‌ها در کشور مواجه است، از قیمت‌های سرسام آور آن گرفته تا کیفیت‌های نازل که باعث شده موج نارضایتی از این صنعت، که جز صنعت‌های پیش برنده اقتصاد یک کشور می‌باشد، در بین مردم ایجاد شود.

هدف اصلی این جمع دانشجویی مطالبه گری تخصصی است که با استفاده از دانشجویان متخصص به شکل گیری یک سیاست گذاری صحیح در عرصه صنعت خودرو منجر خواهد شد به گونه‌ایی که با برگزاری جلسات متعدد با اساتید و کارشناسان صنعت خودرو و بازدید از کارخانه‌های خودرو و قطعه سازی سعی دارد تا مطالبات خود را نیز ب. وضعیت موجود و واقعیت نیز نزدیک کند.

جنبش‌ دانشجویی تاکنون عمدتا تمرکز مطالبات خود را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی قرار داده  و با توجه به این که ما در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی هستیم لازم است که جنبش‌های دانشجویی به طور تخصصی به عرصه مطالب‌گری‌های اقتصادی ورود کنند.

در ادامه نیز بسیج دانشجویی با همکاری دانشگاه‌ها در دیگر استان‌های کشور به دیگر موضوعات حیاتی که نیاز به بررسی و تحلیل تخصصی دارد مانند، صنعت مسکن، کشاورزی و دیگر صنعت‌هایی که نیاز به بازبینی در ساختار مدیریتی و عملکردی خود دارند، به صورت تخصصی خواهد پرداخت.

در این نشست هم‌اندیشی مرتضی مصطفوی کارشناس اقتصاد درباره وضعیت صنعت خودرو در گفتگو با دانشجویان اینگونه اشاره کرد که: در آشفته بازاری که در صنعت خودرو شاهد آن هستیم نتیجه سیاست‌های دولت می‌باشد؛ خروجی این ساختار سیاسی باعث شده که ما دچار یک مدیریت فشل و سنتی در صنعت خودروی کشور باشیم که خودش را نمی‌تواند با تحولات اقتصادی که رخ می‌دهد هماهنگ کند؛ این شرایط منجر به این مسئله شده است که ما در مواجهه با تحریم‌ها به صورت قابل مشاهده‌ای در جز به جز صنعت خودرو در کشور با مشکلات متعدد روبه رو شویم.

مصطفوی گفت: ما برای خروج از این شرایط و وضعیت نامناسب در صنعت خودرو نیاز به یک انقلاب مدیریتی داریم؛ این انقلاب و تحول از سمت خودروساز نمی‌تواند صورت بگیرد، زیرا خودرو ساز‌های ما دولتی و تابع منافع سیاسی هستند و علاقه‌ایی برای تحول در این ساختار ندارند لذا باتوجه به بیانیه رهبر انقلاب به عنوان گام دوم که از جوانان خواستند که به عرصه‌ای صنعتی، اقتصادی، علمی و دیگر عرصه‌ها ورود کنند، جوانان و دانشجویان می‌توانند خلا موجود در ساختار مدیریتی صنعت خودرو و دیگر صنعت‌های کشور که به این انقلاب مدیریتی نیاز دارند کمک کنند.

وی اضافه کرد که: به عنوان مثال بدنه دانشجویی ما مخصوصا از دانشگاه‌های مطرح کشور که نیروی‌های متخصص و متعهدی هستند که می‌توانند به کشور برای رسیدن به صنعتی بومی و قدرتمند کمک کنند، به این صورت که در مراحل اول قطعاتی را که کشور از خرید آن‌ها محروم است را با مهندسی معکوس بومی سازی کنند و به دور زدن تحریم‌ها نیز کمک کنند و این تغییر ساختار چند مزیت دارد که مردمی بودن این انقلاب مدیریتی را می‌توان به عنوان یکی از مزیت‌های آن نام برد؛ از دیگر مزیت‌های آن نیز می‌توان به عدم وابستگی کامل به خارج از کشور و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی ایران اشاره کرد.

 

کارشناس حوزه اقتصاد اشاره کرد: ضعف‌های متعدد در صنعت و اقتصاد باید به گونه‌ای مدیریت شود که توجهات به سمت دانشگاه‌ها و دانشجویان سوق پیدا کند و ساختار مدیریتی به سمت استفاده از نیرو و ایده‌های دانشجویان متخصص در داخل کشور برود، از همین رو این جنبش‌های دانشجویی می‌توانند حلقه‌های مناسبی برای اتصال بین دانشگاه و صنعت باشند.

وی افزود: این جنبش‌های دانشجویی خارج از فضای منفعت طلبانه و سیاسی کاری‌های احزاب می‌توانند با فعالیت‌های جهادی و تخصصی ضعف‌های اقتصادی و صنعتی کشور را پوشش دهند و البته نیاز به یک هم‌افزایی بین جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور دارد که به قدرت و تاثیر گذاری آن اضافه کند.

ر ادامه نیز محمدرضا ضیائی مسئول بسیج دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف درباره نشست هم اندیشی در حوزه صنعت خودرو گفت: دغدغه دانشجویانی که از دانشگاه‌های مختلف شهر تهران در این نسشت شرکت کردند، یافتن حلقه مفقوده‌ی بین صنعت و دانشگاه می‌باشد؛ خروجی‌های دانشگاه‌های ما در کشور که دانشجویان متخصصی نیز هستند شرایطی را برای استفاده از تخصص و حرفه خود در ساختار صنعتی کشور نمی‌بینند و کشور در عمل چندین پله از سطح علمی و صنعتی دانشگاهها و دانشجویان عقب مانده است که این شرایط عمدتا منجر به مهاجرت نخبه‌های علمی نیز از کشور می‌شود.

ضیائی افزود: باتوجه به وضعیت نامناسب صنعت خودرو و قیمت‌های بالای خودرو‌ها و نارضایتی مردم به نسبت این صنعت، بسیج دانشجویی هشت دانشگاه صنعتی و معتبر شهر تهران با برنامه ریزی یک سلسه جلساتی با حضور دانشجویان نخبه و اساتید در حوزه صنعت خودروسازی شرایطی را ایجاد کرده‌اند تا با هم اندیشی مشکلات و معضلات این صنعت پیدا شود و با توجه با همان مشکلات راه حل‌هایی طرح و بررسی شود و به تبع آن با مطالبه از بخش‌های مربوطه به رشد این صنعت نیز کمک شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: