کد خبر: ۷۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
رضا رضائي

قام مقام مرکز مطالعات جايگاه‌هاي سوخت کشور

در دنياي امروز محصولاتي چون نفت، گاز، گازوئيل و بنزين را مي‌توان به عنوان کالاهاي اساسي حوزه صنعت و ازجمله محصولات استراتژيک نام برد که هر يک به همراه مجموعه مشتقات خود، توان و نياز انرژي هر کشوري را تأمين مي‌کند؛ البته هر کشوري که از اين موهبت الهي برخوردار است.

در سال جاري و در روزهاي پاياني آن به رغم تحريم‌ها، دشمني‌ها و کارشکني‌هاي جامعه جهاني، شاهد پيشرفت‌هاي چشمگيري در حوزه انرژي بوديم که ازجمله آن مي‌توان به افتتاح پالايشگاه ستاره خليج فارس و اخيراً افتتاح 4 فاز جديد پارس جنوبي اشاره کرد که اين دستاورد در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌و در طليعه دهه پنجم انقلاب، به دست جوانان انقلابي و متخصصان داخلي باعث مباهات است.

اما در سالي که مزين به سال "حمايت از کالاي ايراني" است آنچه اهميت دارد، خودباوري و باور توان ايراني است که همواره در شرايط دشوار با رهنمودهاي رهبر انقلاب، بارقه اميد را به سطوح مختلف کشور تزريق نموده و روحيه جهادي را در راستاي تلاش مضاعف مردم، دوچندان مي‌کند.

در اين راستا، خودکفايي در توليد بنزين، گاز و گازوئيل آن هم در شرايط اقتصادي فعلي کشور به دست پُرتوان سربازان قرارگاه سازندگي خاتم الأنبيا (ص) از طرفي جاي بسي شکر دارد و از طرف ديگر نحوه مصرف اين محصولات، نيازمند برنامه‌ريزي و فرهنگ سازي صحيح مي‌باشد تا سرمايه‌اي که متعلق به فرزندان و آيندگان اين ملت است بي کم و کاست حفظ و در اختيار نسل‌هاي بعدي قرار گيرد. انشاء ا...

به عنوان مثال، بنزين به عنوان يک کالاي فوق استرتژيک با مصرف روزانه قريب به 85 ميليون ليتر در کشور هشتاد ميليون نفري ايران، گواهي است بر ضعف فرهنگ مصرف آن، که جا دارد به شکل دقيق و کارشناسانه مورد بررسي قرار گيرد؛ فلذا در اين زمينه مي‌توان و مي‌بايست به راهبرد صرفه جويي و پرهيز از مصرف گرايي به عنوان يک فرهنگ و نيز به عنوان يکي از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نگاه ويژه کرد. اما در نمايشگاه اخير جايگاه‌هاي سوخت و صنايع وابسته که به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي جايگاه‌هاي سوخت کشور برگزار شد، دغدغه مصرف بيش از حد بنزين در ميان توليدکنندگان و توزيع کنندگان اين محصول مهم به وضوح، نمايان بود.

در اين بين، مرکز مطالعات توانسته بود ضمن نشست و همکاري تخصصي با مجموعه‌هاي دانشگاهي کشور و پيوند آن‌ها با صنعت، از متخصصان و نخبگان امر در قالب شرکت‌هاي دانش بنيان و استارت آپ بهره مند شده و با معرفي اختراعات جديد جوانان و اساتيد ايراني در اين حوزه و استانداردسازي محصولات در حوزه برندينگ، قدم قابل توجهي را بردارد؛ اين اتفاق با حمايت معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري و مشارکت شرکت‌هاي دولتي مرتبط با صنايع سوخت و تفاهمات في ما بين همراه بود که خود، سندي است بر وجود اراده قوي در اين مسير.

اين مهم با توجه به چشم انداز ايران 1404 و با عنايت به رهنمودها و منويات رهبري در زمينه صنعت، توجه بيش از پيش به توان و توليد داخل، اشتغال، خودباوري، اميد به آينده، ترويج الگوي صحيح مصرف و نيز مسائل مبتلابه اجتماعي، موضوع مهمي‌است که در روزهاي پاياني سال 1397 همزمان با خودکفايي در عرصه سوخت کشور رقم خورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار